Solrug, förpackning som doftar barndom

förpackningsdesign_solrug_förpackad.jpg

Blev glad när jag såg det Norska brödet Solrug. designen fick mig direkt att tänka på min barndom och de bilderböcker och tecknade serier som jag tittade på då. Illustratören är Rami Niemi och idén bygger på finska stereotyper.

Det är nåt med illustrationsmanéret och färgerna som som känns retro och påminner mig om klassiker som Så funkar det och Kalles Klätterträd. Nån 80-talist som håller med mig?

Bloggen fyller 10 år!

Herregud, ibland går livet så fort att man inte hinner med! Inser nu, när månaden nästan är slut, att bloggen ju fyller 10 år! I november 2018 skrev jag mitt allra första inlägg och sedan dess har måååånga förpackningar avhandlats här i bloggen.

Jag började skriva för att jag på den tiden arbetade på reklambyrå och saknade att jobba med förpackningar. Då tänkte jag att bloggen mest skulle vara för min egens skull, för att hålla förpackningsintresset och inspirationen vid liv, men under åren har ni blivit fler å fler som hittat hit och det gör det såklart ännu roligare att fortsätta skriva! Jag försöker skriva på ett lättsamt sätt så att även de som inte jobbar med design kan förstå, uppskatta och inspireras av förpackningar. Bloggen har gett mig så mycket, inte minst all roliga föreläsningar/utbildningar jag fått hålla och ger mig fortfarande massa inspiration och jag hoppas skriva om förpackningar i minst 10 år till!

Tack till alla ni som läser här och kommenterar, det känns så roligt att få dela med mig av mitt nördiga intresse och sprida lite förpackningskunskap :)

Tänkte avsluta med mina 10 mest lästa inlägg genom åren:

2011 skrev jag ett   inlägg   som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2011 skrev jag ett inlägg som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget   Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om   Begagnade påsars andrahandsvärde

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om Begagnade påsars andrahandsvärde

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt   populärt inlägg   här på bloggen

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt populärt inlägg här på bloggen

2016 Hyllade jag   den här   fina olivoljans klassiska design

2016 Hyllade jag den här fina olivoljans klassiska design

2018. I Mars spanade jag på vilka     förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år   ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. I Mars spanade jag på vilka förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. Ingen kan väl ha missat det stora   Santa Maria-spektaklet     för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt   välbesökt inlägg   även på min blogg.

2018. Ingen kan väl ha missat det stora Santa Maria-spektaklet för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt välbesökt inlägg även på min blogg.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från   min lägenhet     som då var till salu.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från min lägenhet som då var till salu.

2015   djupdök   jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2015 djupdök jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2018. Jag började året med att sammanfatta de   starkaste trenderna jag sett under 2017

2018. Jag började året med att sammanfatta de starkaste trenderna jag sett under 2017

Hållbara kaffekapslar från Australien

Pod & Parcel är ett Australiensiskt företag som erbjuder kaffekapslar med lyxkaffe från världens alla hörn. Själva kapseln är gjord i ett komposterbart material som bryts ner på 90-dagar, ungefär lika snabbt som ett apelsinskal. 

Enkla och stilrena förpackningar med en gnutta retro och lekfullhet.

pods_&_parcel_@forpackad.jpg

Tema: Italia!

Just nu befinner jag mig i Italien på semester. Förutom att njuta av all god mat och vin och allt annat underbart (älskar Italien, bodde faktiskt i Florens för 15 år sedan) som landet har att erbjuda så spanar jag självklart in fina förpackningar. Tycker ju att det är en så bra souvenir att köpa med från resor, och i Italien kryllar det av traditionella och vackra förpackningar, framförallt när det kommer till deras godis och kakor. Dagens tema blir därför Italienska sötsaker!

Italian_Sweets_@förpackad

Bättre förr?

sauvina_libalm_@forpackad.jpg

Suavina är ett spansk läppbalsam som funnits ända sedan 1880. Jag vet inte om designen funnits med enda sedan dess, men den andas verkligen vintage och tradition. Nu har den Spanska byrån Lavernia & Cienfuegos gjort om förpackningen och resultat är en fortsatt vintage-look med klassisk typografi i den uppdaterade loggan.

Jag tycker den nya förpackningen är en fin uppdatering av den gamla. Man behåller samma estetik och klassiska känsla men har gett själva burken en modernare form och asken har blivit mer stilren.

Kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker bäst om den gamla eller den nya förpackningen faktiskt. Den nya burken har en härligt mjuk form men jag måste säga att att jag nog ändå föredrar den gamla typografin och upphöjda präglingen. Den nya asken är jättefin och uppstädad och jag gillar speciellt att den nya asken har färgade sidor, men det finns ju en charm i den mer snirkliga original-loggan också. Nä, blir nog dött lopp för mig, båda är fina! Helt klart en välgjord uppdatering av en fin originalförpackning, men frågan är om det var nödvändigt?

En salt sågning

Jag får ibland kommentarer om att jag bara hyllar förpackningar här i bloggen och sällan är kritisk. Det finns såklart en förklaring till detta, och det är att jag främst ser denna blogg som en plats för inspiration och pepp. Jag försöker skriva så att även de som (ännu) inte är förpackningsintresserade ska tycka att det är inspirerande och roligt och inte alltför branch-nördigt. Om jag lyckas eller ej vet jag inte, men det är i alla fall anledningen till att jag sällan tar upp förpackningar jag inte gillar. Men! Plötsligt händer det :) Här kommer nämligen en rätt ordentlig sågning av en produkt vi nog alla känner igen: Jozo saltet!

Jozo_salt.jpg

Jozo har återigen bytt förpackningsdesign. Förra bytet gjordes 2009 och redan då sågade jag dem rätt hårt :) Då gick jag inte in så noga på detaljer, men det jag menade med "diskmedelsförpackning" är att det känns kliniskt och har noll% känsla av matglädje eller smak. Detta tycker jag tyvärr kvarstår även i den nya designen. Nu verkar man snarare fokusera på en vetenskaplig känsla med kristaller och mineraler och lyfta fram saltkornens storlek etc. Lite ironisk att de presenterar det nya sortimentet under namnet "A Pinch of Love" då jag känner absolut noll kärlek när jag tittar på dessa förpackningar.

På den positiva sidan lan jag säga att den nya svarta loggan helt klart är en förbättring och jag tycker om timglasformen på Jozo's bordssalt. Men produkt som man har framme på bordet vill man ju ska vara dekorativ och får gärna kännas klassisk så den passar in på allas matbord oavsett inredningsstil. Den här burken ser snarare ut som något man häller i poolen för rengöring. Salt som är en produkt som används så ofta i köket borde utstråla matglädje! 

Cap&Design hade en rolig artikel där man kunde följa Jozos designresa från 1930 och jag kan bara konstatera att i deras fall var det bättre förr. Kanske borde Jozo blicka bakåt och plocka upp nåt från sina gamla förpackningar som jag tycker är jättefina!

I nästa inlägg tänkte jag visa en massa saltförpackningar där jag tycker att man lyckats förmedla matglädje och skapa dekorativa förpackningar som man gärna har på matbordet.

 

Italien möter Australien i denna snygga Aperitivo

Sofi Spriz at Förpackad.jpg

Sofi är en ny alkoholdryck från Australien, som beskrivs som en Australiensisk twist på den klassiska Italienska Spritzen. Kanske ett alternativ till den hypade Aperol Sprizen som druckits flitigt i sommar?

Jag tycker denna flaska är otroligt fin i all sin enkelhet. Den är modern men andas samtidigt Medelhavet och känns som en avskalad version av klassiska gamla italienska sprit-flaskor som Martini. Den blå färgen kontrasterar snyggt mot det rosa innehållet och hela intrycket känns otroligt fräscht och lyxigt. Gillar verkligen att man lagt en glansig lack på loggan, det gör att den står ut ännu mer mot det matta, vita pappret i etiketten. Extra plus också för den gulliga lilla illustrationen/ikonen på halsen. Detta är verkligen en förpackning som lyfter innehållet och jag blir törstig bara av att titta på bilderna!

Byrån bakom är Squad Ink

Mer sommarkänslor

Alltså denna April måste ju gå till historien som kallast och jävligast, i alla fall vädermässigt! För att överleva hagel, snö och regn spanar jag vidare på somriga förpackningar och drömmer mig bort till värme, sol och bad.

Tyckte dessa juiceförpackningarna av Paweł Jaczewski med lite 90's feeling på illustrationen och härliga färger var en riktig ljusglimt!

Steka och Mjöl

Ännu en gullig och fin japansk förpackning. Denna gången var det ju lite roligt att den heter Steka & Mjol (vilket jag antar ska vara mjöl) och är en presentbox för den japanska kak(!)-webbshoppen med samma namn. Väldigt kurbits inspirerad i retrostil, gillar att den bara är blå och röd!

Det märks att Steka & Mjol verkar vara lite pepp på Skandinavien, kolla in dessa kakor liksom:

En sprillans ny klassiker

Efter det här inlägget kan man kanske tro att mina kolleger på Amore blivit någon slags mjöl-designbyrå medan jag är på mammaledighet :) Så är som tur var inte fallet, men på senaste tiden har det blivit några fina mjölpåsar på byrån. Senaste projektet är dessa snyggingar för Sydkronan.

Älskar när ny design känns självklar och som att den alltid har sett ut så och detta tycker jag mina kolleger verkligen har lyckats med.  Designen bygger faktiskt på hur mjölet såg ut för 70 år sedan och ni kan läsa mer om projektet här

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

Biggans

Förutom ett underbart namn så har Biggans Böcklingspastej fått en väldigt fin förpackning tycker jag!

Tuben har en snygg petrolblå färg och lekfull illustration som går jättebra ihop med loggan och typon som känns lite retro. Gillar att man använt sig av tubens egna material och silvret passar ju verkligen som färg på en fisk!

Som jag tidigare nämt tycker jag att det är sällan man gör ekundärförpackningen lika spännande som primärförpackningen men här har man verkligen lagt krut på den och trots att det bara är vanlig kartong med svart tryck känns det genomarbetat och harmonierar fint med tuberna som ligger i. Man har till och med ett tryck i botten av kartongen så även om du köper den sista tuben får du en visuell upplevelse. Önskar fler tänkte såhär! Designen står Bedow för.

Att inreda med förpackningar

Ett inlägg med bilder från hur jag inreder hemma med förpackningar var det många som efterfrågade för lääänge sedan, efter att jag skrev det här inlägget. Och jag ber om ursäkt att det låtit vänta på sig. Dels är jag inte någon mästerfotograf och dels visste jag inte riktigt hur jag kände för att visa upp mitt hem i bloggen. Men, nu efter lite (eller rättare sagt mycket) betänketid känner jag ändå att det är lugnt, det är ju inte som att ni får se in i min garderob (kaos) eller andra mer privata delar av lägenheten. Så här är lite bilder från mitt hem. Vi börjar med min sons rum:

I hyllan har jag piffat med tre fina plåtburkar i retrostil och istället för blomkruka har jag planterat i en gammal konservburk från Bullens. Inte den vackraste förpackningen kanske men jag gillade färgerna och tycker att den är lite rolig.

Den gröna gamla läskbacken har jag köpt på loppis, perfekt förvaring för böcker, pussel och annat stök. De fina pappersskulpturerna kommer från designstudion Future Days

På sista bilden måste jag bara visa den underbara trälådan som jag hittade på loppis för en tia! Den har innehållit en miniatyrjärnväg från Brio men nu får den vara hem för August alla småpryttlar.

Vidare till köket:

I köket är det verkligen förpackningar overload! De flesta har jag köpt på olika resor och framförallt sardinburkar är något jag alltid faller pladask för. En och annan förpackningsklassiker har smygit sig in som bullens Pilsnerkorv och Heinz bönor. 

Jag tycker det är kul att en så vardaglig sak som en förpackning kan sätta färg i hyllan och att man kan använda sig både av gamla loppisfynd och nya förpackningar. Hoppas ni fått lite inspiration till hur ni kan låta era förpackningar bli en del av inredningen!

 

 

Tema: Förpackningar med välkända ansikten

Förpackningar med bilder eller illustrationer av riktiga människor är inte helt ovanligt. Att sätta ett ansikte på en produkt skapar ett igenkännande för konsumenter och ger varumärket en personlighet. Men det kan också bli helt fel. Ni kommer väl ihåg skandalen med turken på yoghurten som visade sig vara grek? 

Jag tycker det är roligt med de klassiska förpacknings-personligheterna, de känns kitchiga och kul. I dagens tema har jag samlat några av de mest ikoniska förpackningarna där man använt sig av en bild av en person. Jag har även försökt hitta lite info om de här personerna, vem är Kalles Kaviar Kalle egentligen? Mer info nedan!

Chiquita Banana
Miss Chiquita skapades 1944 som ansiktet utåt för världens första bananvarumärke. I början var hon en banan som var väldigt populär och medverkade i radio, tv och film. 1987 blev "the first lady of fruit" en kvinna istället för en banan och hon är fortfarande en av Amerikas mest välkända och omtyckta ikoner och man har under årens gång använt sig av många olika kända kvinnor som förebilder för Miss Chiquita.

Brandt Skorpor
Detta kitchiga och välretuscherade flickebarn kallas "The Brandtkind" och skapades redan 1937 och har sedan dess ändrats ett antal gånger. Dagens bild kom 1983.

Kalles Kaviar
Ett av Sveriges absolut mest älskade och välkända varumärken, Kalles Kaviar, har också ett barn som ansikte utåt, nämligen den blonda sexåringen Carl Almen. Carl är son till Abbas chef och som tack för att tuberna fått låna hans ansikte får Carl gratis kaviar i resten av livet och än idag levereras kaviar till hans dörr!

Uncle Bens
Uncle Ben måste nästan vara världens mest kända ansikte för ett varumärke! Ucnle Ben var en risodlare från Texas som var känd för att producera högkvalitativt ris. "Uncle" var tidigare en vanlig benämning på äldre svarta tjänare eller slavar i Södra USA och Mars, som äger Uncle Ben's, har fått mycket kritik för att bibehålla rasistiska stereotyper.

Sun Maids Russin
Den ljuva kvinnan på russinförpackningarna från Sun Maid var inspirerad av Lorraine Collet Petersen som levde i Californien. Hon upptäcktes när hon torkade sitt långa svarta hår och blev tillfrågad att posera för en målning medan hon höll en korg med vindruvor. 1916 blev målningen en del av Sun Maids förpackningar och originalmålningen är idag under säkert förvar i Sun Maids huvudkvarter. 

Bullens Pilsnerkorv
En riktigt kultförpackning! Bullen, eller Erik Berglund som han egentligen hette, var en omtyckt skådis från diverse pilsnerfilmer och burkdesignen med hans ansikte är fortfarande oförändrad sedan lanseringen 1953.

 

Tema: 80- och 90-talet gör comeback!

Kommer ni ihåg det här inlägget jag skrev om djungeltrenden inom mode och förpackningar? Nu har jag spanat in en ny trend som jag tycker är riktigt rolig; 80-och 90-tal! 

Just nu ser man mycket mode i grafiskt mönstrat, starka färger och geometriska former. Tänk Memphis Group eller popkonst à la Keith Haring. Självklart är förpackningsbranschen inte sena att haka på trenden!

Vackra pastillburkar med finfint innehåll

Jag har hittat nya pastillburkar som kan konkurrera med mina gamla favoriter från Leone! De kommer från franska Boissier och har även de en vacker retrodesign som känns väldigt genuin. Gillar också hur godiset ligger upplagt i burken och innerförpackningen med den fina etiketten. Måste säga att pastillerna ser väldigt goda ut också!

Snygga förpackningar (till billig penning) att piffa hemmet med

Kul att så många kommenterat och engagerat sig i inlägget om förpackningar som inredningsdetalj. Det var några stycken som önskade tips om billiga förpackningar som är snygga nog att ha framme. Det är ju såklart en fråga om tycke och smak, men jag tänkte i alla fall tipsa om några av mina favoriter.

Jag tycker det finns en tjusning i det klassiska och gillar ikoniska förpackningar som Heinz-burkar och Bullens Pilsnerkorv, det vardagliga kan också vara fint! De förpackningar jag tipsar om nedan har också ett okej innehåll, vill ju inte att ni går och köper nåt bara för förpackningens skull. Det skulle ju jag ALDRIG göra hehe...eeeh..he..he :) 

Vi börjar med snygga förpackningar att ha i köket:

Som sagt, Heinz klassiska burk, en ikonisk förpackning som gör sig fint i kökshyllan tycker jag.

Fina flaskor är alltid snyggt att ha i köket, speciellt dessa utländska mineralvatten som jag tycker ger en känsla av restaurang och semester.

Bullens. En riktig svensk retroklassiker. Fulsnygg skulle jag nog säga.

Clipper Te. Inte det billigaste teet förvisso men heller inte det dyraste. Gott och framförallt snyggt! Extra kul att förpackningarna är fina både framifrån och från sidan, särskilt om man har många i hyllan.

Om man tycker att Clippers te är för dyrt så är Garants tepåsar rätt fina också, om än inte lika välgjorda rent designmässigt enligt mig. 

Att hitta billiga produkter till badrummet som ändå är snygga är lite svårare, många av budgetprodukterna är rätt trista och generiska. Men två exempel kom jag i alla fall på:

Apolosophys tvålar luktar inte bara ljuvligt utan är riktigt snygga också! Kostar runt 65 kr och finns på Apotek Hjärtat.

Skönhetsprodukterna från Other Stories tycker jag är riktigt snygga och moderna och luktar mumma. En flytande tvål kostar dessutom 50 kr, ett kap! 

Detta var några förpackningar som jag tycker piggar upp i köket eller i badrummet, men det finns såklart MASSA fler! Jag fick lite frågor om jag inte kunde visa hur jag själv gjort hemma. Jag brukar inte vara så privat här på bloggen och att visa bilder från mitt eget hem känns lite läskigt, MEN! Ert ord är min lag, så håll utkik längre fram, så får ni se hur jag inreder med förpackningar hemma!

Kyrilliskt igen

Det var ju inte länge sedan jag hyllade den här juicen för den fina retro-twisten som förde tankarna till sovjetisk design (och för all del propaganda) på 60-70 talet. Och här kommer åter en hyllning till något i samma stil; den ryska ölen 387 från Kaluga Brewery! 3 står för att de använder tre typer av malt, 8 står för åtta timmars bryggning och 7 står för att ölen jäser naturligt i minst sju dagar. Även här är det Kyrilliska alfabetet med och det är ju så snyggt! Överlag jättefin typografi och jag gillar verkligen färgerna!

Källa