Bloggen fyller 10 år!

Herregud, ibland går livet så fort att man inte hinner med! Inser nu, när månaden nästan är slut, att bloggen ju fyller 10 år! I november 2018 skrev jag mitt allra första inlägg och sedan dess har måååånga förpackningar avhandlats här i bloggen.

Jag började skriva för att jag på den tiden arbetade på reklambyrå och saknade att jobba med förpackningar. Då tänkte jag att bloggen mest skulle vara för min egens skull, för att hålla förpackningsintresset och inspirationen vid liv, men under åren har ni blivit fler å fler som hittat hit och det gör det såklart ännu roligare att fortsätta skriva! Jag försöker skriva på ett lättsamt sätt så att även de som inte jobbar med design kan förstå, uppskatta och inspireras av förpackningar. Bloggen har gett mig så mycket, inte minst all roliga föreläsningar/utbildningar jag fått hålla och ger mig fortfarande massa inspiration och jag hoppas skriva om förpackningar i minst 10 år till!

Tack till alla ni som läser här och kommenterar, det känns så roligt att få dela med mig av mitt nördiga intresse och sprida lite förpackningskunskap :)

Tänkte avsluta med mina 10 mest lästa inlägg genom åren:

2011 skrev jag ett   inlägg   som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2011 skrev jag ett inlägg som kanske förklarar lite vad det är jag jobbar med :)

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget   Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

2015 tog jag upp snobberiet kring förpackningar i inlägget Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om   Begagnade påsars andrahandsvärde

Året innan, 2014, var jag inne på lite samma spår när jag skrev om Begagnade påsars andrahandsvärde

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt   populärt inlägg   här på bloggen

2013 gick det ett rykte på Facebook om de små rutorna längst ner på tandkrämstuber vilket visade sig vara ett väldigt populärt inlägg här på bloggen

2016 Hyllade jag   den här   fina olivoljans klassiska design

2016 Hyllade jag den här fina olivoljans klassiska design

2018. I Mars spanade jag på vilka     förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år   ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. I Mars spanade jag på vilka förpackningstrender jag trodde vi skulle få se mer av i år ochom några månader får vi se om jag hade rätt!

2018. Ingen kan väl ha missat det stora   Santa Maria-spektaklet     för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt   välbesökt inlägg   även på min blogg.

2018. Ingen kan väl ha missat det stora Santa Maria-spektaklet för nån månad sedan. Många hade åsikter kring de nya förpackningarna och detta har varit ett väldigt välbesökt inlägg även på min blogg.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från   min lägenhet     som då var till salu.

2015 gjorde jag nåt som jag sällan gör när jag blev lite mer personlig och visade bilder från min lägenhet som då var till salu.

2015   djupdök   jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2015 djupdök jag i historien kring några av de mest välkända ansiktena vi möts av i butiken.

2018. Jag började året med att sammanfatta de   starkaste trenderna jag sett under 2017

2018. Jag började året med att sammanfatta de starkaste trenderna jag sett under 2017

Heja Carlsberg!

Carlsberg byter förpackning på sina sexpack för att minska plastavfallet. Istället för dagens plastförpackning kommer sexpacken att limmas ihop med ett veganskt lim som inte är skadligt för människor. Den nya förpackningen kallas för ”Snap Pack” och limmet går att återvinna tillsammans med aluminiumburken. Förändringen kommer att kosta Ringnes (bryggeriet som tillverkar Carslberg) 90 miljoner norska kronor, eftersom de nu måste byta ut alla paketeringsmaskiner, men de nya maskinerna är å andra sidan mer energisnåla än de gamla.

Den nya gröna färgen på burkarna är dessutom miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. Med dessa förändringar kommer Carlsberg minska sitt plastavfall med över 17 ton per år!

De nya burkarna kommer först lanseras i Storbritannien, sedan Norge och förhoppningsvis når de Sverige inom en snar framtid. Fint att läsa att fler företag är beredda att investera i miljövänligare förpackningar!

carlsberg.jpeg

 

 

 

 

Absolut INTE en flaska gin

Escubac_@forpackad.jpg

Enligt Destilleriet Sweetdram i Edinburgh så gör alla andra Gin och de vill därför göra annan sprit. Spriten kallar de Escubac och den är tillskillnad från Gin inte gjord på enbär utan på andra växter och kryddor så som kardemumma, citrus och muskot.

Väldigt fin form på flaskan och färgskala på etiketten, gillar den modernistiska illustrationen. Snygg förpackning även fast det absolut INTE är en gin! :)

Fishy

Fishy @forpackad.jpg

Älskar vin. Älskar fina vinflaskor. Den här fiskfyllda etiketten tyckte jag var riktigt skön! Det är den Australiensiske vinproducenten Fredric Stevenson som låter sina etiketter prydas av konstverk. Varje år representeras av en ny ung konstnär från Adelaide i södra Australien. Sån bra idé och ännu ett exempel på hur konst får ta plats på förpackningar.

Trender inom förpackningsdesign det gångna året 2017

Då var 20017 slut och 2018 har börjat med en rivstart, i alla fall för min del!

En hel del förpackningar har det skapats på jobbet och skrivits om här i bloggen under året som gick. Förpackningsvärlden är, som jag skrivit tidigare, ganska långsamma på att plocka upp trender, oftast når de först mode- och inredningsvärlden och övrig grafisk design, och så småningom dyker de upp på förpackningar. Detta gör att en trend som jag skrivit om för länge sedan kanske inte når de mer kommersiella förpackningarna för än några år senare. Men några saker tycker jag alltid står ut när jag summerar ett år. Ska vi ta en titt på vilka trender jag tycker var tydligast 2017? 

1. Konsten tog plats på förpackningen
Att konsten på senare tid har tagit steget ur finrummet och hamnat på väggar hemma hos oss "vanligt" folk är ju ingen nyhet. Webbshoppar som Absolut Art har gjort konsten mer lättillgänglig. Gränsen mellan design och konst är numera ganska utsuddad och inom grafisk design lånar man mycket inspiration från konsten och självklart då även på förpackningar!  Popkonst-trenden lever i allra högst grad kvar och ett annat exempel som jag skrivit om tidigare är Mast Brothers .  Konst på förpackningar är ingen nyhet, men i år har jag tyckt mig se mer klassiskt måleri.

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer  här

Konstnärliga askar från Dear Tea Society. Läs mer här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer  här

Viña Abades flaskor pryds av konstnären Dolores Arjonas färgstarka blommor. Läs mer här

2. Miljövänligare material
Miljövänliga förpackningar är ju absolut ingen nyhet men i år har jag verkligen sett dem ta fart och blivit mer av en "snackis" bland konsumenter.  Fler och fler vill göra miljösmarta val när vi handlar, inte bara produkten i sig utan även förpackningen ska vara smart ur ett hållbarhetsperspektiv. Återvinning, material från förnyelsebara källor och minimalt med spill är krav som dagens medvetna konsumenter ställer och en miljövänlig förpackning har äntligen blivit ett starkt försäljningsargument.

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer  här

Arlas Arla pappersbägare som lanserades förra året. Läs mer här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer  här

Såpaflaska, helt gjord av återvunnen plast. Läs mer här

3. Redovisning tack!
Konsumenterna har blivit mer medvetna och vill veta vad de köper, men vår tid är också begränsad. Vi har inte tid att leta efter informationen när vi står i butiken, vill vi ha klar och tydlig information, gärna redan på framsidan av förpackningen! Transparenta förpackningar gör att vi slipper gissa oss till hur innehållet ser ut, och renodlad och redovisande text med tydlig typografi hjälper oss att ta snabba beslut. 

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer  här

Minimalistiska förpackningar för Haven's Kitchen Sauces. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Tydliga förpackningar för Malmö Chokladfabrik. Läs mer här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer  här

Redovisande förpackningar för RXBAR. Läs mer här

Det var några av de trender jag sett under 2017. Om ni vill se fler spaningar så ta en titt under kategorin TEMA här i bloggen! Och håll utkik framöver, snart kommer ett inlägg med nya spaningar där jag spår vilka förpackningstrender vi kommer se mer av 2018.

GT-glögg ger julstämning

gin-glogg @forpackad.jpg

Stockholms Bränneri släppte i dagarna en glögg med gin och tonic-smak. Den ska serveras uppvärmd och är baserad på Stockholms Bränneris Dry Gin och Swedish Tonics tonic. De släppte bara 500 flaskor och den som ville köpa fick skriva upp sig på en väntelista. Och på bara en halvtimme var flaskorna slut!

Jag tycker de fått till en julkänsla på flaskan utan att det blir cheesy eller överdrivet. Speciellt den röda korken ger ju direkta associationer till lackade juklappar och jag gillar att de blandar in handskrivet i den strama designen. 

Italien möter Australien i denna snygga Aperitivo

Sofi Spriz at Förpackad.jpg

Sofi är en ny alkoholdryck från Australien, som beskrivs som en Australiensisk twist på den klassiska Italienska Spritzen. Kanske ett alternativ till den hypade Aperol Sprizen som druckits flitigt i sommar?

Jag tycker denna flaska är otroligt fin i all sin enkelhet. Den är modern men andas samtidigt Medelhavet och känns som en avskalad version av klassiska gamla italienska sprit-flaskor som Martini. Den blå färgen kontrasterar snyggt mot det rosa innehållet och hela intrycket känns otroligt fräscht och lyxigt. Gillar verkligen att man lagt en glansig lack på loggan, det gör att den står ut ännu mer mot det matta, vita pappret i etiketten. Extra plus också för den gulliga lilla illustrationen/ikonen på halsen. Detta är verkligen en förpackning som lyfter innehållet och jag blir törstig bara av att titta på bilderna!

Byrån bakom är Squad Ink

Somrig förpackningsdesign

Utanför fönstret är det snöblandat regn och himlen är grå. Kanske just därför blev jag extra förtjust när jag såg dessa somriga flaskor med citrondryck av märket Lokales. Den blåvita etiketten känns fräsch mot den gula drycken och designen väcker verkligen sommarkänslor! En modern men ändå tidlös design som skulle kunna bli en klassiker.

Källa: Packaging of the World

Norsk stuga på Nya Zeeländskt cider

Lillevik kan tyckas låta väldigt skandinaviskt men är i själva verket ett Nya Zeeländskt cider. Men namnet syftar faktiskt till en stuga i Norge där familjen bakom cidern brukade spendera sina somrar, och det är denna stuga man ser i loggan. Väldigt snyggt illustrerat tycker jag, det är avskalat och minimalistiskt men ändå trevligt och gemytligt. Dessa flaskor sticker verkligen ut i Cider-segmentet och jag blir riktigt sugen på att prova den!

Byrån bakom dessa snygga flaskor heter Makebardo

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

That's Amore

Tänkte att vi skulle ta en titt på vad jag och mina vänner på Amore har haft för oss på senare tid. På vår hemsida hittar ni massa finfina projekt som vi gjort!

Mitt sista projekt innan jag försvann iväg på mammaledighet igen var det här för Absolut, kallat Absolut Gift Pack. Denna typ av förpackning får inte säljas här på Systembolaget men internationellt och på taxfree säljs Absolut ibland i "giftbox" och den smaksatta vodkan är väldigt populär. Designen på boxarna bygger på Absoluts ikoniska flaskform och ett geometriskt mönster för att skapa ett dynamiskt men tydligt blickfång i hyllan.

Ett annat av de sista projekt jag jobbade med var Finax Urkraft. Urkraft är ett helt nytt sortiment av müsli, granola och mjöl där basen är forntida sädesslag och andra nyttigheter.

Varje produkt har en illustration av en magisk planta, målad för hand i akvarell av den jätteduktiga illustratören Ingela Backman.

Jag är väldigt stolt över att ha varit med i det här projektet då jag tycker förpackningarna blev SÅ fina! De vann till och med pris i Pentawards 2016!

Sist men inte minst ett projekt som jag inte haft ett dugg med att göra men som jag tycker mina kolleger gjorde så otroligt bra; de urtjusiga mjölerna för Ramlösa Kvarn! Dessa stilfulla påsar vann faktiskt Månadens Design i tidningen Resumé! 

Nedan ser du Pâtisserie-påsen i användning hemma hos inspirerande Instagrammaren Ida Hansson/nordic_Remake. Snyggt va!

Svart som natten

En väldigt tjusig och påkostad flaska gin, från Studio Schoch. Flaskorna är gjorda i begränsad upplaga tillsammans med Humbel distillery och varje flaska är unik då de är tillverkade för hand och även numrerade. 

Jag tycker om att man hållit flaskan helt svart och istället låtit konstrasten mellan matt och glansigt skapa ett intressant blickfång. Texten i guld och de påkostade materialen gör att flaskan utstrålar exklusivitet. Mycket stiligt!

Källa

Lager på lager

Det här tycker jag var en kul idé för en vinetikett:

Det är italienska designbyrån Spazio Di Paolo som gjort denna flaska för vinproducenten Valencia Passalacqua. Jag tycker om att man gjort etiketten nästan i 3D med olika lager och även olika struktur och färg på pappret i varje lager, det måste ge en väldigt härlig taktil känsla. Tyvärr tycker jag inte att man lyckats lika bra med typografin. Den svarta loggan känns intryckt och för stor, den borde fått lite mer space runt omkring och den har även en liten drop-shadow/skugga som jag tycker är helt onödig. 

Källa

Kobolt

Koboltblå tycker jag är en av de vackraste färgerna som finns. Därför blev jag väldigt förtjust i den här ginflaskan från Portugal, designad av Koiástudio. Inte nog med att de använder en av mina favoritfärger, de har även papper runt flaskan vilket jag ju sen gammalt är väldigt förtjust i!

Gillar hur man fått flaskan att kännas både teknisk/vetenskaplig och konstnärlig på samma gång och att den känns så krispig och fräsch. En sån här flaska skulle man ju gärna vilja ha med sig som present om man blev bortbjuden!

Källa: TheDieline

Galna ko-sjukan

Det är kul när man först ser en förpackning och faller för den direkt och sen läser vad designerns idé var när han skapade den. Ofta gör det att man gillar den ännu mer! Som de här annorlunda ölflaskorna. Jag tyckte om att de var till hälften rosa och den lite gulliga designen. Men La Vache Folle betyder ju den galna kon, och det var just en ko designern Olivier Charland hade i åtanke när han skapade förpackningen som ska representera kons spenar! Tycker ni att han lyckats?

Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Ett tillägg: Jag har ändrat lite i inlägget då jag förstått att det kunde tolkas fel, det var absolut inte meningen att kritisera nån utan bara en reflektion kring förpackningar, inredning och konsumtion. /Ylva

Bild 1. Snyggt stilleben med b.la Byredo hos Trendenser, Bild 2. Lilla Bruket hemma hos Mitt Vita Hus, Bild 3. Tant Johanna tipsar om Hendrick's Gin, Bild 4. Aesop i badrummet hos Stil Inspiration, Bild 5. Acnepåse som prydnad hos isländska Trendnet, Bild 6. Både Acne, Byredo och Hendrick's Gin på display hos Fantastic Frank

Att använda förpackningar som en trevlig inredningsdetalj att pigga upp kökshyllan eller badrummet med blir vanligare och vanligare. Både i inredningsmagasin, bloggar och till och med mäklarannonser ser man numera förpackningar som en självklar detalj när man stylar ett hem. Jättekul tycker jag!

Jag blir glad när jag ser att bloggare som Tant Johanna tipsar om min gamla favvoförpackning eller när Hitta Hem ger tips på hur man stylar sitt badrum och använder förpackningar som en självklar detalj. Och de stilleben många bloggare skapar med dessa förpackningar är jättefina. Kul att fler anser att förpackningar kan vara dekorativa och mer än bara en behållare!

Men jag tycker att det kan bli lite enformigt att alltid se samma förpackningar på alla bilder och jag kan inte låta bli att undra om detta leder till att dessa förpackningar också blir en slags statussymbol för vissa människor? Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är helt galet att köpa andras gamla påsar, och kanske är det lite samma sak här, det vill säga att man har just dessa förpackningar framme för att efterlikna de bloggar och magasin man läser? Det är ju aldrig de billiga produkterna man ser när man kommer hem till folk och många gånger låter man förpackningen vara kvar trots att innehållet är slut (eller till och med fyller på med en billigare produkt), hur ofta ser man det hända med Palmoliveflaska liksom? Detta får mig att undra om det är lite som med de begagnade påsarna, att man vill signalera att man har råd genom att visa upp just dessa förpackningar hemma?

Eftersom förpackningsdesign är mitt stora intresse har självklart även jag de jag tycker är lite extra fina framme, hela hyllor fulla närmare bestämt :). Det är en salig blanding av dyra, billiga, gamla och nya (men visst, även jag har hellre tvålen i en tjusig tvålpump än en trist budgetvariant). Jag är helt för återbruk och tycker ju det är jättekul när förpackningar får ett andra liv, men varför är det bara de dyra märkesvarorna som får vara på display hemma? Vore så kul att se ett riktigt snyggt stylat hem eller ett stilleben med vanliga vardagsförpackningar, för oftast tycker jag de är minst lika fina! Vore kul om vi bloggare kunde visa våra läsare att även nåt så enkelt som till exempel en billig sardinburk kan vara dekorativt.

Avslutar detta lååånga inlägg med en bild från en fyndig bloggare som gjort precis detta; vintagebloggaren Emma Sundh har piffat hyllorna i sitt mysiga kök med Trocaderoflaskor och andra fina flaskor som man hittar i mataffären och visar att förpackningar som inredningsdetalj inte måste kosta skjortan!