Bloggen fyller 10 år!

Herregud, ibland går livet så fort att man inte hinner med! Inser nu, när månaden nästan är slut, att bloggen ju fyller 10 år! I november 2018 skrev jag mitt allra första inlägg och sedan dess har måååånga förpackningar avhandlats här i bloggen.

Jag började skriva för att jag på den tiden arbetade på reklambyrå och saknade att jobba med förpackningar. Då tänkte jag att bloggen mest skulle vara för min egens skull, för att hålla förpackningsintresset och inspirationen vid liv, men under åren har ni blivit fler å fler som hittat hit och det gör det såklart ännu roligare att fortsätta skriva! Jag försöker skriva på ett lättsamt sätt så att även de som inte jobbar med design kan förstå, uppskatta och inspireras av förpackningar. Bloggen har gett mig så mycket, inte minst all roliga föreläsningar/utbildningar jag fått hålla och ger mig fortfarande massa inspiration och jag hoppas skriva om förpackningar i minst 10 år till!

Tack till alla ni som läser här och kommenterar, det känns så roligt att få dela med mig av mitt nördiga intresse och sprida lite förpackningskunskap :)

Tänkte avsluta med mina 10 mest lästa inlägg genom åren:

2011 skrev jag ett   inlägg   som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2011 skrev jag ett inlägg som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget   Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om   Begagnade påsars andrahandsvärde

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om Begagnade påsars andrahandsvärde

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt   populärt inlägg   här på bloggen

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt populärt inlägg här på bloggen

2016 Hyllade jag   den här   fina olivoljans klassiska design

2016 Hyllade jag den här fina olivoljans klassiska design

2018. I Mars spanade jag på vilka     förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år   ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. I Mars spanade jag på vilka förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. Ingen kan väl ha missat det stora   Santa Maria-spektaklet     för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt   välbesökt inlägg   även på min blogg.

2018. Ingen kan väl ha missat det stora Santa Maria-spektaklet för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt välbesökt inlägg även på min blogg.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från   min lägenhet     som då var till salu.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från min lägenhet som då var till salu.

2015   djupdök   jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2015 djupdök jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2018. Jag började året med att sammanfatta de   starkaste trenderna jag sett under 2017

2018. Jag började året med att sammanfatta de starkaste trenderna jag sett under 2017

Zetas nya risförpackningar

Zeta lanserar ett nytt sort ris, gjort av baljväxter som kikärtor och linser. Detta ska vara ett grönare alternativ till vanligt ris och det tycker jag verkligen denna förpackning lyckas med att förmedla!

Mitt första intryck var “präktig” då hela designen känns väldigt ordentlig och förtroendeingivande. Illustrationerna i botten av förpackningen känns som tagna ur en faktabok för barn på 70-talet och färgerna känns naturliga. Som alltid på Zetas förpackningar är det fint typat (även om jag stör mig på att 4 portioner och Proteinrik inte är centrerat mellan linjerna, men det är ju en mini-detalj) och även om det inte är de absolut snyggaste jag sett så tycker jag verkligen det här är en förpackning som på ett trovärdigt sätt säljer den här produkten, och det är ju det viktigaste!

zeta_ris_förpackad.jpg


Bättre förr?

sauvina_libalm_@forpackad.jpg

Suavina är ett spansk läppbalsam som funnits ända sedan 1880. Jag vet inte om designen funnits med enda sedan dess, men den andas verkligen vintage och tradition. Nu har den Spanska byrån Lavernia & Cienfuegos gjort om förpackningen och resultat är en fortsatt vintage-look med klassisk typografi i den uppdaterade loggan.

Jag tycker den nya förpackningen är en fin uppdatering av den gamla. Man behåller samma estetik och klassiska känsla men har gett själva burken en modernare form och asken har blivit mer stilren.

Kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker bäst om den gamla eller den nya förpackningen faktiskt. Den nya burken har en härligt mjuk form men jag måste säga att att jag nog ändå föredrar den gamla typografin och upphöjda präglingen. Den nya asken är jättefin och uppstädad och jag gillar speciellt att den nya asken har färgade sidor, men det finns ju en charm i den mer snirkliga original-loggan också. Nä, blir nog dött lopp för mig, båda är fina! Helt klart en välgjord uppdatering av en fin originalförpackning, men frågan är om det var nödvändigt?

Pasteller och kantighet som lirar perfekt

parko skincare @forpackad.jpg

Parko är ett organisk hudvårdsmärke från USA som använder så få och naturliga produkter som möjligt och kallar konceptet "Back to Basics". 

Konceptnamnet känns passande även för designen då även den är avskalad och bygger på grafiska former. Jag gillar framförallt typsnittet (nån som vet vilket det är?!) som med sin kantiga form kontrasterar väl till färgpaletten med pasteller. En avslappnad och enkel design utan att på något sätt vara tråkig!

Källa

Trender inom förpackningsdesign det gångna året 2017

Då var 20017 slut och 2018 har börjat med en rivstart, i alla fall för min del!

En hel del förpackningar har det skapats på jobbet och skrivits om här i bloggen under året som gick. Förpackningsvärlden är, som jag skrivit tidigare, ganska långsamma på att plocka upp trender, oftast når de först mode- och inredningsvärlden och övrig grafisk design, och så småningom dyker de upp på förpackningar. Detta gör att en trend som jag skrivit om för länge sedan kanske inte når de mer kommersiella förpackningarna för än några år senare. Men några saker tycker jag alltid står ut när jag summerar ett år. Ska vi ta en titt på vilka trender jag tycker var tydligast 2017? 

1. Konsten tog plats på förpackningen
Att konsten på senare tid har tagit steget ur finrummet och hamnat på väggar hemma hos oss "vanligt" folk är ju ingen nyhet. Webbshoppar som Absolut Art har gjort konsten mer lättillgänglig. Gränsen mellan design och konst är numera ganska utsuddad och inom grafisk design lånar man mycket inspiration från konsten och självklart då även på förpackningar!  Popkonst-trenden lever i allra högst grad kvar och ett annat exempel som jag skrivit om tidigare är Mast Brothers .  Konst på förpackningar är ingen nyhet, men i år har jag tyckt mig se mer klassiskt måleri.

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer  här

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer  här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer här

2. Miljövänligare material
Miljövänliga förpackningar är ju absolut ingen nyhet men i år har jag verkligen sett dem ta fart och blivit mer av en "snackis" bland konsumenter.  Fler och fler vill göra miljösmarta val när vi handlar, inte bara produkten i sig utan även förpackningen ska vara smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Återvinning, material från förnyelsebara källor och minimalt med spill är krav som dagens medvetna konsumenter ställer och en miljövänlig förpackning har äntligen blivit ett starkt försäljningsargument.

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer  här

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer  här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer här

3. Redovisning tack!
Konsumenterna har blivit mer medvetna och vill veta vad de köper, men vår tid är också begränsad. Vi har inte tid att leta efter informationen när vi står i butiken, vill vi ha klar och tydlig information, gärna redan på framsidan av förpackningen! Transparenta förpackningar gör att vi slipper gissa oss till hur innehållet ser ut, och renodlad och redovisande text med tydlig typografi hjälper oss att ta snabba beslut. 

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer  här

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer  här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer här

Det var några av de trender jag sett under 2017. Om ni vill se fler spaningar så ta en titt under kategorin TEMA här i bloggen! Och håll utkik framöver, snart kommer ett inlägg med nya spaningar där jag spår vilka förpackningstrender vi kommer se mer av 2018.

GT-glögg ger julstämning

gin-glogg @forpackad.jpg

Stockholms Bränneri släppte i dagarna en glögg med gin och tonic-smak. Den ska serveras uppvärmd och är baserad på Stockholms Bränneris Dry Gin och Swedish Tonics tonic. De släppte bara 500 flaskor och den som ville köpa fick skriva upp sig på en väntelista. Och på bara en halvtimme var flaskorna slut!

Jag tycker de fått till en julkänsla på flaskan utan att det blir cheesy eller överdrivet. Speciellt den röda korken ger ju direkta associationer till lackade juklappar och jag gillar att de blandar in handskrivet i den strama designen. 

Handkräm som godis?

Dessa handkrämstuber, från Japanska Etvos, är så fina att jag vill äta upp dem, typ som små godisar ju! Inte nog med att de är i favoritfärgerna för tillfället, rosa och gult, de har också en stilig typografi och perfekt mini-storlek. 

Etvos hand cream @forpackad

 

 

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

Biggans

Förutom ett underbart namn så har Biggans Böcklingspastej fått en väldigt fin förpackning tycker jag!

Tuben har en snygg petrolblå färg och lekfull illustration som går jättebra ihop med loggan och typon som känns lite retro. Gillar att man använt sig av tubens egna material och silvret passar ju verkligen som färg på en fisk!

Som jag tidigare nämt tycker jag att det är sällan man gör ekundärförpackningen lika spännande som primärförpackningen men här har man verkligen lagt krut på den och trots att det bara är vanlig kartong med svart tryck känns det genomarbetat och harmonierar fint med tuberna som ligger i. Man har till och med ett tryck i botten av kartongen så även om du köper den sista tuben får du en visuell upplevelse. Önskar fler tänkte såhär! Designen står Bedow för.

Effekt med bara en färg

Burkarna till Jeni´s frozen yoghurt har en tydlig färgkodning och lekfull typografi vilket gör att de inte känns tråkiga trots att de är gjorda med endast en färg (eller två då, om man vill räkna vitt som en färg). Det enkla är oftast det bästa och i det här fallet spar man ju även in en hel del i tryckkostnad då man endast använt en tryckfärg. 

Lager på lager

Det här tycker jag var en kul idé för en vinetikett:

Det är italienska designbyrån Spazio Di Paolo som gjort denna flaska för vinproducenten Valencia Passalacqua. Jag tycker om att man gjort etiketten nästan i 3D med olika lager och även olika struktur och färg på pappret i varje lager, det måste ge en väldigt härlig taktil känsla. Tyvärr tycker jag inte att man lyckats lika bra med typografin. Den svarta loggan känns intryckt och för stor, den borde fått lite mer space runt omkring och den har även en liten drop-shadow/skugga som jag tycker är helt onödig. 

Källa

Mast Brothers överträffar sig själva

Mast Brothers har ju levererat snygga chokladkakor sedan dag ett och jag har skrivit om dem många gånger tidigare. De har verkligen ett förpackningskoncept som funkar och som många kopierar. En sak jag gillar är att de ständigt utvecklar sin design genom att göra små ändringar i typografin och bakgrundsmönstret men att de fortfarande behåller grundidéen med en etikett över en mönstrad bakgrund. 

Med deras senaste "kollektion" tycker jag de har överträffat sig själva, snyggaste bakgrunderna hittills, ännu mer stilren typografi och kul med influenser från konstnärer och designers som Formafantasma, Sol Le Witt och Cody Hoyt. 


Snygga förpackningar med snyggt innehåll

Kanadensiska byrån Post Projects Har gjort dessa supersnygga förpackningar till märket
Umbra Shift, som i sin tur gör supersnygg heminredning (Älskar krukorna!). 

Härliga färgkombinationer och loggan är ju skitsnygg, gillar också hur alla förpackningar är kvadratiska eller rektangulära. 

 

Gulliga glasspinnar förpackade i kartong

Härligt att se nåt så annorlunda som glasspinnar förpackade i kartong! Både fint och miljövänligt då de är helt återvinningsbar. De kommer från Nya Zeeland och heter Dr Feelgood och är nyttiga glassar gjorda helt på naturliga ingredienser och utan tillsatt socker. Målgruppen känns rätt tydlig; Unga mat- och miljömedvetna medvetna hipsters med känsla för design. 

Jag tycker de är jättefina! Snygga färgställningar mot den naturfärgade kartongen och typografin känns väldigt retro och välgjord. Helt kart en liten låda jag skulle spara även efter glassen var slut

Källa

Pastellig läsk

Ännu ett snyggt studentprojekt. Dose är ett imaginärt läskvarumärke av ungerska studentenNora Kaszanyi som verkligen har en design som känns väldigt "nu" återigen ser vi minimalism, pasteller och en lite utspridd typografi. 

Jag tycker flaskorna är jättesnygga, gillar formen på dem också. Nu är ju detta en påhittad produkt, men jag tycker om den lite "vetenskapliga" känslan, den väcker min nyfikenhet och jag vill genast veta mer om produkten.

 

Fint mönstrat godis

Blev väldigt förtjust i de här godisförpackningarna, både asken och de individuella godisarna är ju bedårande! Det är designstudenten Anna Ahnborg som ligger bakom dessa stiliga små karameller. Hon skriver själv i sin portfolio att hon ville skapa en design som är elegant och exklusiv men ändå lekfull, och det tycker jag verkligen hon har lyckats med! Väldigt snyggt mönster och stilig typografi. Tycker även om formen/vikningen av själva karamellen, påminner mig om japanska förpackningar och origami.

Sen gjorde jag en helt icke-förpackningsrelaterad upptäckt när jag tittade på Annas fina portfolio; det är hon som står bakom den jättefina Håkan Hellström-affishen som jag sett på så många ställen men aldrig lyckats hitta skaparen av. Äntligen. jag älskar den!