Bloggen fyller 10 år!

Herregud, ibland går livet så fort att man inte hinner med! Inser nu, när månaden nästan är slut, att bloggen ju fyller 10 år! I november 2018 skrev jag mitt allra första inlägg och sedan dess har måååånga förpackningar avhandlats här i bloggen.

Jag började skriva för att jag på den tiden arbetade på reklambyrå och saknade att jobba med förpackningar. Då tänkte jag att bloggen mest skulle vara för min egens skull, för att hålla förpackningsintresset och inspirationen vid liv, men under åren har ni blivit fler å fler som hittat hit och det gör det såklart ännu roligare att fortsätta skriva! Jag försöker skriva på ett lättsamt sätt så att även de som inte jobbar med design kan förstå, uppskatta och inspireras av förpackningar. Bloggen har gett mig så mycket, inte minst all roliga föreläsningar/utbildningar jag fått hålla och ger mig fortfarande massa inspiration och jag hoppas skriva om förpackningar i minst 10 år till!

Tack till alla ni som läser här och kommenterar, det känns så roligt att få dela med mig av mitt nördiga intresse och sprida lite förpackningskunskap :)

Tänkte avsluta med mina 10 mest lästa inlägg genom åren:

2011 skrev jag ett   inlägg   som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2011 skrev jag ett inlägg som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget   Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om   Begagnade påsars andrahandsvärde

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om Begagnade påsars andrahandsvärde

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt   populärt inlägg   här på bloggen

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt populärt inlägg här på bloggen

2016 Hyllade jag   den här   fina olivoljans klassiska design

2016 Hyllade jag den här fina olivoljans klassiska design

2018. I Mars spanade jag på vilka     förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år   ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. I Mars spanade jag på vilka förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. Ingen kan väl ha missat det stora   Santa Maria-spektaklet     för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt   välbesökt inlägg   även på min blogg.

2018. Ingen kan väl ha missat det stora Santa Maria-spektaklet för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt välbesökt inlägg även på min blogg.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från   min lägenhet     som då var till salu.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från min lägenhet som då var till salu.

2015   djupdök   jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2015 djupdök jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2018. Jag började året med att sammanfatta de   starkaste trenderna jag sett under 2017

2018. Jag började året med att sammanfatta de starkaste trenderna jag sett under 2017

En spännande presentkorg

cookandnelson_1_förpackad.jpg

Den här blåa boxen rymmer inte mindre än nio förpackningar med delikatesser från världens alla hörn.

Det var delikatessbutiken Cook & Nelson som tröttnade på de klassiska presentkorgarna med cellofan och ville ha ett nytt och spännande sätt att paketera sina storsäljare. Uppdraget gick till byrån Think som skapade denna annorlunda “presentkorg”. När man öppnar lådan möts man av flera mindre förpackningar där varje lådas design är baserad på flaggan i det land där produkten inuti tillverkats. Verkligen en rolig lösning där själva förpackningen gör öppningsmomentet spännande och långvarigt och är minst halva nöjet med presenten. Snacka om unboxing experience!

Fler bilder av alla snygga förpackningar:

cookandnelson_2_förpackningsdesign_förpackad.jpg

Annorlunda parfymflaska

cloudcollection @forpackad.jpg

Dessa stilrena parfymflaskor tillhör Cloud Collection från Zarko Perfumes. Det som fångade mitt intresse var den lite ovanliga placeringen av namnet på parfymen, det är inte ofta man ser flaskor där informationen står på ovansidan och själva flaskan lämnas nästan helt transparent. Men i det här fallet förstår jag varför, det här innehållet är nämligen något man absolut vill visa upp. I botten finns en färgad bottensats och i toppen ett helt transparent lager. Meningen är att man ska skaka flaskan och då blandas de två skikten till en ljusare nyans av bottenfärgen. Ännu ett väldigt fint exempel på en förpackning som lyfter fram innehållet!

Källa: Homework

Hållbara kaffekapslar från Australien

Pod & Parcel är ett Australiensiskt företag som erbjuder kaffekapslar med lyxkaffe från världens alla hörn. Själva kapseln är gjord i ett komposterbart material som bryts ner på 90-dagar, ungefär lika snabbt som ett apelsinskal. 

Enkla och stilrena förpackningar med en gnutta retro och lekfullhet.

pods_&_parcel_@forpackad.jpg

Mjöl möter inredning

I detta inlägg tog jag upp hur produktbilder på förpackningar blivit allt viktigare att och man lägger mer krut på dem än nånsin tidigare. Förpackningar som en del av inredning har jag ju också skrivit om tidigare och anledningen till att jag hänvisar till de här inläggen nu är att jag idag hittade dessa bilder från Italienska mjöltillverkaren Molini Pasini som kombinerar just förpackningar och inredning i sina produktfotografier. 

Jag älskar dessa bilder! Otroligt fint stylat, vore det inte för mjölpåsarna skulle bilderna kunnat vara tagna ur vilket inredningsmagasin som helst. Ändå lyckas man integrera påsarna med de snygga möblerna och bakgrunden utan att det känns malplacé utan bara kreativt. Fantastiskt fint foto och styling, älskar blandningen av gammalt och nytt!

Jag hade nog inte tittat två gånger på de här påsarna om det inte vore för dessa bilder som verkligen höjer förpackningen och får den att kännas mer exklusiv. 

Beautiful styling for Molini Pasini @förpackad.jpg

Jennie Hammar lanserar doftljus i solgul förpackning

Moreno_Scented_Candle_@forpackad.jpg

Som ni säkert märkt så är jag ju nästan lika förtjust i doftljus som i förpackningar :) Och nu lanserar bloggerskan Jennie Hammar sina egna doftljus under namnet Moreno. Ljusen är inspirerade av hennes favoritplatser i Kalifornien (där hon bor) och innehåller doftnoter som cederträ, tonkabönor, fresia och fikon. Om de doftar lika gott som det låter så tror jag dessa skulle passa mig perfekt! Dock tror jag inte (?) att de säljs i Sverige än, och jag tycker tyvärr det är lite risky att köpa saker online som jag inte prov-sniffat på. Så jag får snällt vänta även om det kliar i fingrarna/näsan.

Jaja, nog om doften, det är ju förpackningarna vi ska diskutera här! Mitt första intryck är att dessa ljus är perfekt stilrena för att passa in i de flesta hem. Jag upplever att många produkter som lanseras av kända människor först och främst skriker ut namnet på personen bakom, men Jennie har vågat hålla designen sparsmakad och försöker inte sälja med hjälp av sitt namn vilket jag gillar. Att ljusen är så diskreta känns exklusivt, men de är ändå personliga med det lite oväntade typsnittet (Harbour va?) som jag verkligen älskar! Men vad som skiljer ut dem från mängden är den solgula ytterförpackningen som blir pricken över i-et och utstrålar den känsla av Kalifornisk sol som Jennie säger sig vilja fånga i dofterna. Mycket sugen på att lägga vantarna på dessa och ge er en doftrecension också :)

Ännu fler samarbeten 2018!

Byredo-Off-white @forpackad.jpg

2018 har knappt hunnit börja men redan nu verkar en av trenderna jag förutspådde ta ledningen. Nu lanseras nämligen ännu ett samarbete! Den här gången är det svenska parfymhuset Byredo som slår sina påsar ihop med det amerikanska modemärket Off-White och lanserar en kollektion väskor och en doft under namnet Elevator Music. Hela kollektionen kommer att släppas i utvalda Byredobutiker samt online i april.

Förpackningar bär Byredos omisskännliga minimalistiska karaktär men de adderade silverränderna gör ändå detta samarbete lite mer lekfullt.

Spaning: Förpackningstrender 2018

Japp, nu har jag ju listat vilka trender jag såg som starkast förra året. Men låt oss nu blicka framåt och sia lite om vad jag tror kommer blir hett i år!

1. Ett roligare sätt att visa ursprung
Det har länge varit viktigt att tydligt visa varifrån en produkt härstammar. Lokalproducerat är högstatus och man stoltserar gärna med budskap om vilken liten by produkten odlades i, eller varifrån en kryddblandning kommer. Jag, som själv jobbar med förpackningsdesign, är riktigt trött på stämplar i blått och gult, med budskap som "Svenskt kött" och "Mjölk från Sverige". Men nu tycker jag mig se ett annat, både roligare och finare, sätt att visa ursprung på. Ett sätt där ursprunget är mer integrerat i designen i form av illustrationer och bilder som knyter an till kulturen i ett land och tydligt visar varifrån en vara kommer utan att skriva konsumenterna på näsan.

Andina, Colombianskt öl. Läs mer  här

Andina, Colombianskt öl. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer  här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer här

2. Förpackningens nya scen
Vi köper mer och mer varor online, allt från mat till elektronik. Förpackningarna syns också mer i våra sociala medier genom bland annat fenomen som "Unboxing" och "Mukbang".  Detta ställer nya krav på förpackningar både vad gäller hållbarhet, logistik och inte minst utseende. En förpackning måste se bra ut och spegla varumärket både i webbshoppen, i posten och när du öppnar den, särskilt om man vill ha trogna och återkommande kunder. Än så länge tycker jag att det är få varumärken som lyckas, men eftersom e-handeln bara ökar så tror jag att detta snart kommer att vara en hygienfaktor.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer  här.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer här.

instagramad förpackning från  Need Supply

instagramad förpackning från Need Supply

3. Förpackningen som budskapsbärare
Att förpackningen är en viktig varumärkesbärare och kommunikationskanal är ju allmänt känt. Nu tycker jag mig även se att varumärken börjar våga använda sina förpackningar för att kommunicera värden och budskap som inte är direkt kopplade till produkten. Med dagens trycktekniker är det lätt att skapa tillfälliga budskap och dynamisk design men istället för att pumpa ut namn eller kundens hälsningar så vågar varumärken ta ställning i större frågor. Likt annan marknadsföring tror jag att vi kommer få se ännu mer vågade och värderingsstyrda budskap även på förpackningar.

a31b88f0e8b9c150_org.jpg
Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer  här

Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer  här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer här

4. Samarbeten
Samarbeten mellan varumärken är ju ingen nyhet i sig men senaste tiden tycker jag mig se nya och mer oväntade mixar ploppa upp precis hela tiden och förpackningarna blir ofta konsumenternas första upplevelse av samarbetet. Tidigare var det ofta mer exklusiva märken som kollaborerade men jag tror helt klart vi kommer få se mer vardagliga varumärken slå sina påsar ihop i framtiden. 2018 har precis börjat och Clinique och Marimekko har redan lanserat ett oväntat samarbete. Vad blir nästa?

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer  här

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer  här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer här

Vinn lyxig julklapp från Victor Vaissier

Tävling i sammarbete med Victor Vaissier

Victor-Vaissier@forpackad.jpg

Eftersom jag älskar julen så mycket, och älskar er läsare ännu mer, tänkte jag julpeppa med en tävling där ni kan vinna detta lyxiga kit med produkter från ett av mina favoritmärken, Victor Vaissier!  

Vem var egentligen Victor Vaissier? Han föddes i Paris 1851 och reste över hela världen för att samla in dofter som han sedan använde till sin tvål- och parfymtillverkning. Hans produkter var mycket populära och han blev till och med hovleverantör till den ryska Tsaren och det belgiska kungahuset. Men sedan kom första världskriget och han dog kort därefter på sitt slott Chateau de Vaissier och föll sedermera i glömska. Men nu är produktionen igång igen i Svensk regi och ni har chansen att vinna den absolut senaste doften!

Kitet består av tvål, bodylotion och doftpinnar i den sprillans nya doften Figue du Japon, som är en utveckling av den klassiska Vetiver-doften, kombinerad med japansk fikonfrukt. Den doftar ljuvligt kan jag lova, och förpackningarna är lika snygga som vanligt!

Så här gör du för att vinna:

1. Följ @victorvaissier på Instagram och kommentera din favoritbild med en valfri emoji.

2. Kommentera här på bloggen och svara på frågan: vilken som är din absoluta favoritförpackning och varför?

Glöm inte att skriva din mailadress så jag kan kontakta dig. Vinnaren koras den 18 december och får hem den väldoftande julklappen i tid till att öppnas på julafton!

Fint i köket

Att jag gillar inredning nästan lika mycket som förpackningar har väl ingen som läser bloggen missat, och jag tycker ju om att ge förpackningarna en plats där de syns hemma. De snygga förpackningarna det vill säga... För jag måste erkänna att jag är rätt snobbig när det kommer till vad som får stå framme och vad som göms undan i skåpen. I köket tycker jag det är skönt när sådant man använder ofta står framme, lättåtkomligt, men jag tycker det är svårt att hitta förpackningar som är tillräckligt snygga (snobbig som sagt, jag vet!). 

Den här olivoljan, El Cantizal, skulle jag däremot inte tveka en sekund att ställa fram på köksbänken. Urtjusig ju!

Exklusivt i grönt

Honkongbaserade designbyrån Frames har gjort identiteten för det turkiska smyckesmärket Atölye Gözde och jag fastnade såklart för de lyxiga smyckesboxarna. 

Tycker det är en väldigt fin grön färg, mjukt skogsgrön och den gör sig så bra tillsammans med guldet i folieringen och den kopparfärgade insidan (som man anar lite när boxen är stängd, en detalj jag gillar på den här typen av askar). Extra exklusivt blir det också för att de satsat på det taktila och gjort ett fint präglat mönster på locket.

En sån där ask man sparar och förvarar sina smycken i länge. Stiligt!

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

Lyxig förpackning som höjer produkten

Att jag gillar Byredos förpackningar är ju ingen nyhet. Men jag måste ändå bara visa dessa fina handtvålar, Vetyver och Suede. Så vacker färg på tvålen och det matta materialet på flaskan gör att man nästan kan känna hur len och skön och väldoftande tvålen är innan man ens provat den. Det kallar jag bra förpackning!

Svart som natten

En väldigt tjusig och påkostad flaska gin, från Studio Schoch. Flaskorna är gjorda i begränsad upplaga tillsammans med Humbel distillery och varje flaska är unik då de är tillverkade för hand och även numrerade. 

Jag tycker om att man hållit flaskan helt svart och istället låtit konstrasten mellan matt och glansigt skapa ett intressant blickfång. Texten i guld och de påkostade materialen gör att flaskan utstrålar exklusivitet. Mycket stiligt!

Källa

Sånt man vill sno med sig från hotellet

Jag älskar när hotell har fina förpackningar på sina schampon och tvålar, det känns liksom lite extra lyxigt då! 

Hotellkedjan The Hoxton har verkligen förstått detta och har skapat en kollektion av hygienprodukter som heter Pen & Ink. Hoxton har hotel i Shoreditch, Hoxton, Holborn och Amsterdam och varje stad har sina egna flaskor och egna dofter, skapade tillsammans med lokala designers och parfymmakare. 

Helt klart något som skulle slinka ner i väskan när man lämnar hotellet!

Källa

Fina fisken

Dessa konserver innehåller chokladfiskar från företaget The Chocolate Fish och det första som slog mig när jag såg de här förpackningarna (förutom att de är riktigt tjusiga) är att de känns väldigt välgjorda och påkostade. Allt ifrån trycket till papperskvaliteten till nätet och snöret runt om.

Jag älskar kombon blått och vitt, alltid en vinnare i mina ögon, och jag gillar hur man skiljt på vit och mörk choklad enbart genom att invertera fiskmönstret och etiketten.

Ett annorlunda och roligt sätt att förpacka choklad och samtidigt väldigt tjusigt! Designern bakom dessa finurliga förpackningar är Laura Beretti från Frankrike.

Prisvärda tvålar med lyxig känsla

I det här inlägget skrev jag att jag hade lite problem att hitta snygga förpackningar till badrummet som inte gör så stora hål i plånboken. Men de fina tvålarna som inspirerande bloggarna Amanda Widell och Så fint jag vill skrev om tycker jag nästan får räknas som ett kap. Visst, kanske inte en budgettvål men tro mig, de är inte bara fina att titta på utan doftar och känns även ljuvligt! De kommer från Victor Vaissier och innehåller inga parabener eller andra tillsatser. Finns att köpa hos Le Kios för under en hunka!