Tema: 80- och 90-talet gör comeback!

Kommer ni ihåg det här inlägget jag skrev om djungeltrenden inom mode och förpackningar? Nu har jag spanat in en ny trend som jag tycker är riktigt rolig; 80-och 90-tal! 

Just nu ser man mycket mode i grafiskt mönstrat, starka färger och geometriska former. Tänk Memphis Group eller popkonst à la Keith Haring. Självklart är förpackningsbranschen inte sena att haka på trenden!

Tema: Förpackningsdesign från Japan

Det verkar som jag fått lite nya läsare sedan bloggen flyttade, vad roligt, välkomna! Ni som hängt med ett tag vet ju att jag älskar förpackningar från Japan och att det dyker upp såna titt som tätt här på bloggen. Ofta hittar jag så många fina att jag samlar dem i ett större collage, annars skulle jag aldrig hinna med att visa er alla! Så, med det sagt; dagens (återkommande) tema är alltså Japanska förpackningar.


Vackra pastillburkar med finfint innehåll

Jag har hittat nya pastillburkar som kan konkurrera med mina gamla favoriter från Leone! De kommer från franska Boissier och har även de en vacker retrodesign som känns väldigt genuin. Gillar också hur godiset ligger upplagt i burken och innerförpackningen med den fina etiketten. Måste säga att pastillerna ser väldigt goda ut också!

Snygga förpackningar (till billig penning) att piffa hemmet med

Kul att så många kommenterat och engagerat sig i inlägget om förpackningar som inredningsdetalj. Det var några stycken som önskade tips om billiga förpackningar som är snygga nog att ha framme. Det är ju såklart en fråga om tycke och smak, men jag tänkte i alla fall tipsa om några av mina favoriter.

Jag tycker det finns en tjusning i det klassiska och gillar ikoniska förpackningar som Heinz-burkar och Bullens Pilsnerkorv, det vardagliga kan också vara fint! De förpackningar jag tipsar om nedan har också ett okej innehåll, vill ju inte att ni går och köper nåt bara för förpackningens skull. Det skulle ju jag ALDRIG göra hehe...eeeh..he..he :) 

Vi börjar med snygga förpackningar att ha i köket:

Som sagt, Heinz klassiska burk, en ikonisk förpackning som gör sig fint i kökshyllan tycker jag.

Fina flaskor är alltid snyggt att ha i köket, speciellt dessa utländska mineralvatten som jag tycker ger en känsla av restaurang och semester.

Bullens. En riktig svensk retroklassiker. Fulsnygg skulle jag nog säga.

Clipper Te. Inte det billigaste teet förvisso men heller inte det dyraste. Gott och framförallt snyggt! Extra kul att förpackningarna är fina både framifrån och från sidan, särskilt om man har många i hyllan.

Om man tycker att Clippers te är för dyrt så är Garants tepåsar rätt fina också, om än inte lika välgjorda rent designmässigt enligt mig. 

Att hitta billiga produkter till badrummet som ändå är snygga är lite svårare, många av budgetprodukterna är rätt trista och generiska. Men två exempel kom jag i alla fall på:

Apolosophys tvålar luktar inte bara ljuvligt utan är riktigt snygga också! Kostar runt 65 kr och finns på Apotek Hjärtat.

Skönhetsprodukterna från Other Stories tycker jag är riktigt snygga och moderna och luktar mumma. En flytande tvål kostar dessutom 50 kr, ett kap! 

Detta var några förpackningar som jag tycker piggar upp i köket eller i badrummet, men det finns såklart MASSA fler! Jag fick lite frågor om jag inte kunde visa hur jag själv gjort hemma. Jag brukar inte vara så privat här på bloggen och att visa bilder från mitt eget hem känns lite läskigt, MEN! Ert ord är min lag, så håll utkik längre fram, så får ni se hur jag inreder med förpackningar hemma!

Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Ett tillägg: Jag har ändrat lite i inlägget då jag förstått att det kunde tolkas fel, det var absolut inte meningen att kritisera nån utan bara en reflektion kring förpackningar, inredning och konsumtion. /Ylva

Bild 1. Snyggt stilleben med b.la Byredo hos Trendenser, Bild 2. Lilla Bruket hemma hos Mitt Vita Hus, Bild 3. Tant Johanna tipsar om Hendrick's Gin, Bild 4. Aesop i badrummet hos Stil Inspiration, Bild 5. Acnepåse som prydnad hos isländska Trendnet, Bild 6. Både Acne, Byredo och Hendrick's Gin på display hos Fantastic Frank

Att använda förpackningar som en trevlig inredningsdetalj att pigga upp kökshyllan eller badrummet med blir vanligare och vanligare. Både i inredningsmagasin, bloggar och till och med mäklarannonser ser man numera förpackningar som en självklar detalj när man stylar ett hem. Jättekul tycker jag!

Jag blir glad när jag ser att bloggare som Tant Johanna tipsar om min gamla favvoförpackning eller när Hitta Hem ger tips på hur man stylar sitt badrum och använder förpackningar som en självklar detalj. Och de stilleben många bloggare skapar med dessa förpackningar är jättefina. Kul att fler anser att förpackningar kan vara dekorativa och mer än bara en behållare!

Men jag tycker att det kan bli lite enformigt att alltid se samma förpackningar på alla bilder och jag kan inte låta bli att undra om detta leder till att dessa förpackningar också blir en slags statussymbol för vissa människor? Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är helt galet att köpa andras gamla påsar, och kanske är det lite samma sak här, det vill säga att man har just dessa förpackningar framme för att efterlikna de bloggar och magasin man läser? Det är ju aldrig de billiga produkterna man ser när man kommer hem till folk och många gånger låter man förpackningen vara kvar trots att innehållet är slut (eller till och med fyller på med en billigare produkt), hur ofta ser man det hända med Palmoliveflaska liksom? Detta får mig att undra om det är lite som med de begagnade påsarna, att man vill signalera att man har råd genom att visa upp just dessa förpackningar hemma?

Eftersom förpackningsdesign är mitt stora intresse har självklart även jag de jag tycker är lite extra fina framme, hela hyllor fulla närmare bestämt :). Det är en salig blanding av dyra, billiga, gamla och nya (men visst, även jag har hellre tvålen i en tjusig tvålpump än en trist budgetvariant). Jag är helt för återbruk och tycker ju det är jättekul när förpackningar får ett andra liv, men varför är det bara de dyra märkesvarorna som får vara på display hemma? Vore så kul att se ett riktigt snyggt stylat hem eller ett stilleben med vanliga vardagsförpackningar, för oftast tycker jag de är minst lika fina! Vore kul om vi bloggare kunde visa våra läsare att även nåt så enkelt som till exempel en billig sardinburk kan vara dekorativt.

Avslutar detta lååånga inlägg med en bild från en fyndig bloggare som gjort precis detta; vintagebloggaren Emma Sundh har piffat hyllorna i sitt mysiga kök med Trocaderoflaskor och andra fina flaskor som man hittar i mataffären och visar att förpackningar som inredningsdetalj inte måste kosta skjortan!

Korg som ytterförpackning

Häromdagen köpte jag en sån här korg för att stuva undan saker (väldigt mycket prylar på golvet hemma nuförtiden pga en viss liten rund person) och av en händelse såg jag samma dag dessa förpackningar från Lumi. Verkar alltså som flätad fliskorg börjar bli lite trendigt igen! Verkligen en kul och lite annorlunda ytterförpackning (själva flaskorna och burkarna känns det dock som man har sett förr), och fint att ge bort (eller få för den delen) i present då man knapp behöver slå in den, korgen är ju redan så fin!

Etikett med hål

Jammy Yummy är ett företag i Miami som gör handgjord sylt. Jag tycker deras etiketter är riktigt fina i all sin enkelhet. Stilrent med endast text i ett snyggt typsnitt och härliga färger. Pricken över i-et är de små hålen som tydligen ska symbolisera små tuggor men som mest påminner mig om hålen man gör med en gammal hederlig hålslagare. En kul idé att härma om man ska göra egna etiketter!

Annorlunda bildmanér

Älskar hårvårdsmärket R+Co's förpackningar! Kul att alla produkter har så olika foton i bagrunden men ändå känns hela produktserien sammanhållen med den vita etiketten och stilrena typografin. Bilderna känns liksom spontana och roliga och lite oväntade. Min favorit är "Mannequin Styling Paste".

 

Silver till Amore och Föllinge

Nu kära vänner ska jag passa på att skryta om ett nytt fint projekt som vi på Amore just avslutat och precis fått silver för i Tidningen Resumés tävling Månadens Design! Det är det norrländska hudvårdsföretaget Föllinge som vi gjort en helt ny förpackningsdesign för. Vårt uppdrag var att skapa en sammanhållen förpackningsdesign som samtidigt kommunicerar företagets expertis och ursprung och får fler att upptäcka Föllinges produkter. Vi ville betona det norrländska och skandinaviska men utan att det blev avskalat och tråkigt som ekologiska produkter ibland blir. Resultat blev en brun basförpackning med knalliga kontrastfärger som gör det lätt att särskilja produkterna och ger en stark helhet i hyllan. Tycker väldigt mycket om den fyndiga loggan, bergstoppar eller ett F?

Föllinges förpackningar innan vår design:

Föllinge nu:

Bilder: Michael Olsson

 

 

 

Löfbergs Lila?

Nån mer än jag som direkt tänkte Löfbergs när ni såg denna!? Snacka om att Löfbergs "äger" den lila färgen här i Sverge, och med en gul logga blir det verkligen det absolut första som poppar upp i mitt huvud. Snacka om starkt varumärke!

Men nej, denna burk innehåller inte kaffe, det är vinföretaget Beaujolais Noveau som förpackat sitt limited edition vin i en målarburk! Den lila färgen symboliserar färgen dina läppar och tänder får efter ett par glas rött. Kul idé! Men jag tänker ändå bara på kaffe...

Källa: The Dieline

Skeden på köpet!

Lönnsirap i klassisk gammal glasburk men ed en twist: lönn-trä i burkens lock och en fin liten sked i lönn-trä på köpet! Dessa burkar kommer från Kanada (såklart) och jag tycker verkligen jättemycket om dem! Tyvärr har jag inte så mycket info om dem, så vet inte om de produceras på riktigt eller om det är ett studentprojekt. Jag vet heller inte vilka männen på bilderna är... Men en härlig och gedigen förpackning är det i alla fall som kan användas om och om igen, och det gillas ju!  

Källa: Packaging Quam