Smart och kul

Alla som varit i Spanien har väl smakat det smarriga bakverket Churro, friterad deg som man doppar i choklad. Mums! I Barcelona ligger Comaxurros som har en riktigt kul och knallrosa identitet. Jag diggar verkligen de roliga illustrationerna och färgen men framförallt har man även tänkt till rent praktiskt och gjort smarta förpackningar som går att hålla i och äta ur samtidigt. Både funktionellt och snyggt, precis vad jag gillar!

Porslinsflaskor

Det är inte så ofta jag ser förpackningar i porslin, även om det händer nån gång och . Väldigt fint är det i alla fall, och de här grekiska olivoljeflaskorna är inget undantag! Landolea Organic heter märket och flaskorna är inspirerade av en antik grekisk kruka som hette "Aryballos". I denna kruka förvarade atleterna i Olympiska spelen olivolja som de smörjde in sig med innan de skulle tävla.

Flaskan är även ergonomiskt utformad för att passa väl i en medelstor hand och ska räcka till en månads förbrukning (detta uträknat genom användartester), sedan kan den fyllas på. Locket är specialdesignat för att inte läcka eller droppa och eftersom flaskan inte är transparent bibehålls oljan på bästa sätt. Och så är den ju riktigt fin att ställa fram på bordet tycker jag. Låter ju nästan för bra för att vara sant!

Fotbollsburken vann pris!

Specialburken "Event Can" som introducerades i samband med fotbolls-VM i Sydafrika blev utsedd till "Årets burk" (Ja, det finns utmärkelser för allt) i tävlingen "Can of the Year Award". Det speciella med burken är att öppningsfunktionen där man drar bort hela locket vid öppnandet och förvandlar själva burken till ett dricksglas. Smart när man tittar på en fotbollsmatch och vill dricka snabbt,  inte lika snabbt om man ska gå och dricka, risk för spill! Bild 14

Ny föpackning för Jozo-salt

Gamla hederliga Jozo-salt får ny förpackningsdesign! Den nya burken ska vara mer praktisk och ergonomisk med en timglasformad design och hela sortimentet ska bli mer enhetligt.

Personligen har jag alltid gillat saltburken ur ett användarperspektiv, tycker den är skön och praktisk. Så det ska bli spännande att se om den nya förpackningen känns ännu bättre. När det kommer till den nya grafiska designen blir jag ganska besviken, tycker bara det ser ännu mer ut som diskmedelsförpackningar...

Ny design:

rtwosemkgf9egwnqlcgga.jpg

Väska istället för förpackning

Datorfirman HP har i Amerika ett sammabete med affärskedjan Wal-Mart. Där har man nästan helt skippat förpackningarna till sina bärbara datorer. Istället säljs datorn i väskor som kunderna kan fortsätta använda efter köpet. Väskorna är tillverkade av återvunnet och stryktåligt material och datorerna packas direkt i väskan i fabriken. Totalt har 97 procent av det förpackningsmaterial som tidigare användes för dessa datorer eliminerats.

Snacka om att slå två flugor i en smäll; mervärde för kunden och bra för miljön. Det kallar jag smart förpacknng!

Bild 7.png

Bild lånad från Treehugger

Vin i PET-flaska!

I april lanserar importören Nigab en serie viner på PET-flaska från franska vinproducenten Paul Sapin. De är snarlika vanliga vinflaskor i glas men väger betydligt mindre och tar lite mindre plats. Vinproducenten Paul Sapin grundades 1889 i södra Frankrike och buteljerar varje år 38 miljoner flaskor vin. Tre av tio flaskor är tillverkade av PET som exporteras till 45 länder. Nu har de alltså kommit till Sverige vilket också betyder att vi därmed inför pant på vinflaskor igen, något som togs bort för 10 år sedan!

Personligen tycker jag det känns konstigt att vi inte har haft vin på PET i Sverige förens nu. Tror det kan bli riktigt bra och ser verkligen fram emot att se dem på Systembolaget!

Bild 11.pngBild 10.png

Äntligen: Mindre flingpaket!

Är det nån mer än jag som stör sig nåt oerhört på att flingpaket är så jäkla stora och innehåller så mycket luft?

Nu har Kellogs tagit fram en ny förpackning som är betydligt mindre än deras vanliga. Den innehåller lika mycket flingor men är betydligt lägre än den gamla varianten och tar alltså upp mindre plats både under transport, i butikshyllan och i hemmet. Enligt Kellogg minskar behovet av kartongmaterial med 8 procent.

Tyvärr är de här inget som vi kommer få testa här i Sverige. Den kommer bara att säljas på prov under sex månader i Detroit.

Får väl hålla tummarna att det går bra så vi också får mer plats i hyllorna!

KelloggNewbox_lo.jpg

Källa: Packnet

Förpackningar 2009

Ja nu är det 2009 och det nya året kommer mitt i en pågående "finanskris". Hur kommer detta påverka förpackningarna?

Enligt denna artikel drar vi som bekant in på "lyx" så som mode, bostad, resor, bilar och dyra restaurangbesök i ekonomiskt besvärliga tider. Men i gengäld får ekonomiskt kloka alternativ ett uppsving. Mat måste vi ju alltid äta och livsmedelsförpackningar påverkas självklart av det rådande ekonomiska klimatet. Rena råvaror, snabb gourmetmat, lokalt producerat, funktionell föda och mat som tilltalar ögat är några trender vi kan se det kommande året. Läs hela artikeln för att få reda på vilka åtta mattrender som förutspås bli de starkaste 2009.

Personligen tror jag att finanskrisen kan leda till både snyggare, bättre och miljövänligare förpackningar. Kriget om konsumenternas uppmärksamhet på hyllorn i butiken kommer bara bli hårdare, alltså blir förpackningarnas utseende viktigare i lågkonjunktur. Har vi bara råd att äta falukorv, ja då vill vi i alla fall ha en falukrov som ser god ut!

Sen är det både onödigt kostsamt både i ekonomisk- och miljösynpunkt att transportera vatten. Därför kommer tillverkarna mer och mer överlåta till konsumenterna att tillsätta vatten till drycker eller olika flytande rengöringsmedel.

Ekonomisk kris har en förmåga att sålla agnarna från vetet och förhoppningsvis gäller detta även för förpackningsdesign. Jag tror på ett bra år för förpackningarna!

Hyllning: Help!

Jag vekligen älskar läkemedelsförpackningarna som Help gör och det verkar faktiskt vara ett jäkligt skönt företag också! De gör förpackningar till huvudvärkstabletter och plåster i formpressat papper vilket verkligen står ut på apotekshyllan bland alla plastburkar och kartonger. Förpackningarna är miljövänliga och tillverkas av en fabrik som hjälper männsikor med inlärningssvårigheter. 5 procent av intäkterna går även till välgörenhet, vilket alltid är fint.

Stilrent och avskalat men ändå väldigt "snällt" och inbjudande tycker jag. Gå gärna in på Help's hemsida, jag älskar deras helhetstänkande!

Frustrationsfria förpackningar...

Amazon slår ett slag för lättöppnade förpackningar genom att packa om produkter som i vanliga fall är väldigt svåröppnade i nya, "frustrationsfria" förpackningar. De återvinningsbara lådorna är lätta att öppna och man har tagit bort allt överflödigt material innuti men produkten är precis den samma. Och på "The Gallery of Wrap Rage" kan man se folks egna filmer när de kämpar med svåröppnade förpackningar. Tänk att en förpackning kan väcka så mycket känslor!

Rolig idé tycker jag, kan säkert vara jättebra för till exempel personer med nedsatt handfunktion och alla som provat att öppna en blisterförpackningen vet ju hur frustrerad man kan bli. Men det känns ju lite resursslösande att behöva packa in en produkt två gånger, synd att de inte kan göra det rätt från början liksom. Sen kan ju jag som gillar snygga förpackningar tycka att Amazons bruna lådor känns lite tråkiga... Vad tycker ni, bra idé eller bara dumt?