Ännu fler samarbeten 2018!

Byredo-Off-white @forpackad.jpg

2018 har knappt hunnit börja men redan nu verkar en av trenderna jag förutspådde ta ledningen. Nu lanseras nämligen ännu ett samarbete! Den här gången är det svenska parfymhuset Byredo som slår sina påsar ihop med det amerikanska modemärket Off-White och lanserar en kollektion väskor och en doft under namnet Elevator Music. Hela kollektionen kommer att släppas i utvalda Byredobutiker samt online i april.

Förpackningar bär Byredos omisskännliga minimalistiska karaktär men de adderade silverränderna gör ändå detta samarbete lite mer lekfullt.

Trender inom förpackningsdesign det gångna året 2017

Då var 20017 slut och 2018 har börjat med en rivstart, i alla fall för min del!

En hel del förpackningar har det skapats på jobbet och skrivits om här i bloggen under året som gick. Förpackningsvärlden är, som jag skrivit tidigare, ganska långsamma på att plocka upp trender, oftast når de först mode- och inredningsvärlden och övrig grafisk design, och så småningom dyker de upp på förpackningar. Detta gör att en trend som jag skrivit om för länge sedan kanske inte når de mer kommersiella förpackningarna för än några år senare. Men några saker tycker jag alltid står ut när jag summerar ett år. Ska vi ta en titt på vilka trender jag tycker var tydligast 2017? 

1. Konsten tog plats på förpackningen
Att konsten på senare tid har tagit steget ur finrummet och hamnat på väggar hemma hos oss "vanligt" folk är ju ingen nyhet. Webbshoppar som Absolut Art har gjort konsten mer lättillgänglig. Gränsen mellan design och konst är numera ganska utsuddad och inom grafisk design lånar man mycket inspiration från konsten och självklart då även på förpackningar!  Popkonst-trenden lever i allra högst grad kvar och ett annat exempel som jag skrivit om tidigare är Mast Brothers .  Konst på förpackningar är ingen nyhet, men i år har jag tyckt mig se mer klassiskt måleri.

 Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer  här

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer här

 Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer  här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer här

2. Miljövänligare material
Miljövänliga förpackningar är ju absolut ingen nyhet men i år har jag verkligen sett dem ta fart och blivit mer av en "snackis" bland konsumenter.  Fler och fler vill göra miljösmarta val när vi handlar, inte bara produkten i sig utan även förpackningen ska vara smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Återvinning, material från förnyelsebara källor och minimalt med spill är krav som dagens medvetna konsumenter ställer och en miljövänlig förpackning har äntligen blivit ett starkt försäljningsargument.

 Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer  här

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer här

 Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer  här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer här

3. Redovisning tack!
Konsumenterna har blivit mer medvetna och vill veta vad de köper, men vår tid är också begränsad. Vi har inte tid att leta efter informationen när vi står i butiken, vill vi ha klar och tydlig information, gärna redan på framsidan av förpackningen! Transparenta förpackningar gör att vi slipper gissa oss till hur innehållet ser ut, och renodlad och redovisande text med tydlig typografi hjälper oss att ta snabba beslut. 

 Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer  här

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer här

 Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

 Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer  här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer här

Det var några av de trender jag sett under 2017. Om ni vill se fler spaningar så ta en titt under kategorin TEMA här i bloggen! Och håll utkik framöver, snart kommer ett inlägg med nya spaningar där jag spår vilka förpackningstrender vi kommer se mer av 2018.

Maison kitsuné + 3CE = Foxy

Att Koreansk skönhetsvård har blivit allt hetare lär ju ingen sminkintresserad ha missat. Franska Maison Kitsuné missar ju aldrig att haka på en trend och har nu teamat upp sig med Koreanska sminkmärket 3CE i en ny sminkkollektion där rävar pryder förpackningarna. Burkarna känns som pastelliga små karameller och jag kan verkligen tänka mig att detta säljer som smör!

maison_3CE.jpg

 

 

Tema: Terrazzo, förpackningsvärlden hakar på trenden

Förpackningsvärlden är alltid lite "sist på bollen" när det kommer till trender. Här, här och här är några andra exempel på när trender inom mode- och inredningsvärlden tillslut nåt förpackningar. Så, just när du trodde att du börjat se nog med fläckar kommer de antagligen snart på en förpackning nära dig!

Terrazzo: Fashion & Interior vs. Packaging