Coca Cola, ett grönt företag?

Ni kanske har sett den här filmen som cirkulerat i sociala medier ett tag nu. Jag har sett att den fått många likes och hyllningar men jag känner mig väldigt tveksam.

Först och främst undrar jag hur de tänkt att man ska minska plastavfall genom att tillverka nya plastprylar? Det framgår inte om de nya korkarna är gjorda i plast men det ser ju så ut. Känns ju också galet att man ska köpa såpbubblor eller tvål i en förpackning, som oftast är gjord i plast, för att sen hälla över i en tom colaflaska, på vilket sätt minskar det avfallsmängden? Också lite farligt att ha typ tvål i en colaflaska om du har barn som känner igen etiketten och blir sugna på Cola...

Nä, det här luktar PR-trick som ska få Coca Cola att framstå som ett företag som bryr sig om miljön genom att uppmuntra folk att spara deras flaskor istället för att återvinna dem, och därmed se till att deras logga/flaska syns på ännu fler ställen, även hemma hos folk.

"Tänk om Colaflaskor aldrig kastades bort?" Ja tänk om, då skulle Coca Cola få tillverka ännu fler flaskor och sälja nya plastkorkar och alltså använda ännu mer plast! Låter det verkligen smart?

En kreativ och välgjord kampanj, absolut, men känns vilseledande och falsk tycker jag. Vad tycker ni?

 

Tema: Marmor och Marmorering

Att marmor har varit en jättestor trend inom inredning senaste åren har nog ingen missat, och även marmorering är väldigt poppis både inom mode och grafisk design. Och förpackningsvärlden hänger såklart på! Jag har varit inne och nosat på ämnet redan för två år sedan, men här kommer alltså ett helt inlägg dedikerat till marmor och marmorering!

Fint förpackade blommor till din dörr

Jag har alltid hävdat att det är lite roligare att få en present som är fint förpackad. Några som delar den åsikten är nystartade Eligobox som levererar blombuketter i förpackningar som är både snygga och genomtänkta. Boxen och pappret runt blommorna är luftfuktighetsneutrala och 100% återvinningsbara, framtagna av ingenjörer för att klara alla årstider och blomsorter.

Förpackningarna och buketterna kommer ändras varje säsong och först ut att designa boxarna är den kända illustratören Lovisa Burfitt!

Spännande idé tycker jag och buketterna ser jättefina ut!

Gott Nytt år!

2015 är här! Känner mig peppad inför det nya året, hoppas kunna leverera massa fina, roliga och inspirerande förpackningar även i år. Det största inom förpackningar 2014 måste nog vara fortsättningen på succékampanjen där Coca Cola bytte ut sin logga mot namn på sina 50-centilitersflaskor. I år kunde 8 av 10 svenskar hitta sitt namn på en Coca Cola etikett! Tänk att en sån liten sak kan ha sån genomslagskraft. Bilder där folk dricker ur en flaska med sitt namn, eller köpt en åt en vän har setts på sociala medier världen över och Coca Cola har tagit nya marknadsandelar och ökat sin försäljning avsevärt. Kul tycker jag, för det visar hur stor roll förpackningen kan ha i marknadsföring och försäljning!

Gott nytt år kära läsare, tack för att ni följer min nördiga lilla blogg. Skriv gärna och berätta om det är nåt speciellt ni vill läsa om i år, något ni saknat eller något ni tycker jag skriver för mycket om? Har gått igenom året i min blogg och försökt hitta en favoritförpackning, men det har varit svårt, 2014 har bjudit på många pärlor! Så i nästa inlägg har jag valt ut mina topp 10 förpackningar 2014.

Kanske världens mest onödiga produkt...

Parfym för bebisar känns ju som den mest onödiga produkten ever, de luktar ju redan så ljuvligt! Men klädkedjan Zara tycker tydligen att vi ska spraya våra små, eller är det vi som ska lukta som bebisar? Tydligen luktar bebispojkar och bebisflickor olika också... Men säga vad man vill om produkten, förpackningen är i alla fall väldigt fin! Namnet Play bildas när man radar upp boxarna bredvid varandra och man associerar kuberna direkt till lekklossar vilket passar perfekt till produkten. Fin typografi, fina pastellfärger ihop med naturfärgat papper och en lekfull design. Synd bara att produkten känns rätt B....

Äntligen en bra tvättmedelsförpackning!

Skoja inte att jag blev glad när jag såg denna påse för pulvertvättmedel! Har länge tyckt att just förpackningar för tvättmedel (inte flytande dock) hör till de sämre; otympliga, fula, svåra att hälla ur och dosera samt försluta. Slutar alltid med att jag har tvättmedel överallt!

Men formgivarna Yang Guo, Qiaoge Yang & Wenju Wu har skapat en påse som är smartare än mycket jag sett; påse och skopa i ett! Man drar loss pappen längs perforeringen och vips har man en skopa med en passande mängd för en vanlig tvätt. Tycker även påsen var snygg i naturpapper (även om loggan inte var så fin, men tror bara detta är en prototyp). Det enda som jag inte riktigt tycker framgår av bilderna är hur man försluter påsen eller om man kan återfästa skopan. Det är synd, för just förslutningen känns väldigt viktig! Påsklämma kan man så klart använda men vore ju ännu bättre om det var inbyggt i förpackningen. Hur som helst, härligt att se ett annorlunda alternativ till tvättmedelsförpackningar, hoppas på ännu fler! Nån av er som sett nån bra?

Källa

Etikett med hål

Jammy Yummy är ett företag i Miami som gör handgjord sylt. Jag tycker deras etiketter är riktigt fina i all sin enkelhet. Stilrent med endast text i ett snyggt typsnitt och härliga färger. Pricken över i-et är de små hålen som tydligen ska symbolisera små tuggor men som mest påminner mig om hålen man gör med en gammal hederlig hålslagare. En kul idé att härma om man ska göra egna etiketter!

Skapa en flagga på en flaska

Jag tycker ju väldigt mycket om förpackningar som är interaktiva och där konsumenten har lite nöje av förpackningen mer än som förvaring av en produkt (som denna dödskalleetikett). Vinet De Bandera har en flaska där etiketten har ett spel och den som vinner bestämmer om etiketten ska föreställa Spanska eller Katalanska flaggan genom att dra av olika antal remsor.

Källa

Nutella: en ikonisk burk

Det finns flera stora varumärken som verkligen är ikoniska, och många av dem har i sin tur ikoniska förpackningar. Tänker till exempel på Absolut, Coca Cola, Heinz och Toblerone. Förpackningar som länge sett ungefär likadana ut och som inte går att ta miste på. En sån ikon tycker jag är Nutellaburken. Den är inte på något sätt speciell eller ens särskilt fin, men den är så välkänd och en riktig klassiker så på något sätt tycker jag ändå om den.

Nu såg jag att Nutella haft en tävling på Facebook där man fick rösta fram en ny design på denna ikoniska burk. Vinnaren blev denna design:

Jättegulliga illustrationer och kul att få recept på framsidan av burken. Men en del av mig (den konservativa förpackningsnörden antar jag) föredrar ändå den gamla hederliga burken :)

Efter en låång bloggsemester

Hej fina läsare! Förlåt för ett alldeles för långt blogguppehåll! Det har varit en fantastisk fin sommar och semester och precis när den tog slut hände något alldeles fantastiskt: jag blev mamma! Och sen dess har inget riktigt varit sig likt och därför har bloggen prioriterats bort lite. Men nu känner jag att vi är på banan och det finns inga ursäkter, i höst ska det bloggas och frossas i förpackningar som aldrig förr! Hoppas ni fortfarande är med mig!?

 

Porslinsflaskor

Det är inte så ofta jag ser förpackningar i porslin, även om det händer nån gång och . Väldigt fint är det i alla fall, och de här grekiska olivoljeflaskorna är inget undantag! Landolea Organic heter märket och flaskorna är inspirerade av en antik grekisk kruka som hette "Aryballos". I denna kruka förvarade atleterna i Olympiska spelen olivolja som de smörjde in sig med innan de skulle tävla.

Flaskan är även ergonomiskt utformad för att passa väl i en medelstor hand och ska räcka till en månads förbrukning (detta uträknat genom användartester), sedan kan den fyllas på. Locket är specialdesignat för att inte läcka eller droppa och eftersom flaskan inte är transparent bibehålls oljan på bästa sätt. Och så är den ju riktigt fin att ställa fram på bordet tycker jag. Låter ju nästan för bra för att vara sant!