Bart Simpson's Butterfinger

Älskar denna idé! Den jordnötssmakande chokladkakan Butterfinger har en reklamkampanj med The Simpsons och det passar ju alldeles utmärkt då Barts karakteristiska frisyr råkar vara en kopia av den taggiga kanten på chokladkakans omslagspapper! Så Bart fick helt enkelt pryda chokladkakan och hans hår blev en del av förpackningen. Jag älskar verkligen såna här små men roliga detaljer och det faktum att man använt en detalj av förpackningen som man annars knappt tänker på och gjort den till en snackis!

Förpackningsnyheter som förändrar liv!

Denna ryss förändrade många liv strax innan jul när han "avslöjade" trickset för att använda plast- och aluminiumfolie på rätt sätt! [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aGiPh_UPzEw&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DaGiPh_UPzEw&app=desktop[/youtube] Nu senast läste jag om svenska Jennifer som "avslöjade Paradiskaskens hemlighet"! På varje Alladin/Paradis ask så finns det tydligen en flärp i mitten av locket. Viker man ut den så kan man stänga asken utan att locket åker upp. Genialt!

Kul när förpackningar får lite uppmärksamhet i vanliga- och socialamedier, och inte bara pga bluff som den här "nyheten". Jag har, som ni vet, en förkärlek för förpackningar som underlättar och ger mervärde till konsumenterna även efter köp. Men frågan är om de här två nyheterna egentligen bara visar att förpackningarna har varit rätt misslyckade från början. Jag menar, de lägger pengar på att utveckla funktioner som ska underlätta för konsumenterna men är inte tillräckligt tydliga med att visa hur de fungerar eller att de ens finns, vilket gör funktionen ganska bortkastad. Dessa nyheter visar hur viktigt det är med tydlighet och information på förpackningar, för vi konsumenter är tydligen inte så uppmärksamma när det kommer till kritan. Bra då att den företagsam ryss visar oss vägen! :)

Innehåll och illustration i samspel

Lekfulla illustrationer är ju numera vardagsmat på förpackningar och jag gillar speciellt när man på ett bra sätt lyckas kombinera förpackningens innehåll med illustrationen. Tyckte att de här påsarna med nötter var ett bra exempel på när man integrerat produktbilder med illustrationen på ett lekfullt sätt. Också plus i kanten för roliga produktnamn! Påminner lite om de numera klassiska Ica Gott Liv-förpackningarna som också använder sig av förpackningens innehåll på ett fantastiskt fint sätt i illustrationerna!

Källa här och här

Ruccola-cola!?

Nej, denna konstiga cola med ruccolasmak finns faktiskt inte på riktigt. Det är ett skolprojekt av studenten Oliver Rothenhäusler. Ruccola heter tydligen nästan samma sak på tyska (Rucola) som på svenska och det var utifrån namnet han kom på den roliga produkten med ordleken Ru-Cola som namn. Kanske lika bra att denna produkt inte finns på riktigt, cola med ruccolasmak låter ju inte speciellt gott, men en väldigt fin flaska har han gjort!

En självisk jul

Brittiska Varuhuset Harvey Nichols smått ironiska julkampanj sprider budskapet om att köpa så lite julklappar som möjligt till nära och kära, för att på så sätt få mer pengar över att spendera på sig själv! " Sorry, I Spent It On Myself" kallar de sin presentkollektion, med billiga och enkla (tänk badkarspropp) små produkter i väldigt sparsmakade förpackningar, perfekt för den som vill snåla med gåvorna och själv köpa sig nåt fint!

Kul att nån vågar sticka ut i all gulligullig jul-reklam och göra nåt helt annorlunda! Och extrakul tycker såklart jag att det är att förpackningarna är en så stor del av marknadsföringen, och jag tycker faktiskt att de var riktigt snygga i all sin enkelhet, med kul copy!

Se reklamfilmen här

Källa

Ännu mera korv!

Det började med Lithells finfina korvförpackningar. Men vi på Amore kunde inte få nog, vi ville göra ännu mer korv! Och här ser ni resultatet: Onsala Korv i ny förpackning! Vi valde att behålla det porträttet av den stilige mustaschprydde herren, Johan Oskar Olausson, grundaren av Onsalakorv, men gav honom ännu mer utrymme och lekte lite med bilder av honom i olika situationer. Johan Oskars mustasch fick till och med hedersplatsen i en stämpel! Loggan är också ny, förenklad och upprensad men med tjurhuvudet kvar för igenkänningens skull. En ganska lättsam design som känns modern med ändå traditionell. Lite skillnad mot tidigare eller hur?!

Före och efter:

Toningens revanch

Det fasansfullt äckliga Vinet "Dreams" är en förpackning jag minns starkt från mina tonår. Detta sötsliskiga vin var det jag drack innan jag egentligen borde dricka vin. Varken flaskan eller vinet var direkt någon dröm...

Redan då tyckte jag flaskan var sjukt ful! Allt från loggan till den lökiga illustrationen till det tonade glaset utstrålar ju nån slags tonårig sliskighet! Efter lite googlande såg jag att detta gräsliga vin numera även finns som bag in box. Fulheten vet inga gränser!

Men varför kommer jag helt plötsligt att tänka på en ful flaska jag köpte i hemlighet i mina tonår? Jo, det beror på att jag såg designern Jason Williams fantastiskt fina vinflaskor! Han har lyckats få en tonad flaska att INTE kännas sliskig och tonårig utan stiligt sofistikerad! Hoppas bara vinet smakar lika bra som flaskan ser ut...

Källa Källa

Bluff och båg

Haha, för några dagar sedan dök detta upp på Facebook och som förpackningsnörd måste jag säga att det var rätt roande att läsa. Det är alltså så att någon startat ett rykte om att färgen på fyrkanterna längst ner på tuber (i detta fall tandkräm) har en betydelse för innehållet av tuben.

För mig som jobbar med förpackningar blir ju det här lite extra kul då denna fula fyrkant är något av ett nödvändigt ont som man som designer helst skulle vilja slippa. Denna fyrkant, eller "eyemark" som den kallas på fackspråk, trycks för att skärmaskinen ska läsa av exakt var den ska skära plasten och för att maskinen som sedan gör en tub av plasten ska veta var den ska svetsa. Om du kollar riktigt noga nästa gång du är i mataffären så kan du se att det är fler förpackningar än tuber som har denna fyrkant, de flesta förpackningar som tillverkas av ett material som behövs skäras och monteras ihop efter att de tryckts har ett eyemark.

Men varför är det då olika färger på dem? Tvärtemot vad facebook-ryktet säger har det har inget med innehållet i förpackningen att göra, utan bestäms oftast av vilka färger man trycker resten av förpackningen med. Man väljer helt enkelt en färg utifrån de färger man har att tillgå och som ger bra kontrast mot bakgrunden så att maskinen kan läsa av den utan problem. Mer spännande än så är det inte! Helt galet att en sån här bluff kan få 112 432 delningar...

Så nej, färgerna på dessa små fyrkanter har absolut ingen betydelse för innehållet av din förpackning, men de finns där av en anledning och nu vet du vilken!

Inte alltid snäll...

Nu tycker jag att jag har varit lite väl snäll här på bloggen ett tag! Länge sedan jag gjorde en ordentlig sågning. Men så dök de här Ukrainska sås och- kryddförpackningarna upp och jag kunde inte låta bli att skriva några (inte så snälla) rader!

För det första: Vad är grejen med den här poserande kocken (tydligenWorld Master Chef) Hector Jimenez-Bravo? Varför har de gjort så överdrivna bilder? Det blir ju bara komiskt när han sniffar, smakar och försöker se förförisk (?) ut.

För det andra: Alldeles för överstylade matbilder! Det är kryddblandningar, antar att målgruppen är vanligt folk som inte orkar komma på egna kryddblandningar eller såser utan köper en färdiga. Alltså behöver inte maten se ut som den är upplagd på en femstjärnig Michelinkrog. Lite vardagligare bilder hade varit trevligt.

För det tredje: Vad är det för gryta som flyger uppe i högra hörnet?

För det fjärde: Är inte Mr Hector lite lik Chuck Bass i Gossip Girl!?

Chuck? Or Hector?

Källa

Tema: Surrealism

När jag skrev det här inlägget om de surrealistiska hattarna kom jag och tänka på en trendspaning som min VD Linda gjorde för ett bra tag sedan; hon hade sett hur surrealismen influerade mode, inredning och design och förutspådde att det bara vara en tidsfråga innan vi såg det även på förpackningar. Och visst hade hon rätt! Plötsligt ser jag förpackningar som påminner mig om Magritte, Dali och Duchamp både här och där. Vi på Amore gjorde ju tidigt en variant med de surrealistiska figurerna på vodkan Znaps och mycket riktigt är det just alkohol som oftast får knasiga och fantasifulla förpackningar. Kanske inte så konstigt när man tänker efter...

 

Hatt fnatt

Thomas J Fudge’s Remarkable Bakery är ett brittisk familjeföretag och namnet till trots gör de inte fudge (kolor) utan kakor och kex. Deras kartonger har underbara gammeldags surrealistiska illustrationer som speglar kakornas smak genom att visa ingredienserna på olika hattar. Helt fantastiskt fina tycker jag! Snyggt att illustrationen är svartvit förutom själva smaken/innehållet och stilig typografi, både typon och illustrationerna känns väldigt klassiskt brittiska. I love it!  

Källa: The Dieline