Apropå påsar...

Den här mäklarannonsen för en sjukt fin lägenhet i Göteborg är verkligen ett bra exempel på hur man stylat ett hem med hjälp av förpackningar men visar också det jag menar med att det alltid är med dyra märkesförpackningarna man piffar. Bilden nedan får mig att tänka att det kanske inte är så konstigt att folk köper andras gamla märkespåsar för att inreda med, inte alla skulle ha råd att shoppa så mycket på butikerna som alla dessa påsar kommer ifrån..

Kan inte låta bli att tycka att det ser lite...löjligt ut med så här många påsar upphängda på display, tror väldigt få människor skulle ha så hemma.

Förpackningen som inredningsdetalj eller statussymbol?

Ett tillägg: Jag har ändrat lite i inlägget då jag förstått att det kunde tolkas fel, det var absolut inte meningen att kritisera nån utan bara en reflektion kring förpackningar, inredning och konsumtion. /Ylva

Bild 1. Snyggt stilleben med b.la Byredo hos Trendenser, Bild 2. Lilla Bruket hemma hos Mitt Vita Hus, Bild 3. Tant Johanna tipsar om Hendrick's Gin, Bild 4. Aesop i badrummet hos Stil Inspiration, Bild 5. Acnepåse som prydnad hos isländska Trendnet, Bild 6. Både Acne, Byredo och Hendrick's Gin på display hos Fantastic Frank

Att använda förpackningar som en trevlig inredningsdetalj att pigga upp kökshyllan eller badrummet med blir vanligare och vanligare. Både i inredningsmagasin, bloggar och till och med mäklarannonser ser man numera förpackningar som en självklar detalj när man stylar ett hem. Jättekul tycker jag!

Jag blir glad när jag ser att bloggare som Tant Johanna tipsar om min gamla favvoförpackning eller när Hitta Hem ger tips på hur man stylar sitt badrum och använder förpackningar som en självklar detalj. Och de stilleben många bloggare skapar med dessa förpackningar är jättefina. Kul att fler anser att förpackningar kan vara dekorativa och mer än bara en behållare!

Men jag tycker att det kan bli lite enformigt att alltid se samma förpackningar på alla bilder och jag kan inte låta bli att undra om detta leder till att dessa förpackningar också blir en slags statussymbol för vissa människor? Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är helt galet att köpa andras gamla påsar, och kanske är det lite samma sak här, det vill säga att man har just dessa förpackningar framme för att efterlikna de bloggar och magasin man läser? Det är ju aldrig de billiga produkterna man ser när man kommer hem till folk och många gånger låter man förpackningen vara kvar trots att innehållet är slut (eller till och med fyller på med en billigare produkt), hur ofta ser man det hända med Palmoliveflaska liksom? Detta får mig att undra om det är lite som med de begagnade påsarna, att man vill signalera att man har råd genom att visa upp just dessa förpackningar hemma?

Eftersom förpackningsdesign är mitt stora intresse har självklart även jag de jag tycker är lite extra fina framme, hela hyllor fulla närmare bestämt :). Det är en salig blanding av dyra, billiga, gamla och nya (men visst, även jag har hellre tvålen i en tjusig tvålpump än en trist budgetvariant). Jag är helt för återbruk och tycker ju det är jättekul när förpackningar får ett andra liv, men varför är det bara de dyra märkesvarorna som får vara på display hemma? Vore så kul att se ett riktigt snyggt stylat hem eller ett stilleben med vanliga vardagsförpackningar, för oftast tycker jag de är minst lika fina! Vore kul om vi bloggare kunde visa våra läsare att även nåt så enkelt som till exempel en billig sardinburk kan vara dekorativt.

Avslutar detta lååånga inlägg med en bild från en fyndig bloggare som gjort precis detta; vintagebloggaren Emma Sundh har piffat hyllorna i sitt mysiga kök med Trocaderoflaskor och andra fina flaskor som man hittar i mataffären och visar att förpackningar som inredningsdetalj inte måste kosta skjortan!

Begagnade påsars andrahandsvärde

Läste denna artikel i gårdagens Metro och kände att det var ett ämne värt att ta upp här på bloggen! Gamla begagnade påsar från exklusiva märken som Gucci, Louis Vuitton, Victoria's Secret (räknas detta verkligen som ett lyxmärke) etc säljs alltså på Tradera och får massa bud. I artikeln intervjuas en 20-årig kvinna som säger att hon kan tänka sig att betala mellan 150-180 kr för en påse från Louis Vuitton och att hon använder dem som dekoration i hemmet.

Detta är ju helt galet! Nog för att jag är för att gamla förpackningar får leva länge och används även efter varan är förbrukad, ur miljösynpunkt är ju detta toppen. Jag sparar själv gamla lådor om de är fina då det är perfekt som förvaring, glasflaskor och burkar har jag som vaser och fina tvålpumpar fylls ibland på en extra gång. Jag sparar även papperspåsar då de är bra att bära saker i, men de står i städskåpet och inte på display hemma. Och framförallt har jag inte köpt bara förpackningen utan även innehållet!

En andrahandsmarknad för boxar från lyxmärken som Hermes och Tiffany's har funnits länge, de välkända lådorna i orange och turkost säljs dyrt på Ebay. Men att det ska finnas en andrahandsmarknad för gamla påsar känns ju helt absurt! Man har inte råd att köpa nåt från Gucci så istället köper man någons annans gamla påse och har den på en väl synlig plats i hemmet som "dekoration". Jag tror att inredningstidningar, bloggar och mäklarannonser har en stor del i detta, för när jag tittar runt ser jag mycket riktigt att märkespåsar ofta utgör en del av stylingen. På hotellrummet Blogger's Inn i Göteborg har man till och med ramat in en gammal Byredo påse!

Att märkeskläder är en statussymbol är ju inget nytt men det här är ju verkligen att ta det ett steg längre, det ska alltså se ut som man shoppar dyrt fast man egentligen bara köpt en gammal påse. Crazy! Jag kan förstå om detta är något som tonåringar gör, kommer ihåg hur viktigt det var med "rätt" märken och status då, men att vuxna människor kan tänka sig att betala 180 kr för en gammal påse med en stor logga på tycker jag bara är sorgligt. Är vi så osäkra?

Källor: Metro, Scandic, Alvhem Mäkleri

Fin-te från Kina

Te är ju ett produktsegment där det faktiskt satsat en hel del på förpackningar, detta har jag gjort inlägg om bla här. Senaste snygga teförpackningen jag hittade kommer inte helt oväntat från landet som producerar mest te i världen; Kina! Jing Sheng Yu  producerar kvalitets-te i påkostade förpackningar. Jag älskar den lilla te-boxen som man kan veckla ut och läsa instruktionerna tryckta i guld på insidan!

 

 

Parfymflaskor så tjusiga att de hamnar på museum

Den japanske designern Tokujin Yoshioka har skapat två mycket exklusiva parfymflaskor för Cartier, en av världens mes anrika juvelerare. Parfymen heter Moon Fragment och varje flaska har en diamant i sig! Flaskorna designades för en utställning på Tokyo National Museum som heter "Story of..." och visar minnen av Cartiers olika smycken.

Så här säger Tokujin Yoshioka själv om flaskorna:

"The perfume bottle named “Moon Fragment” is a piece that I designed based on my vision of the future of Cartier, and was created through a fusion with the “Story of…” fragrance that was specially blended by a Cartier Paris perfumer. A single diamond, sparkling inside the bottle that itself emits a truly moonlike transparence, adds a poignant fragrance to the memories of Cartier’s history. I hope that the stories of Cartier, the memories of the viewers, and the world of fantasy suggested, along with this fragrance, will be engraved on people’s minds, while, with the memories of eternal beauty in their hearts, the “stories” of this exhibition will be woven into the future."

Tecknings lyx

Jag anser mig inte vara någon prylnörd direkt men jag gick absolut igång när jag såg detta! Kanske inte så konstigt då förpackningarna till den här produkten även de är spektakulärt lyxiga och fina. Linewand är digitala verktyg för teckning, målning och kaligrafi. Man använder alltså en ritbräda och målar digitalt men med "penslar" som gör att känslan känns mer realistisk. Lite som Wacom Inkling men mycket mycket snyggare! Väldigt häftig produkt och framförallt väldigt fint förpackat!  linewand är än så länge bara en prototyp uppfunnen av designern Javier Jabaler.

Magiskt

Här har vi en vodkaflaska som verkligen är "Extra allt". Coven Vodka från Kanada är inspirerad av häxkraft (Coven betyder just en samling för häxor). Detta kanske inte syns vid första anblick, designen är väldigt avskalad och elegant (enda ledtråden är väl den ockulta symbolen i toppen, något som verkar vara väldigt trendigt just nu) men när ljuset släcks börjar häxkonsterna! Den tidigare så vita och avskalade flaskan visar bilder av häxor i ett grönt sken. Sjukt kul idé tycker jag! Enkelheten och elegansen i flaskan när det är ljust står verkligen i kontrast till de lite obehagliga illustrationerna som kommer fram i mörkret. Och man har inte sparat på krutet; korken är doppad i vax och etiketten är både folierad, präglad och stansad. Magiskt!

Källa: Urdesign

Förpackningsporr

Sorry för dålig uppdatering förra veckan. Som kompensation kommer här en drös med bilder på nåt av det bästa jag vet: påkostade förpackningar!  Kinesiska BLOW har skapat förapckningar för b.la te, choklad och vin och det är verkligen en orgie i tjusiga material, vackra detaljer, färger, folieringar och prägling. I love it!

 

30

På lördag fyller jag år. 30 år närmare bestämt. Ganska stort ändå! Tänkte göra en liten men övertydlig (hint hint) lista på några fina saker som även har fina fina förpackningar som jag inte skulle bli ledsen för om jag fick i ett paket :)

Korres Parfym

Typ alla doftljus från Voluspa

Macarons i finfin ask från Ladurée

Vad som helst från Other Stories skönhetsavdelning

Doftljus från Byredo...

...eller varför inte en parfym

Mitt favorit-te från Clippers: Vitt te med hallon

fint förpackade och galet goda kolor från Pärlans Konfektyr

Tema: Te

Te är ju en typisk sån produkt där det faktiskt läggs ner en hel del krut på förpackningarna. Kul tycker jag som dricker sjukt mycket te! Här kommer en hel bunt fina teer att inspireras av:

Bilder hittade på Pinterest

Irving & Co

Ramlade in på en sida för brittiska designbyrån Irving & Co och blev fast där länge. Jäklar vad mycket bra dom har gjort! Sjukt imponerad. Har tyckt om förpackningarna för Carluccio's länge men ta mej tusan ALLT som den här byrån har gjort är superfint. Se och njut!