Santa Marias nya kryddburkar, bu eller bä?

santa_maria ny burk.jpg

Jag såg att Santa Maria lanserar helt nya kryddburkar och verkligen drar på stora trumman och marknadsför dem på stortavlor i tunnelbanan. Och jag tycker såklart det är jätteroligt att man insett hur viktig förpackningen är för en produkt!

Den nya burken har bilder på locket för att man lättare ska hitta den krydda man letar efter om man har dem stående i en låda (men kanske borde haft text också, inte helt lätt att se på bilden vad det är för krydda). Det finns även en ett inbyggt teskedsmått i locket vilket jag tyckte var väldigt smart! Det nya locket har även en snäppfunktion som gör att man kan använda bara en hand när man öppnar det. Och sist men inte minst har alla burkar en s.k. “kryddsnipa” som ska göra det lättare att dosera.

Allt detta låter ju superbra! Eller? Om man tittar i Santa Marias forum verkar många konsumenter besvikna på den nya designen. Man tycker att det är svårt att dosera då hålen har blivit större och att “kryddsnipan” gör att det kommer alldeles för mycket. Framförallt är folk kritiska mot att Santa Maria har gjort förpackningen större med mer plast och har minskat mängden krydda fast priset är det samma.

Jag har inte själv provat de nya burkarna än, så kan inte uttala mig om funktionen, Men att det går åt mer krydda och att man ökat storleken på förpackningen låter inte speciellt miljövänligt. Nån av er kanske har provat burken, vad tyckte ni, bu eller bä?

Heja Carlsberg!

Carlsberg byter förpackning på sina sexpack för att minska plastavfallet. Istället för dagens plastförpackning kommer sexpacken att limmas ihop med ett veganskt lim som inte är skadligt för människor. Den nya förpackningen kallas för ”Snap Pack” och limmet går att återvinna tillsammans med aluminiumburken. Förändringen kommer att kosta Ringnes (bryggeriet som tillverkar Carslberg) 90 miljoner norska kronor, eftersom de nu måste byta ut alla paketeringsmaskiner, men de nya maskinerna är å andra sidan mer energisnåla än de gamla.

Den nya gröna färgen på burkarna är dessutom miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. Med dessa förändringar kommer Carlsberg minska sitt plastavfall med över 17 ton per år!

De nya burkarna kommer först lanseras i Storbritannien, sedan Norge och förhoppningsvis når de Sverige inom en snar framtid. Fint att läsa att fler företag är beredda att investera i miljövänligare förpackningar!

carlsberg.jpeg

 

 

 

 

Berså, ny skönhetsserie med finfina förpackningar hos Åhlens

Berså by Åhlens at Förpackad

Såg att Åhlens lanserat en Fairtrade-certifierad skönhetsserie med 95% naturliga ingredienser som går under deras egen guide Bra Val, dvs produkter som tar extra hänsyn till människor och miljön.

Bruna glasförpackningar i apotekarstil är ju ingen nyhet men jag tycker verkligen Åhlens lyckas sätta sin egen twist på dem med de glada färgerna och det fina mönstret. Detta är verkligen produkter som ser dyrare ut än vad de är och som gör sig fint på badrumshyllan. Jag har inte hunnit dofta på dem än (så handlar jag när jag väljer tvål, i första hand kommer förpackningen, sedan doften :) ) men luktar de gott blir det nog ett köp för dessa gillade jag väldigt mycket!

Effekt med bara en färg

Burkarna till Jeni´s frozen yoghurt har en tydlig färgkodning och lekfull typografi vilket gör att de inte känns tråkiga trots att de är gjorda med endast en färg (eller två då, om man vill räkna vitt som en färg). Det enkla är oftast det bästa och i det här fallet spar man ju även in en hel del i tryckkostnad då man endast använt en tryckfärg. 

En självisk jul

Brittiska Varuhuset Harvey Nichols smått ironiska julkampanj sprider budskapet om att köpa så lite julklappar som möjligt till nära och kära, för att på så sätt få mer pengar över att spendera på sig själv! " Sorry, I Spent It On Myself" kallar de sin presentkollektion, med billiga och enkla (tänk badkarspropp) små produkter i väldigt sparsmakade förpackningar, perfekt för den som vill snåla med gåvorna och själv köpa sig nåt fint!

Kul att nån vågar sticka ut i all gulligullig jul-reklam och göra nåt helt annorlunda! Och extrakul tycker såklart jag att det är att förpackningarna är en så stor del av marknadsföringen, och jag tycker faktiskt att de var riktigt snygga i all sin enkelhet, med kul copy!

Se reklamfilmen här

Källa

Tillbaka från semestern!

Hej allihopa! Hoppas ni har haft en bra sommar och semester. Det har jag, därav tystnaden här. Men nu kör jag igång igen!J Jag tänkte börja med att visa ett exempel på en affär där förpackningarna GÖR hela produkten. Detta är affären Happy Pills som jag besökte i Barcelona. Egentligen en vanlig lösgodisaffär men skillnaden är att man här plockar i godiset i gulliga små "medicinburkar" som det står Happy pills på. Jäkligt smart sätt att ta galet mycket betalt för vanligt lösgodis!

happypills

Skokartongen är död!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bN-ii94qPOg[/youtube] Puma har kommit på att den bästa skokartongen inte alls är en skokartong, det är en påse! Enligt dem är det den bästa skoförpackningen nånsin. Och den verkar ju onekligen bra, både snygg och resurssparande. Så nu byts deras röda låda ut mot en röd påse som kallas "clever little bag". På detta sätt sparar de bland annat 65 % kartong och 8500 ton papper! Spännande projekt tycker jag och även smart ut marknadsföringssynpunkt att göra en film om det.

Clever little bag

Väska istället för förpackning

Datorfirman HP har i Amerika ett sammabete med affärskedjan Wal-Mart. Där har man nästan helt skippat förpackningarna till sina bärbara datorer. Istället säljs datorn i väskor som kunderna kan fortsätta använda efter köpet. Väskorna är tillverkade av återvunnet och stryktåligt material och datorerna packas direkt i väskan i fabriken. Totalt har 97 procent av det förpackningsmaterial som tidigare användes för dessa datorer eliminerats.

Snacka om att slå två flugor i en smäll; mervärde för kunden och bra för miljön. Det kallar jag smart förpacknng!

Bild 7.png

Bild lånad från Treehugger

Mjölkpaket med regionaldesign

Jag som bor i Stockholm dricker ju oftast mjölk från Arla, förpackad i den klassiska randiga tetran. I Mellansverige och södra Norrland dricker man mjölk från Milko. Mejeriet har nu redesignat sina mjölkförpackningar och gett dem regional karaktär och ett mer "kärleksfullt" uttryck. Detta för att visa deras nya satsning där all mjölk ska komma från mjölkbönder i landskapet, budskapet är "kärlek är närhet". Förpackningarna är skapade av reklambyrån United Power i Falun.

Mjölk från Hälsingland, Jämtland, Ångermanland och Medelpad:
Bild 3.png

Mjölk från Dalarna:
Bild 14.png

Mjölk från Värmland:
Bild 2.png

Formgivningen är kanske inget att jubla för men heller inte jätteful. Däremot tycker jag det är kul att de låter hela förpackningen upptas av budskapet, förpackningen ÄR budskapet, modigt och annorlunda i mejerihyllan!

Vin i PET-flaska!

I april lanserar importören Nigab en serie viner på PET-flaska från franska vinproducenten Paul Sapin. De är snarlika vanliga vinflaskor i glas men väger betydligt mindre och tar lite mindre plats. Vinproducenten Paul Sapin grundades 1889 i södra Frankrike och buteljerar varje år 38 miljoner flaskor vin. Tre av tio flaskor är tillverkade av PET som exporteras till 45 länder. Nu har de alltså kommit till Sverige vilket också betyder att vi därmed inför pant på vinflaskor igen, något som togs bort för 10 år sedan!

Personligen tycker jag det känns konstigt att vi inte har haft vin på PET i Sverige förens nu. Tror det kan bli riktigt bra och ser verkligen fram emot att se dem på Systembolaget!

Bild 11.pngBild 10.png

Äntligen: Mindre flingpaket!

Är det nån mer än jag som stör sig nåt oerhört på att flingpaket är så jäkla stora och innehåller så mycket luft?

Nu har Kellogs tagit fram en ny förpackning som är betydligt mindre än deras vanliga. Den innehåller lika mycket flingor men är betydligt lägre än den gamla varianten och tar alltså upp mindre plats både under transport, i butikshyllan och i hemmet. Enligt Kellogg minskar behovet av kartongmaterial med 8 procent.

Tyvärr är de här inget som vi kommer få testa här i Sverige. Den kommer bara att säljas på prov under sex månader i Detroit.

Får väl hålla tummarna att det går bra så vi också får mer plats i hyllorna!

KelloggNewbox_lo.jpg

Källa: Packnet

Förpackningar 2009

Ja nu är det 2009 och det nya året kommer mitt i en pågående "finanskris". Hur kommer detta påverka förpackningarna?

Enligt denna artikel drar vi som bekant in på "lyx" så som mode, bostad, resor, bilar och dyra restaurangbesök i ekonomiskt besvärliga tider. Men i gengäld får ekonomiskt kloka alternativ ett uppsving. Mat måste vi ju alltid äta och livsmedelsförpackningar påverkas självklart av det rådande ekonomiska klimatet. Rena råvaror, snabb gourmetmat, lokalt producerat, funktionell föda och mat som tilltalar ögat är några trender vi kan se det kommande året. Läs hela artikeln för att få reda på vilka åtta mattrender som förutspås bli de starkaste 2009.

Personligen tror jag att finanskrisen kan leda till både snyggare, bättre och miljövänligare förpackningar. Kriget om konsumenternas uppmärksamhet på hyllorn i butiken kommer bara bli hårdare, alltså blir förpackningarnas utseende viktigare i lågkonjunktur. Har vi bara råd att äta falukorv, ja då vill vi i alla fall ha en falukrov som ser god ut!

Sen är det både onödigt kostsamt både i ekonomisk- och miljösynpunkt att transportera vatten. Därför kommer tillverkarna mer och mer överlåta till konsumenterna att tillsätta vatten till drycker eller olika flytande rengöringsmedel.

Ekonomisk kris har en förmåga att sålla agnarna från vetet och förhoppningsvis gäller detta även för förpackningsdesign. Jag tror på ett bra år för förpackningarna!

Frustrationsfria förpackningar...

Amazon slår ett slag för lättöppnade förpackningar genom att packa om produkter som i vanliga fall är väldigt svåröppnade i nya, "frustrationsfria" förpackningar. De återvinningsbara lådorna är lätta att öppna och man har tagit bort allt överflödigt material innuti men produkten är precis den samma. Och på "The Gallery of Wrap Rage" kan man se folks egna filmer när de kämpar med svåröppnade förpackningar. Tänk att en förpackning kan väcka så mycket känslor!

Rolig idé tycker jag, kan säkert vara jättebra för till exempel personer med nedsatt handfunktion och alla som provat att öppna en blisterförpackningen vet ju hur frustrerad man kan bli. Men det känns ju lite resursslösande att behöva packa in en produkt två gånger, synd att de inte kan göra det rätt från början liksom. Sen kan ju jag som gillar snygga förpackningar tycka att Amazons bruna lådor känns lite tråkiga... Vad tycker ni, bra idé eller bara dumt?

PS-flaskan tar över efter PET?

Tidigare i år lanserade dryckesflaskan av polystyren från BASF. Ett mejeri i Tyskland har börjat använda flaskan, som har utvecklats som en ersättare till tidigare använda PET-flaskor. Fördelen med polystyrenflaskan är att dess densitet är högre än för PET, vilket gör att ungefär 20 procent plastmaterial kan sparas in vid tillverkningen. Kostnadseffektivt!

Läs hela artikeln på Packnet.se

Mat i storpack dåligt för miljön och plånboken

Man ser mer och mer storpack i våra livsmedelsbutiker. Ofta tror vi att vi gör en bra affär om vi köper ett kilo smör istället för 200 gram. Men Helén Williams på Karlstads universitet som har lett en studie om förpackningar och miljöpåverkansäger i en intervju i SvD att vi ofta köper för mycket och ändå slänger överskottet.

"Vi luras att köpa för mycket för att vi tror att det blir billigare. Men om vi slänger överskottet är det både dyrt och dåligt för miljön" säger Helén. Enbart i Sverige slänger vi närmare 20 procent av alla mat vi köper.

Läs hela artikeln här