Spaning: Förpackningstrender 2018

Japp, nu har jag ju listat vilka trender jag såg som starkast förra året. Men låt oss nu blicka framåt och sia lite om vad jag tror kommer blir hett i år!

1. Ett roligare sätt att visa ursprung
Det har länge varit viktigt att tydligt visa varifrån en produkt härstammar. Lokalproducerat är högstatus och man stoltserar gärna med budskap om vilken liten by produkten odlades i, eller varifrån en kryddblandning kommer. Jag, som själv jobbar med förpackningsdesign, är riktigt trött på stämplar i blått och gult, med budskap som "Svenskt kött" och "Mjölk från Sverige". Men nu tycker jag mig se ett annat, både roligare och finare, sätt att visa ursprung på. Ett sätt där ursprunget är mer integrerat i designen i form av illustrationer och bilder som knyter an till kulturen i ett land och tydligt visar varifrån en vara kommer utan att skriva konsumenterna på näsan.

 Andina, Colombianskt öl. Läs mer  här

Andina, Colombianskt öl. Läs mer här

 Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

 Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer  här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer här

2. Förpackningens nya scen
Vi köper mer och mer varor online, allt från mat till elektronik. Förpackningarna syns också mer i våra sociala medier genom bland annat fenomen som "Unboxing" och "Mukbang".  Detta ställer nya krav på förpackningar både vad gäller hållbarhet, logistik och inte minst utseende. En förpackning måste se bra ut och spegla varumärket både i webbshoppen, i posten och när du öppnar den, särskilt om man vill ha trogna och återkommande kunder. Än så länge tycker jag att det är få varumärken som lyckas, men eftersom e-handeln bara ökar så tror jag att detta snart kommer att vara en hygienfaktor.

 Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer  här.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer här.

 instagramad förpackning från  Need Supply

instagramad förpackning från Need Supply

3. Förpackningen som budskapsbärare
Att förpackningen är en viktig varumärkesbärare och kommunikationskanal är ju allmänt känt. Nu tycker jag mig även se att varumärken börjar våga använda sina förpackningar för att kommunicera värden och budskap som inte är direkt kopplade till produkten. Med dagens trycktekniker är det lätt att skapa tillfälliga budskap och dynamisk design men istället för att pumpa ut namn eller kundens hälsningar så vågar varumärken ta ställning i större frågor. Likt annan marknadsföring tror jag att vi kommer få se ännu mer vågade och värderingsstyrda budskap även på förpackningar.

a31b88f0e8b9c150_org.jpg
 Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer  här

Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer här

 Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer  här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer här

4. Samarbeten
Samarbeten mellan varumärken är ju ingen nyhet i sig men senaste tiden tycker jag mig se nya och mer oväntade mixar ploppa upp precis hela tiden och förpackningarna blir ofta konsumenternas första upplevelse av samarbetet. Tidigare var det ofta mer exklusiva märken som kollaborerade men jag tror helt klart vi kommer få se mer vardagliga varumärken slå sina påsar ihop i framtiden. 2018 har precis börjat och Clinique och Marimekko har redan lanserat ett oväntat samarbete. Vad blir nästa?

 Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer  här

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer här

 Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer  här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer här

Vinn lyxig julklapp från Victor Vaissier

Tävling i sammarbete med Victor Vaissier

Victor-Vaissier@forpackad.jpg

Eftersom jag älskar julen så mycket, och älskar er läsare ännu mer, tänkte jag julpeppa med en tävling där ni kan vinna detta lyxiga kit med produkter från ett av mina favoritmärken, Victor Vaissier!  

Vem var egentligen Victor Vaissier? Han föddes i Paris 1851 och reste över hela världen för att samla in dofter som han sedan använde till sin tvål- och parfymtillverkning. Hans produkter var mycket populära och han blev till och med hovleverantör till den ryska Tsaren och det belgiska kungahuset. Men sedan kom första världskriget och han dog kort därefter på sitt slott Chateau de Vaissier och föll sedermera i glömska. Men nu är produktionen igång igen i Svensk regi och ni har chansen att vinna den absolut senaste doften!

Kitet består av tvål, bodylotion och doftpinnar i den sprillans nya doften Figue du Japon, som är en utveckling av den klassiska Vetiver-doften, kombinerad med japansk fikonfrukt. Den doftar ljuvligt kan jag lova, och förpackningarna är lika snygga som vanligt!

Så här gör du för att vinna:

1. Följ @victorvaissier på Instagram och kommentera din favoritbild med en valfri emoji.

2. Kommentera här på bloggen och svara på frågan: vilken som är din absoluta favoritförpackning och varför?

Glöm inte att skriva din mailadress så jag kan kontakta dig. Vinnaren koras den 18 december och får hem den väldoftande julklappen i tid till att öppnas på julafton!

Keep it simple i jul

Det lackar mot jul, äntligen! Jag älskar verkligen julen, skulle helst vilja börja julpynta i slutet av September. Att ge bort fint inslagna julklappar är viktigt för mig, ibland nästan viktigare än vad som ligger inuti paketet :) Men då jag jobbar med och bloggar om förpackningar får jag alltid sån prestationsångest (löjligt jag vet) och tror att alla förväntar sig nåt storslaget. Detta resulterar oftast i att jag skjuter upp inslagningen till natten innan julafton när jag har tusen andra grejer att fixa, och så blir det ändå inte så där fint som jag hade tänkt. Men i år har jag hittat den perfekta inslagnings-inspirationen! Tror faktiskt jag snor den här idén rakt av:

Simple christmas wrapping idea @forpackad

Här behövs ju bara brunt papper, svart färg och en pensel! Och ur ett hållbarhetsperspektiv är det ju också skönt att inte öka på sopberget med snören och band och etiketter. Ett litet jultips från mig! 

Hittade bilden på Pinterest men kan tyvärr inte hitta källan :(

Vet du skillnaden mellan "bäst före”och ”sista förbrukningsdag”?

Enligt en Sifo-undersökning från företaget Matsmart kan en av tre svenskar inte skilja på förpackningsmärkningarna "Bäst Före" och "Sista Förbrukningsdag". Detta leder tyvärr till att massa mat slängs i onödan.

Att matsvinn är en stor miljöbov (bara i Sverige slängs 1,3 ton mat varje år!), har jag skrivit om tidigare och därför tycker jag det är så bra att företag, som Matsmart, gör någonting åt detta problem. Matsmart säljer varor som i annat fall hade slängts, bland annat för att Bäst Före-datumet närmar sig, till rabatterat pris. En vinst för både miljön och kunden!

Själv kollar jag nästan aldrig Bäst Före datumet längre, utan tittar och luktar (och ibland smakar) och verkar det okej så är det ju oftast okej. Mat blir inte farlig efter bäst före-datum om den har förvarats rätt, utan märkningen ger bara en fingervisning om hur länge livsmedlet förväntas behålla sin kvalitet, typ smak, färg och krispighet. Det som händer efter bäst före-datum är alltså att kvaliteten blir gradvis sämre. Många varor tycker jag håller bra kvalitet lååångt efter Bäst Före-datumet!

Sista Förbrukningsdag däremot handlar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta. Livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag anses alltså inte vara säkra att äta efter att sista förbrukningsdag har passerat, så dessa kan man slänga. 

Lita på era sinnen, verkar varan okej (och det inte står något om Sista Förbrukningsdag) så ät den!

Spana även in kampanjen Bäst före 2017 som Matsvinnet.se står bakom. Jag avslutar med några kloka ord från den kampanjen:

"Den miljöpåverkan som maten ger upphov till under sin väg från jord till bord sker helt i onödan om maten ändå slängs i slutändan"

 

Källa: Packnews

Återanvändning av Hendrick's Gin

Att Hendrick's Gin har en väldigt fin flaska har jag skrivit om förr, men inte visste jag att den var så populär att den återanvänds och säljs igen i ny skepnad! Av en händelse hittade jag en lampfot gjord av Hendricks's flaskan på Etsy, och efter lite googlande inser jag att det finns en hel del bra exempel där denna fina flaska fått nytt liv, eller vad sägs om oljelampor, blomkrukor och tvålpumpar. Jättekul tycker jag, för det är verkligen en snygg förpackning!



Snygga förpackningar (till billig penning) att piffa hemmet med

Kul att så många kommenterat och engagerat sig i inlägget om förpackningar som inredningsdetalj. Det var några stycken som önskade tips om billiga förpackningar som är snygga nog att ha framme. Det är ju såklart en fråga om tycke och smak, men jag tänkte i alla fall tipsa om några av mina favoriter.

Jag tycker det finns en tjusning i det klassiska och gillar ikoniska förpackningar som Heinz-burkar och Bullens Pilsnerkorv, det vardagliga kan också vara fint! De förpackningar jag tipsar om nedan har också ett okej innehåll, vill ju inte att ni går och köper nåt bara för förpackningens skull. Det skulle ju jag ALDRIG göra hehe...eeeh..he..he :) 

Vi börjar med snygga förpackningar att ha i köket:

Som sagt, Heinz klassiska burk, en ikonisk förpackning som gör sig fint i kökshyllan tycker jag.

Fina flaskor är alltid snyggt att ha i köket, speciellt dessa utländska mineralvatten som jag tycker ger en känsla av restaurang och semester.

Bullens. En riktig svensk retroklassiker. Fulsnygg skulle jag nog säga.

Clipper Te. Inte det billigaste teet förvisso men heller inte det dyraste. Gott och framförallt snyggt! Extra kul att förpackningarna är fina både framifrån och från sidan, särskilt om man har många i hyllan.

Om man tycker att Clippers te är för dyrt så är Garants tepåsar rätt fina också, om än inte lika välgjorda rent designmässigt enligt mig. 

Att hitta billiga produkter till badrummet som ändå är snygga är lite svårare, många av budgetprodukterna är rätt trista och generiska. Men två exempel kom jag i alla fall på:

Apolosophys tvålar luktar inte bara ljuvligt utan är riktigt snygga också! Kostar runt 65 kr och finns på Apotek Hjärtat.

Skönhetsprodukterna från Other Stories tycker jag är riktigt snygga och moderna och luktar mumma. En flytande tvål kostar dessutom 50 kr, ett kap! 

Detta var några förpackningar som jag tycker piggar upp i köket eller i badrummet, men det finns såklart MASSA fler! Jag fick lite frågor om jag inte kunde visa hur jag själv gjort hemma. Jag brukar inte vara så privat här på bloggen och att visa bilder från mitt eget hem känns lite läskigt, MEN! Ert ord är min lag, så håll utkik längre fram, så får ni se hur jag inreder med förpackningar hemma!

Pyssligt!

I boken Make and Give: Simple and Modern Crafts to Brighten Every Day får läsaren massa tips på pyssliga små presenter man kan göra själv. Bland annat de här fina förpackningarna. Bra idé tycker jag, att ta bort originalförpackningarna och sen göra egna mer sammanhållande förpackningar och ge bort som ett litet kit. Bra inflyttningspresent till exempel och pyssligt värre!

Lilly's Eco Clean

Har ni hört  talas om Lilly's Eco Clean? Det hade faktiskt inte jag tills för några dagar sedan, men när jag såg en förpackning på en blogg blev jag såklart nyfiken! Lillys Eco Clean startades av en kvinna från Finland, men drivs nu från Irland. Lilly's erbjuder alternativ till traditionella städprodukter som är lika effektiva, doftar gott och samtidigt är snälla mot miljön. Och framförallt; de har mycket finare förpackningar än de flesta andra!

Tycker det är jättebra med så tydliga etiketter på städprodukter, de starka färgerna gör det lätt att veta vilken produkt som är vilken i städskåpet. Också skönt med en stor och tydlig text, inte för mycket information utan rent och tydligt. Kanske inte det finaste jag sett rent typografiskt men helt klart snyggt för att vara i städsegmentet!

Jag har ju tidigare skrivit om B.E.E och JR Watkins som också erbjuder fint förpackade och ekologiska städprodukter, men det är ju lite jobbigt att behöva åka ända till USA eller Nya Zeeland för att köpa dem. Bra då att Lilly's Eco Clean säljs i Sverige! Till exempel här

Gör en personlig Famous Grouse etikett

Såg att Whiskeymärket Famous Grouse hade en kampanj där man kan beställa personliga Famous Grouse-etiketter. För 40 kr kan du skriva in ett eget namn/ord istället för "Grouse" på framsidesetiketten och ett personligt meddelande på baksidesetiketten och få dem hemskickad till dig. En ganska rolig kampanj tycker jag, bra present; att ge bort en flaska med personlig etikett till Whiskeyälskaren. Enda trista är väl begränsningen att namnet på framsidan inte får ha mer än 9 bokstäver, men annars en toppengrej och smart marknadsföring!

Absoluts historia

En utsällning som i all fall jag tänker besöka, i egenskap av förpackningsnörd, är Spritmuseets Absolut Sin. Här berättas historien om hur Absolut Vodka kom till, och hur flaskan till drycken skapades. Man får ta del av ritningar, prototyper och gamla skisser som visar hur flaskan utvecklades til en av världens mest kända förpackningar. Spännande!

Ovan ser ni ett urval av designförslag som togs fram innan dagens stilrena flaska bestämdes. Den i mitten känns kanske som dagens flaska i ett tidigt stadium i designprocessen, men också roligt med flaskan inslagen i "Fäbojänt"-iskt papper, den "vikingamjöd" inspirerade svarta saken med handtag eller den längst till höger som känns som en klassisk vodkaflaska i rysk stil.

Utställningen öppnar i övermorgon och visas på Spritmuseum till och med 22 september. Vi ses kanske där!

Förpackningsnörderi i New York

Precis hemkommen från en vecka i New York. Som vanligt har jag sett massa fina förpackningar och fått massa inspiration. Mina favoritställen att "förpacknings-nörda" är bland annat Whole Foods och Dean & Deluca, två mataffärer som har mycket gott att äta och många fina förpackningar att titta på. En annan bra butik för just förpacknings-spaning (kläderna är inte min smak) är Anthropologie. Här har dom lite av varje, både kläder, inredning och skönhetsprodukter. Där såg jag bland annat den här söta tvålen och Art Noveau-inspirerade parfymen.

Fredagstips!

Fick ett mail från en trevlig likasinnad "förpackningsnörd" som har startat ett blogg. Den heter BOX BOX BOX och där dokumenterar hon fina gamla förpackningar ur sin egna samling. Jättekul idé tycker jag som också samlar på gamla fina förpackningar men är alldeles för lat för att fota dem. Många gamla glödlamps-lådor med fina illustrationer och typografi. Kul! Det får bli mitt fredagstips. Trevlig helg!

Pärlans konfektyr

Mmmm, kolorna från Pärlans Konfektyr är inte bara sjukt goda utan väldigt fint förpackade också. En sån här liten låda med kolor tycker jag är en perfekt present att ge bort till nån man tycker om!

 

Besök deras lilla butik på Nytorgsgatan 38, kolorna med med vanilj/havssalt och citron/vanilj är farligt goda!