Bättre förr?

sauvina_libalm_@forpackad.jpg

Suavina är ett spansk läppbalsam som funnits ända sedan 1880. Jag vet inte om designen funnits med enda sedan dess, men den andas verkligen vintage och tradition. Nu har den Spanska byrån Lavernia & Cienfuegos gjort om förpackningen och resultat är en fortsatt vintage-look med klassisk typografi i den uppdaterade loggan.

Jag tycker den nya förpackningen är en fin uppdatering av den gamla. Man behåller samma estetik och klassiska känsla men har gett själva burken en modernare form och asken har blivit mer stilren.

Kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker bäst om den gamla eller den nya förpackningen faktiskt. Den nya burken har en härligt mjuk form men jag måste säga att att jag nog ändå föredrar den gamla typografin och upphöjda präglingen. Den nya asken är jättefin och uppstädad och jag gillar speciellt att den nya asken har färgade sidor, men det finns ju en charm i den mer snirkliga original-loggan också. Nä, blir nog dött lopp för mig, båda är fina! Helt klart en välgjord uppdatering av en fin originalförpackning, men frågan är om det var nödvändigt?

En salt sågning

Jag får ibland kommentarer om att jag bara hyllar förpackningar här i bloggen och sällan är kritisk. Det finns såklart en förklaring till detta, och det är att jag främst ser denna blogg som en plats för inspiration och pepp. Jag försöker skriva så att även de som (ännu) inte är förpackningsintresserade ska tycka att det är inspirerande och roligt och inte alltför branch-nördigt. Om jag lyckas eller ej vet jag inte, men det är i alla fall anledningen till att jag sällan tar upp förpackningar jag inte gillar. Men! Plötsligt händer det :) Här kommer nämligen en rätt ordentlig sågning av en produkt vi nog alla känner igen: Jozo saltet!

Jozo_salt.jpg

Jozo har återigen bytt förpackningsdesign. Förra bytet gjordes 2009 och redan då sågade jag dem rätt hårt :) Då gick jag inte in så noga på detaljer, men det jag menade med "diskmedelsförpackning" är att det känns kliniskt och har noll% känsla av matglädje eller smak. Detta tycker jag tyvärr kvarstår även i den nya designen. Nu verkar man snarare fokusera på en vetenskaplig känsla med kristaller och mineraler och lyfta fram saltkornens storlek etc. Lite ironisk att de presenterar det nya sortimentet under namnet "A Pinch of Love" då jag känner absolut noll kärlek när jag tittar på dessa förpackningar.

På den positiva sidan lan jag säga att den nya svarta loggan helt klart är en förbättring och jag tycker om timglasformen på Jozo's bordssalt. Men produkt som man har framme på bordet vill man ju ska vara dekorativ och får gärna kännas klassisk så den passar in på allas matbord oavsett inredningsstil. Den här burken ser snarare ut som något man häller i poolen för rengöring. Salt som är en produkt som används så ofta i köket borde utstråla matglädje! 

Cap&Design hade en rolig artikel där man kunde följa Jozos designresa från 1930 och jag kan bara konstatera att i deras fall var det bättre förr. Kanske borde Jozo blicka bakåt och plocka upp nåt från sina gamla förpackningar som jag tycker är jättefina!

I nästa inlägg tänkte jag visa en massa saltförpackningar där jag tycker att man lyckats förmedla matglädje och skapa dekorativa förpackningar som man gärna har på matbordet.

 

Felix Finaste Ostpaj

Såg att Febers blogg Tjock skrev om Felix nya Finaste Ostpaj, och se, den har ju jag varit med å gjort! Eller, inte bakat pajen alltså, men piffat förpackningen. Tidigare hette denna medelhavspaj. Här är en före och efterbild:

Tycker den ser riktigt smarrig ut nu när bilden får ta för sig mer. Även typografin är större och tydligare och mer lekfull. Spring å köp!

Nya förpackningar igen för Renée Voltaire

Renée Voltaire har ju fått mycket uppmärksamhet för sina förpackningar tidigare och nu är det dags att göra om dem igen! Den här gången gick uppgiften till TBWA som skapat den nya identiteten för produktserien bak och smak. Jag har tyvärr inte hittat så jättemånga bilder på de nya förpackningarna men det lilla jag sett ser jättefint ut!

Renées befintliga förpackningar

Renées nya förpackningar

Källor: Resume, Tantens Gröna,  Room of Karma , Lovely Package

Annas pepparkakor i ny kostym

En svensk klassiker har fått uppdaterade förpackningar. Det är byrån Nine som fått det prestigefulla uppdraget att piffa upp en gammal goding. De har tagit fasta på tradition och det faktum att kakorna funnits sen 1929 och det märks i designen. Jag tycker de lyckats riktigt bra! De har tagit den senaste designen och fräshat upp ordentligt. Bilden på "Mor Anna" har man behållit men den blir finare och mer subtil i vitt. Äntligen har de skrotat den fula Anna-loggan och fått in namnet med resten av typografin vilket verkligen gör att designen känns mer sammanhållen och helgjuten. Det lilla fönstret utstansat i pepparkaksform tycker jag är en rolig detalj och även det fina köks-mönstret gör designen mer lekfull. Allt som allt tycker jag det är en jättebra make-over på en folkkär produkt!

Fina fina bakverk

Brittiska kakmärket Lyons Cakes har fått ett ansiktslyft. Den nya designen fokuserar på att lyfta fram märkets långa historia (har funnits sedan 1809) och sätter servitrisen som brukade servera te i fokus. Gillar att de vågat använda starka färger och sparsamt med produktbilder. Känns modernt med en retro touch, helt klart en förbättring sedan tidigare!

Källa:Lovely Package

Före och Efter

Länge sedan jag körde en Före/Efter! Hittade denna dressing av märket Bolthouse på Hamblidesign och tyckte den kunde vara kul att titta lite närmre på:

Första reaktionen jag fick; loggan. Den är inte utbytt. Synd, för den är rätt ful. Men de har i alla fall tagit bort den hemska vita outlinen runt "Bolthouse".

Dispositionen av ytan tycker jag är bättre nu, ser mer cleant och välordnat ut nu när bilden är överst. Finare och fräshare stilleben av grönsakerna också.

Helt klart finare typografi (Typsnittet för Classic Ranch som var innan var ju inte vackert). Däremot vet jag inte riktigt om jag gillar att det är en vit etikett nu, tyckte nästan det var finare med transparent så man såg mer av dressingen.

Vad jag inte gillar med den nya etiketten är de fula stämplarna/splasharna för NEW och 45 Caloires, de känns onödigt skrikiga.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att de lyckats göra en förpackning fräschare med finare bilder och typografi men ändå behållit igenkänningen av den gamla flaskan. Förpackningen är fortfarande rätt trist och typiskt amerikansk i mina ögon, men helt klart en förbättring sedan tidigare!