Kruddburks-gate fortsätter

Santa Maria kryddburk

Som jag skrev i mitt förra inlägg så var det många kunder som var besvikna på Santa Marias nya “smarta” kryddburkar, och debatten växer! Både Aftonbladet och Expressen skriver om det och nu har Santa Maria själva svarat på kritiken i ett pressmeddelande.

Som förpackningsnörd tycker jag ju såklart det är jätteroligt att se att en förpackning kan skapa så mycket engagemang! Vi får väl se om Santa Maria tvingas göra en Tropicana och byta tillbaka till de gamla förpackningarna, men jag misstänker att investeringen i de nya har varit alldeles för stor för att de skulle göra det. Väntar med spänning på fortsättningen i Kryddburks-gate!

Heja Carlsberg!

Carlsberg byter förpackning på sina sexpack för att minska plastavfallet. Istället för dagens plastförpackning kommer sexpacken att limmas ihop med ett veganskt lim som inte är skadligt för människor. Den nya förpackningen kallas för ”Snap Pack” och limmet går att återvinna tillsammans med aluminiumburken. Förändringen kommer att kosta Ringnes (bryggeriet som tillverkar Carslberg) 90 miljoner norska kronor, eftersom de nu måste byta ut alla paketeringsmaskiner, men de nya maskinerna är å andra sidan mer energisnåla än de gamla.

Den nya gröna färgen på burkarna är dessutom miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. Med dessa förändringar kommer Carlsberg minska sitt plastavfall med över 17 ton per år!

De nya burkarna kommer först lanseras i Storbritannien, sedan Norge och förhoppningsvis når de Sverige inom en snar framtid. Fint att läsa att fler företag är beredda att investera i miljövänligare förpackningar!

carlsberg.jpeg

 

 

 

 

RFSU's nya kondomförpackningar

Ett av våra senaste projekt på Amore, som jag tycker blev väldigt fint, är RFSU´s nya kondomförpackningar. De vackra bakgrunderna skapades genom att fotografera vatten som vi droppade färg i. Färgerna som blandas med varandra, i sensuella mönster och intensiva explosioner, gör att förpackningarna sticker ut i sitt segment.

Vi ville skapa förpackningar som inte kommunicerar att kondomer är en begränsing av njutning utan en sexuell frigörare! Alla ska vara fria att utforska sin sexualitet och kondomen ger oss den friheten, därav copyn "Enjoy Freedom". 

RFSU's Condoms_@förpackad.jpg
RFSU condoms @forpackad.jpg

Trender inom förpackningsdesign det gångna året 2017

Då var 20017 slut och 2018 har börjat med en rivstart, i alla fall för min del!

En hel del förpackningar har det skapats på jobbet och skrivits om här i bloggen under året som gick. Förpackningsvärlden är, som jag skrivit tidigare, ganska långsamma på att plocka upp trender, oftast når de först mode- och inredningsvärlden och övrig grafisk design, och så småningom dyker de upp på förpackningar. Detta gör att en trend som jag skrivit om för länge sedan kanske inte når de mer kommersiella förpackningarna för än några år senare. Men några saker tycker jag alltid står ut när jag summerar ett år. Ska vi ta en titt på vilka trender jag tycker var tydligast 2017? 

1. Konsten tog plats på förpackningen
Att konsten på senare tid har tagit steget ur finrummet och hamnat på väggar hemma hos oss "vanligt" folk är ju ingen nyhet. Webbshoppar som Absolut Art har gjort konsten mer lättillgänglig. Gränsen mellan design och konst är numera ganska utsuddad och inom grafisk design lånar man mycket inspiration från konsten och självklart då även på förpackningar!  Popkonst-trenden lever i allra högst grad kvar och ett annat exempel som jag skrivit om tidigare är Mast Brothers .  Konst på förpackningar är ingen nyhet, men i år har jag tyckt mig se mer klassiskt måleri.

 Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer  här

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer här

 Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer  här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer här

2. Miljövänligare material
Miljövänliga förpackningar är ju absolut ingen nyhet men i år har jag verkligen sett dem ta fart och blivit mer av en "snackis" bland konsumenter.  Fler och fler vill göra miljösmarta val när vi handlar, inte bara produkten i sig utan även förpackningen ska vara smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Återvinning, material från förnyelsebara källor och minimalt med spill är krav som dagens medvetna konsumenter ställer och en miljövänlig förpackning har äntligen blivit ett starkt försäljningsargument.

 Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer  här

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer här

 Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer  här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer här

3. Redovisning tack!
Konsumenterna har blivit mer medvetna och vill veta vad de köper, men vår tid är också begränsad. Vi har inte tid att leta efter informationen när vi står i butiken, vill vi ha klar och tydlig information, gärna redan på framsidan av förpackningen! Transparenta förpackningar gör att vi slipper gissa oss till hur innehållet ser ut, och renodlad och redovisande text med tydlig typografi hjälper oss att ta snabba beslut. 

 Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer  här

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer här

 Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

 Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer  här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer här

Det var några av de trender jag sett under 2017. Om ni vill se fler spaningar så ta en titt under kategorin TEMA här i bloggen! Och håll utkik framöver, snart kommer ett inlägg med nya spaningar där jag spår vilka förpackningstrender vi kommer se mer av 2018.

Hipp Hurra, användandet av plastpåsar minskar!

plastic-bags.jpg

Ni har säkert märkt att många butiker numera tar betalt för sina plastpåsar. Det beror på att det i juni infördes en ny lag där butiker och företag som ger bort påsar är tvungna att informera om tillverkningens miljöpåverkan, alternativt ta betalt för påsarna. Allt för att minska förbrukningenav plast.

Nu släpper Naturskyddsföreningen resultatet av den nya lagen, och det ser lovande ut! Efter bara tre månader har sammanlagt 2,5 miljoner färre plastpåsar använts i landet. Hurra!

Klädkedjan MQ rapporterar till exempel en minskning på över 50 procent färre plastpåsar, vilket motsvarar cirka 400 000 färre påsar – eller 13 ton mindre plast. 

"Initativet har överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. På de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå från en påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi från början hade väntat oss" Säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

I pressmeddelandet säger Naturskyddsföreningens Generalsekreterare Karin Lexén att resultaten inger hopp:

– Även om det är för tidigt att dra långtgående slutsatser så är vi givetvis glada över den utveckling vi ser hos våra samarbetspartners. Vi hade gärna sett ett skarpare direktiv, framförallt ett generellt krav om en avgift på alla plastpåsar i butik. Det finns mycket kvar att göra på området för att minska plastens miljöpåverkan, men detta är ett positivt initiativ och ett exempel på att utvecklingen går åt rätt håll. Det inger hopp.

Och jag kan bara hålla med henne! Eget ansvar i alla ära, men detta visar verkligen hur viktigt det är med lagar och regler för att vi som samhälle ska minska miljöförstöringen. Jag hoppas också att det snart blir ett generellt krav att ALLA måste ta betalt för påsarna. Men detta är helt klart en bra början!

Vet du skillnaden mellan "bäst före”och ”sista förbrukningsdag”?

Enligt en Sifo-undersökning från företaget Matsmart kan en av tre svenskar inte skilja på förpackningsmärkningarna "Bäst Före" och "Sista Förbrukningsdag". Detta leder tyvärr till att massa mat slängs i onödan.

Att matsvinn är en stor miljöbov (bara i Sverige slängs 1,3 ton mat varje år!), har jag skrivit om tidigare och därför tycker jag det är så bra att företag, som Matsmart, gör någonting åt detta problem. Matsmart säljer varor som i annat fall hade slängts, bland annat för att Bäst Före-datumet närmar sig, till rabatterat pris. En vinst för både miljön och kunden!

Själv kollar jag nästan aldrig Bäst Före datumet längre, utan tittar och luktar (och ibland smakar) och verkar det okej så är det ju oftast okej. Mat blir inte farlig efter bäst före-datum om den har förvarats rätt, utan märkningen ger bara en fingervisning om hur länge livsmedlet förväntas behålla sin kvalitet, typ smak, färg och krispighet. Det som händer efter bäst före-datum är alltså att kvaliteten blir gradvis sämre. Många varor tycker jag håller bra kvalitet lååångt efter Bäst Före-datumet!

Sista Förbrukningsdag däremot handlar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta. Livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag anses alltså inte vara säkra att äta efter att sista förbrukningsdag har passerat, så dessa kan man slänga. 

Lita på era sinnen, verkar varan okej (och det inte står något om Sista Förbrukningsdag) så ät den!

Spana även in kampanjen Bäst före 2017 som Matsvinnet.se står bakom. Jag avslutar med några kloka ord från den kampanjen:

"Den miljöpåverkan som maten ger upphov till under sin väg från jord till bord sker helt i onödan om maten ändå slängs i slutändan"

 

Källa: Packnews

Äntligen!

 Fler bilder längre ned

Fler bilder längre ned

Blev så glad när jag såg att Kinesiska Yoai tillsammans med Pearlfisher skapat ett tampongmärke som för en gångs skull ser snyggt ut!

Tydligen är tamponganvändandet väldigt stigmatiserat i Kina pga kulturella missuppfattningar och fördomar och endast 2% av Kinesiska kvinnor (jämfört med 70% i väst) använder tampong. Men med inspiration från västlig feminism har det kommersiella intresset för tamponger börjat växa.

Yoai vill förändra synen på tamponger och jag tycker det syns i designen! Istället för ett klyschigt "feminint" utseende är dessa förpackningar eleganta och diskreta, jag skulle nog snarare tro att det var en hudvårdsprodukt om jag bara såg boxen. Designen andas exklusivitet och premiumkänsla snarare än något man köper på apotek eller i mataffären. Pearlfisher säger själva att de ville skapa en produkt som kvinnor bär med sig med självförtroende och stolthet istället för ursäktande gömmer undan.

Logotypen är sammansatt av den Kinesiska symbolen för kvinna och en cirkel och är präglad och folierad för mer premiumkänsla. Den röda färgen i loggan symboliserar "positivitet och lycka" i Kina och kontrasterar mot de dova pastellerna.

Jag gillar verkligen att man inte har försökt ta efter västerländsk design på sanitetsprodukter utan gjort en modern tolkning av traditionell Kinesisk design. Hoppas verkligen att detta fungerar för att ge Kinesiska kvinnor mer valmöjlighet när de köper mensskydd!

Fémme tampons packaging design @forpackad