Annorlunda formspråk på Japansk hudvård

Det händer att jag kommer in i perioder där jag känner noll inspiration för bloggande. Det känns som alla förpackningar ser ungefär likadana ut och följer samma trender, inget känns nytt och spännande. Men så dyker det upp nåt som Sense of Humour och så blir jag pepp igen!

Sense of Humour är ett Japansk hudvårdsmärke och deras förpackningar har ett väldigt annorlunda formspråk i skönhetsvärlden. Jag älskar de monokroma askarna, det är nästan en filmisk känsla i grafiken med titthålen. Det känns spännande och nyskapande och fick helt klart min inspiration att komma tillbaka. Nu kör vi 2019, mer nyskapande design finns att hitta det är jag övertygad om!

Bloggen fyller 10 år!

Herregud, ibland går livet så fort att man inte hinner med! Inser nu, när månaden nästan är slut, att bloggen ju fyller 10 år! I november 2018 skrev jag mitt allra första inlägg och sedan dess har måååånga förpackningar avhandlats här i bloggen.

Jag började skriva för att jag på den tiden arbetade på reklambyrå och saknade att jobba med förpackningar. Då tänkte jag att bloggen mest skulle vara för min egens skull, för att hålla förpackningsintresset och inspirationen vid liv, men under åren har ni blivit fler å fler som hittat hit och det gör det såklart ännu roligare att fortsätta skriva! Jag försöker skriva på ett lättsamt sätt så att även de som inte jobbar med design kan förstå, uppskatta och inspireras av förpackningar. Bloggen har gett mig så mycket, inte minst all roliga föreläsningar/utbildningar jag fått hålla och ger mig fortfarande massa inspiration och jag hoppas skriva om förpackningar i minst 10 år till!

Tack till alla ni som läser här och kommenterar, det känns så roligt att få dela med mig av mitt nördiga intresse och sprida lite förpackningskunskap :)

Tänkte avsluta med mina 10 mest lästa inlägg genom åren:

2011 skrev jag ett   inlägg   som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2011 skrev jag ett inlägg som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget   Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om   Begagnade påsars andrahandsvärde

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om Begagnade påsars andrahandsvärde

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt   populärt inlägg   här på bloggen

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt populärt inlägg här på bloggen

2016 Hyllade jag   den här   fina olivoljans klassiska design

2016 Hyllade jag den här fina olivoljans klassiska design

2018. I Mars spanade jag på vilka     förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år   ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. I Mars spanade jag på vilka förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. Ingen kan väl ha missat det stora   Santa Maria-spektaklet     för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt   välbesökt inlägg   även på min blogg.

2018. Ingen kan väl ha missat det stora Santa Maria-spektaklet för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt välbesökt inlägg även på min blogg.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från   min lägenhet     som då var till salu.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från min lägenhet som då var till salu.

2015   djupdök   jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2015 djupdök jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2018. Jag började året med att sammanfatta de   starkaste trenderna jag sett under 2017

2018. Jag började året med att sammanfatta de starkaste trenderna jag sett under 2017

Annorlunda parfymflaska

cloudcollection @forpackad.jpg

Dessa stilrena parfymflaskor tillhör Cloud Collection från Zarko Perfumes. Det som fångade mitt intresse var den lite ovanliga placeringen av namnet på parfymen, det är inte ofta man ser flaskor där informationen står på ovansidan och själva flaskan lämnas nästan helt transparent. Men i det här fallet förstår jag varför, det här innehållet är nämligen något man absolut vill visa upp. I botten finns en färgad bottensats och i toppen ett helt transparent lager. Meningen är att man ska skaka flaskan och då blandas de två skikten till en ljusare nyans av bottenfärgen. Ännu ett väldigt fint exempel på en förpackning som lyfter fram innehållet!

Källa: Homework

Ett färggrant designsystem

goods_@forpackad.jpg

Detta tyckte jag var både intelligent, snyggt och tydligt! Förpackningarna från Kanadensiska The Goods är indelade i färgfält där varje färg representerar en ingrediens. Höjden på färgfälten refererar till den exakta andelen av varje ingrediens. Smart designsystem och helt klart en fortsättning på den redovisande trenden jag spanade på i det här inlägget.

Källa

Att stå ut på hyllan

Först vill jag bara säga: Nej, det här har inte blivit en hudvårdsblogg :) Men kan förstå att verkar så då det har varit en hel del såna förpackningar senaste tiden. Det beror helt enkelt på att det händer väldigt mycket inom hudvård just nu och det är populärare än någonsin, och när nånting trendar så påverkas även förpackningsdesignen vilket är jättekul! Sen har jag själv börjat intressera mig mer och mer för just hudvård senaste tiden (hej första rynkan!) och då stöter jag på många intressanta förpackningar som jag inte kan låta bli att skriva om.

Som dessa. Knallgula förpackningar från ASARAI. Inom förpackningsdesign pratar man ju mycket om "Shelf Impact" dvs hur mycket förpackningar står ut på butikshyllan och lockar till sig ögat. Inom just hudvård är det vanligt med lugna, ljusa färger så dessa "skrikiga" förpackningar poppar ju verkligen! 

asarai_@förpackad.jpg

Austin Austin's förpackningar andas Matisse och Picasso

austin_austin_förpackad.jpg

Hittade dessa underbara hudvårdsprodukter från familjeföretaget Austin Austin och fastnade direkt! Gillar att man låter de minimalistiska porträtten få tala för sig själva och verkligen håller texten till ett minimum på framsidan. Bruna flaskor i apotekarstil har man sett till leda, men jag tycker dessa hade en ovanligt stram och snygg form. Skulle se fina ut i vilket badrum som helst!

Austin Austin grundades av far och dotter Bessie och Richard Austin från Norfolk i USA. Familjeföretaget gör organisk hudvård producerad i East Anglia, nära deras hem. Alla produkter är organiska, testade endast på människor och alla förpackningar är 100% återvunna. Fantastiskt bra! Nu hoppas jag bara att de ska börja säljas i Sverige så man slipper beställa från USA och skeppa flaskorna tvärs över jorden i onödan, då spelar det ju desvärre ingen roll hur miljövänliga de är från början.

Dessa typer av minimalistiska Matisse och Picasso-inspirerade illustrationer ser jag precis överallt senaste tiden, både i inredning och mode. Så var ju såklart bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp på förpackningar. Det är konstnären Christian Newby som står bakom de vackra porträtten och jag kan väl bara konstatera att trenden att sätta konst på förpackningar bara växer!

Austin Austin finns bland annat att köpa här

De fina produktbilderna kommer från Glasshouse

 

 

VVD Hudvård på två olika sätt

Hittade av en slump in på nätshoppen W Concept och såg ett hudvårdsmärke jag aldrig sett tidigare, VVD. Tyckte förpackningarna var roliga så ville hitta lite mer info och en googling senare trodde jag att jag hittat deras Facebooksida. Det hade jag inte. Tydligen finns det nämligen ett till hudvårdsmärke som heter VVD, med en helt annan visuell framtoning. Det ena märket är från Korea och det andra från Indien. Ni kan nog gissa vilken design jag föredrar :) 

Källa: werkgraphic

VVD 1

VVD 1

VVD 2

VVD 2

Absolut INTE en flaska gin

Escubac_@forpackad.jpg

Enligt Destilleriet Sweetdram i Edinburgh så gör alla andra Gin och de vill därför göra annan sprit. Spriten kallar de Escubac och den är tillskillnad från Gin inte gjord på enbär utan på andra växter och kryddor så som kardemumma, citrus och muskot.

Väldigt fin form på flaskan och färgskala på etiketten, gillar den modernistiska illustrationen. Snygg förpackning även fast det absolut INTE är en gin! :)

Ännu fler samarbeten 2018!

Byredo-Off-white @forpackad.jpg

2018 har knappt hunnit börja men redan nu verkar en av trenderna jag förutspådde ta ledningen. Nu lanseras nämligen ännu ett samarbete! Den här gången är det svenska parfymhuset Byredo som slår sina påsar ihop med det amerikanska modemärket Off-White och lanserar en kollektion väskor och en doft under namnet Elevator Music. Hela kollektionen kommer att släppas i utvalda Byredobutiker samt online i april.

Förpackningar bär Byredos omisskännliga minimalistiska karaktär men de adderade silverränderna gör ändå detta samarbete lite mer lekfullt.

Fishy

Fishy @forpackad.jpg

Älskar vin. Älskar fina vinflaskor. Den här fiskfyllda etiketten tyckte jag var riktigt skön! Det är den Australiensiske vinproducenten Fredric Stevenson som låter sina etiketter prydas av konstverk. Varje år representeras av en ny ung konstnär från Adelaide i södra Australien. Sån bra idé och ännu ett exempel på hur konst får ta plats på förpackningar.

Spaning: Förpackningstrender 2018

Japp, nu har jag ju listat vilka trender jag såg som starkast förra året. Men låt oss nu blicka framåt och sia lite om vad jag tror kommer blir hett i år!

1. Ett roligare sätt att visa ursprung
Det har länge varit viktigt att tydligt visa varifrån en produkt härstammar. Lokalproducerat är högstatus och man stoltserar gärna med budskap om vilken liten by produkten odlades i, eller varifrån en kryddblandning kommer. Jag, som själv jobbar med förpackningsdesign, är riktigt trött på stämplar i blått och gult, med budskap som "Svenskt kött" och "Mjölk från Sverige". Men nu tycker jag mig se ett annat, både roligare och finare, sätt att visa ursprung på. Ett sätt där ursprunget är mer integrerat i designen i form av illustrationer och bilder som knyter an till kulturen i ett land och tydligt visar varifrån en vara kommer utan att skriva konsumenterna på näsan.

Andina, Colombianskt öl. Läs mer  här

Andina, Colombianskt öl. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer  här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer här

2. Förpackningens nya scen
Vi köper mer och mer varor online, allt från mat till elektronik. Förpackningarna syns också mer i våra sociala medier genom bland annat fenomen som "Unboxing" och "Mukbang".  Detta ställer nya krav på förpackningar både vad gäller hållbarhet, logistik och inte minst utseende. En förpackning måste se bra ut och spegla varumärket både i webbshoppen, i posten och när du öppnar den, särskilt om man vill ha trogna och återkommande kunder. Än så länge tycker jag att det är få varumärken som lyckas, men eftersom e-handeln bara ökar så tror jag att detta snart kommer att vara en hygienfaktor.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer  här.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer här.

instagramad förpackning från  Need Supply

instagramad förpackning från Need Supply

3. Förpackningen som budskapsbärare
Att förpackningen är en viktig varumärkesbärare och kommunikationskanal är ju allmänt känt. Nu tycker jag mig även se att varumärken börjar våga använda sina förpackningar för att kommunicera värden och budskap som inte är direkt kopplade till produkten. Med dagens trycktekniker är det lätt att skapa tillfälliga budskap och dynamisk design men istället för att pumpa ut namn eller kundens hälsningar så vågar varumärken ta ställning i större frågor. Likt annan marknadsföring tror jag att vi kommer få se ännu mer vågade och värderingsstyrda budskap även på förpackningar.

a31b88f0e8b9c150_org.jpg
Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer  här

Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer  här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer här

4. Samarbeten
Samarbeten mellan varumärken är ju ingen nyhet i sig men senaste tiden tycker jag mig se nya och mer oväntade mixar ploppa upp precis hela tiden och förpackningarna blir ofta konsumenternas första upplevelse av samarbetet. Tidigare var det ofta mer exklusiva märken som kollaborerade men jag tror helt klart vi kommer få se mer vardagliga varumärken slå sina påsar ihop i framtiden. 2018 har precis börjat och Clinique och Marimekko har redan lanserat ett oväntat samarbete. Vad blir nästa?

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer  här

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer  här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer här

Trender inom förpackningsdesign det gångna året 2017

Då var 20017 slut och 2018 har börjat med en rivstart, i alla fall för min del!

En hel del förpackningar har det skapats på jobbet och skrivits om här i bloggen under året som gick. Förpackningsvärlden är, som jag skrivit tidigare, ganska långsamma på att plocka upp trender, oftast når de först mode- och inredningsvärlden och övrig grafisk design, och så småningom dyker de upp på förpackningar. Detta gör att en trend som jag skrivit om för länge sedan kanske inte når de mer kommersiella förpackningarna för än några år senare. Men några saker tycker jag alltid står ut när jag summerar ett år. Ska vi ta en titt på vilka trender jag tycker var tydligast 2017? 

1. Konsten tog plats på förpackningen
Att konsten på senare tid har tagit steget ur finrummet och hamnat på väggar hemma hos oss "vanligt" folk är ju ingen nyhet. Webbshoppar som Absolut Art har gjort konsten mer lättillgänglig. Gränsen mellan design och konst är numera ganska utsuddad och inom grafisk design lånar man mycket inspiration från konsten och självklart då även på förpackningar!  Popkonst-trenden lever i allra högst grad kvar och ett annat exempel som jag skrivit om tidigare är Mast Brothers .  Konst på förpackningar är ingen nyhet, men i år har jag tyckt mig se mer klassiskt måleri.

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer  här

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer  här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer här

2. Miljövänligare material
Miljövänliga förpackningar är ju absolut ingen nyhet men i år har jag verkligen sett dem ta fart och blivit mer av en "snackis" bland konsumenter.  Fler och fler vill göra miljösmarta val när vi handlar, inte bara produkten i sig utan även förpackningen ska vara smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Återvinning, material från förnyelsebara källor och minimalt med spill är krav som dagens medvetna konsumenter ställer och en miljövänlig förpackning har äntligen blivit ett starkt försäljningsargument.

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer  här

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer  här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer här

3. Redovisning tack!
Konsumenterna har blivit mer medvetna och vill veta vad de köper, men vår tid är också begränsad. Vi har inte tid att leta efter informationen när vi står i butiken, vill vi ha klar och tydlig information, gärna redan på framsidan av förpackningen! Transparenta förpackningar gör att vi slipper gissa oss till hur innehållet ser ut, och renodlad och redovisande text med tydlig typografi hjälper oss att ta snabba beslut. 

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer  här

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer  här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer här

Det var några av de trender jag sett under 2017. Om ni vill se fler spaningar så ta en titt under kategorin TEMA här i bloggen! Och håll utkik framöver, snart kommer ett inlägg med nya spaningar där jag spår vilka förpackningstrender vi kommer se mer av 2018.

Japanska hudvårdsprodukter med oväntade färgval

dear_tea_society copy.jpg

Det är roligt att se hudvård som står ut lite från mängden, som Japanska Dual Face. Annorlunda färger och illustrationer för att vara i hudvårdssegmentet. En lekfull design trots att produkternas innehåll verkar vara väldigt seriöst med syror, organsiska ingredienser och annat bra (hehe som ni hör är hudvård inte riktigt min grej, jag kollar mer på förpackningarna). Finns att köpa här, om ni lyckas lista ut vad det står :)

img_slide01.jpg

Vackra produktbilder för Koreansk hudvård

De här produktbilderna fängslade verkligen mig. Jag älskar ljussättningen och de dämpade färgerna. Bilderna framhäver verkligen den matta texturen och den tonade färgen på de minimalistiska flaskorna. Egentligen kanske inte designen av det koreanske hudvårdsmärket Hanyul är så jätteunik men de har verkligen lyckats otroligt bra med bilderna! Och det kan såklart vara minst lika viktigt vid införsäljning av en ny produkt. Se och njut:

Hanyul_packaging_@forpackad.jpg

Vinn lyxig julklapp från Victor Vaissier

Tävling i sammarbete med Victor Vaissier

Victor-Vaissier@forpackad.jpg

Eftersom jag älskar julen så mycket, och älskar er läsare ännu mer, tänkte jag julpeppa med en tävling där ni kan vinna detta lyxiga kit med produkter från ett av mina favoritmärken, Victor Vaissier!  

Vem var egentligen Victor Vaissier? Han föddes i Paris 1851 och reste över hela världen för att samla in dofter som han sedan använde till sin tvål- och parfymtillverkning. Hans produkter var mycket populära och han blev till och med hovleverantör till den ryska Tsaren och det belgiska kungahuset. Men sedan kom första världskriget och han dog kort därefter på sitt slott Chateau de Vaissier och föll sedermera i glömska. Men nu är produktionen igång igen i Svensk regi och ni har chansen att vinna den absolut senaste doften!

Kitet består av tvål, bodylotion och doftpinnar i den sprillans nya doften Figue du Japon, som är en utveckling av den klassiska Vetiver-doften, kombinerad med japansk fikonfrukt. Den doftar ljuvligt kan jag lova, och förpackningarna är lika snygga som vanligt!

Så här gör du för att vinna:

1. Följ @victorvaissier på Instagram och kommentera din favoritbild med en valfri emoji.

2. Kommentera här på bloggen och svara på frågan: vilken som är din absoluta favoritförpackning och varför?

Glöm inte att skriva din mailadress så jag kan kontakta dig. Vinnaren koras den 18 december och får hem den väldoftande julklappen i tid till att öppnas på julafton!

GT-glögg ger julstämning

gin-glogg @forpackad.jpg

Stockholms Bränneri släppte i dagarna en glögg med gin och tonic-smak. Den ska serveras uppvärmd och är baserad på Stockholms Bränneris Dry Gin och Swedish Tonics tonic. De släppte bara 500 flaskor och den som ville köpa fick skriva upp sig på en väntelista. Och på bara en halvtimme var flaskorna slut!

Jag tycker de fått till en julkänsla på flaskan utan att det blir cheesy eller överdrivet. Speciellt den röda korken ger ju direkta associationer till lackade juklappar och jag gillar att de blandar in handskrivet i den strama designen.