Så 2014

Den här ölen känns som den summerar en hel del trender under det gångna året, inte bara för att det är en ovanlig ölsort gjord i ett microbryggeri, utan framförallt designen. Att en klassisk förpackning, här en brun glasflaska, bryts av med en trendig etikett har varit populärt under året. Att mixa en sparsmakad typografi med lekfulla former och färger tycker jag också vi sett mycket av. Små stiliserade symboler och geometriska former har varit ett återkommande formspråk under förra året och 80-talet har gjort en liten comeback. Den lite "utspridda" designen är stilren och lekfull på samma gång och känns inspirerad av Memphis Group. Väldigt 2014 och antagligen kommer vi se ännu mer liknande förpackningar 2015!

Källa

Lekfull IPA

Inte för att jag är nån öldrickare, och speciellt inte IPA, men denna lekfulla flaska skulle nog få till och med mig att beställa en öl! Det är Art Directorn Philip Arvidson som gjort denna härliga etikett till ett hembryggt öl. Önskar det såldes i butik för denna flaska är verkligen kul och skulle nog sälja som smör i solsken bara för den snygga etikettens skull!

Skapa en flagga på en flaska

Jag tycker ju väldigt mycket om förpackningar som är interaktiva och där konsumenten har lite nöje av förpackningen mer än som förvaring av en produkt (som denna dödskalleetikett). Vinet De Bandera har en flaska där etiketten har ett spel och den som vinner bestämmer om etiketten ska föreställa Spanska eller Katalanska flaggan genom att dra av olika antal remsor.

Källa

En sak leder till en annan

Det är kul hur en sak ibland leder till en annan. Som det här inlägget; från början hade jag tänkt skriva om hur de fina pappersinslagna flaskorna ovan var en snyggare version av de klassiska bruna papperspåsar man ofta ser i amerikanska filmer runt flaskor (detta för att det i vissa stater är det olagligt att förtära alkohol offentligt. De bruna papperspåsarna används till att dölja att man dricker alkohol eftersom polisen inte har rätt till att rota i folks väskor/påsar).

I min Google-jakt efter en bild på en flaska i en brun papperspåse stötte jag på den här fyndiga uppfinningen; Det är en dryckeskylare som känns och ser ut som en klassisk brun papperspåse. Man håller alltså flaskan kall och döljer innehållet på "klassiskt" vis på samma gång.

Kyrilliskt igen

Det var ju inte länge sedan jag hyllade den här juicen för den fina retro-twisten som förde tankarna till sovjetisk design (och för all del propaganda) på 60-70 talet. Och här kommer åter en hyllning till något i samma stil; den ryska ölen 387 från Kaluga Brewery! 3 står för att de använder tre typer av malt, 8 står för åtta timmars bryggning och 7 står för att ölen jäser naturligt i minst sju dagar. Även här är det Kyrilliska alfabetet med och det är ju så snyggt! Överlag jättefin typografi och jag gillar verkligen färgerna!

Källa

Tema: Marint

Något som varit populärt inom mode i evigheter är ju det marina; blått, vitt, randigt, sailor, det har alltid varit populärt att se ut som man ska ut och segla, speciellt så här på sommaren. Detta verkar ha spridit sig och blivit en trend även på förapckningar! Tycker jag ser hur mycket förpackningar som helst med en marin känsla. Det är ankare, ränder och livbojar vart man än tittar just nu!

Tema: Svart magi och det övernaturliga

Senast jag var och föreläste om förpackningsdesign visade jag upp en ny "spaning" eller en trend som jag sett på fler och fler förpackningar den senaste tiden och kom på att jag borde göra ett tema av det här i bloggen; och det är det övernaturliga! Många använder sig av designelement inspirerade av svart magi, ockultism, voodoo och häxkonster på sina förpackningar just nu. Som det här exemplet jag skrev om tidigare i år. Tänk skelett, runor, fladdermöss och häxkonster. Läskigt!

Ännu mera Flora och Fauna

2012 gjorde jag en spaning här på bloggen om illustrationer som påminner om gamla skolplancher och flora-faunaböcker. Och denna trend verkar inte ha avtagit sedan dess, tvärtom! Överallt ser jag förpackningar med vackra gammeldags illustrationer av frukt, blommor och djur. Och ja, jag gillar det fortfarande! Senaste fina exemplet jag hittade är vin- och matmärket Pure Dops förpackningar. Etiketten i form av en droppe är en subtil visualisering av produktnamnet och illustrationerna inuti droppen ger en hint om innehållet/smaken av vinet. Olivoljan är ännu mer avskalad och jag gillar den utspärrade texten, ett rent och stiligt sans-seriff typsnitt som också står i fin kontrast till de detaljerade illustrationerna.

Sen är det ju ingen nyhet att jag ÄLSKAR när man slår in vin i papper!

Jag tycker Pure Drops är ett jättefin koncept som verkligen skapar köplust. Tänk att ge bort en av de där fina inslagna vinflaskorna i present!

Bakom designen står brittiska Bob Studio.

Löfbergs Lila?

Nån mer än jag som direkt tänkte Löfbergs när ni såg denna!? Snacka om att Löfbergs "äger" den lila färgen här i Sverge, och med en gul logga blir det verkligen det absolut första som poppar upp i mitt huvud. Snacka om starkt varumärke!

Men nej, denna burk innehåller inte kaffe, det är vinföretaget Beaujolais Noveau som förpackat sitt limited edition vin i en målarburk! Den lila färgen symboliserar färgen dina läppar och tänder får efter ett par glas rött. Kul idé! Men jag tänker ändå bara på kaffe...

Källa: The Dieline