Tema: Juice en masse

Juicetrenden är ju ingen nyhet direkt, överallt har det öppnats juicebarer och butikerna fylls av organisk juice i alla möjliga smaker. Jag har samlat på mig mååååhåånga bilder på juiceflaskor nu och tänkte att det var dags att sätta ihop ett tema av dem. Det slår mig att många är väldigt lika, nästan svåra att skilja på. Det är helt klart mycket transparens och typografi som gäller:

Så 2014

Den här ölen känns som den summerar en hel del trender under det gångna året, inte bara för att det är en ovanlig ölsort gjord i ett microbryggeri, utan framförallt designen. Att en klassisk förpackning, här en brun glasflaska, bryts av med en trendig etikett har varit populärt under året. Att mixa en sparsmakad typografi med lekfulla former och färger tycker jag också vi sett mycket av. Små stiliserade symboler och geometriska former har varit ett återkommande formspråk under förra året och 80-talet har gjort en liten comeback. Den lite "utspridda" designen är stilren och lekfull på samma gång och känns inspirerad av Memphis Group. Väldigt 2014 och antagligen kommer vi se ännu mer liknande förpackningar 2015!

Källa

Kanske världens mest onödiga produkt...

Parfym för bebisar känns ju som den mest onödiga produkten ever, de luktar ju redan så ljuvligt! Men klädkedjan Zara tycker tydligen att vi ska spraya våra små, eller är det vi som ska lukta som bebisar? Tydligen luktar bebispojkar och bebisflickor olika också... Men säga vad man vill om produkten, förpackningen är i alla fall väldigt fin! Namnet Play bildas när man radar upp boxarna bredvid varandra och man associerar kuberna direkt till lekklossar vilket passar perfekt till produkten. Fin typografi, fina pastellfärger ihop med naturfärgat papper och en lekfull design. Synd bara att produkten känns rätt B....

Etikett med hål

Jammy Yummy är ett företag i Miami som gör handgjord sylt. Jag tycker deras etiketter är riktigt fina i all sin enkelhet. Stilrent med endast text i ett snyggt typsnitt och härliga färger. Pricken över i-et är de små hålen som tydligen ska symbolisera små tuggor men som mest påminner mig om hålen man gör med en gammal hederlig hålslagare. En kul idé att härma om man ska göra egna etiketter!

Annorlunda bildmanér

Älskar hårvårdsmärket R+Co's förpackningar! Kul att alla produkter har så olika foton i bagrunden men ändå känns hela produktserien sammanhållen med den vita etiketten och stilrena typografin. Bilderna känns liksom spontana och roliga och lite oväntade. Min favorit är "Mannequin Styling Paste".

 

Kyrilliskt igen

Det var ju inte länge sedan jag hyllade den här juicen för den fina retro-twisten som förde tankarna till sovjetisk design (och för all del propaganda) på 60-70 talet. Och här kommer åter en hyllning till något i samma stil; den ryska ölen 387 från Kaluga Brewery! 3 står för att de använder tre typer av malt, 8 står för åtta timmars bryggning och 7 står för att ölen jäser naturligt i minst sju dagar. Även här är det Kyrilliska alfabetet med och det är ju så snyggt! Överlag jättefin typografi och jag gillar verkligen färgerna!

Källa

Ännu mera tvättmedel!

För ett tag sedans skrev jag ju om Filippa K's samarbete med tvättmedelstillverkaren Tangent GC, och deras stilrena men lite tråkiga flaskor. Att göra just tvättmedel i lite mer innovativa förpackningar än gamla hederliga Via eller Ariel verkar vara inne just nu, och det känns ju väldigt roligt! Hittade dessa svartvita sköningar som jag tycker mycket mer om än Filippa K's lite småtråkiga apotekarflaskor:

Tvättmedlet heter L'eaundry och även dessa känns inspirerade av apotekarflaskor men här har man valt att inte köra det klassiska bruna och även lagt till en illustrerad form (japp, de starka formerna lever kvar) av en parfymflaska för att förstärka budskapet som är "luxury laundry detergent that smells and looks like a high-class perfume. To treat your second skin like your first." Älskar att man även gjort typografin på baksidan i samma form! Det här tvättmedlet vill jag ha!

 

Tema: Svart magi och det övernaturliga

Senast jag var och föreläste om förpackningsdesign visade jag upp en ny "spaning" eller en trend som jag sett på fler och fler förpackningar den senaste tiden och kom på att jag borde göra ett tema av det här i bloggen; och det är det övernaturliga! Många använder sig av designelement inspirerade av svart magi, ockultism, voodoo och häxkonster på sina förpackningar just nu. Som det här exemplet jag skrev om tidigare i år. Tänk skelett, runor, fladdermöss och häxkonster. Läskigt!

En välförtjänt första plats!

The Dieline utsåg dessa juicer gjorda av Yurko Gustulyak för det ukrainska varumärket Ridna Marka som vinnare i sin förpackningstävling i kategorin alkoholfria drycker. Och jag kan bara hålla med, detta är urtjusigt! Allt från färgvalen, typografin och de fina illustrationerna är verkligen toppkvalitet! Det känns genomtänkt och genomarbetat och modernt med en liten retro-twist (man har inspirerats av sovjetisk design från 60 och 70 talet). Och så tycker jag att det Kyrilliska alfabetet är väldigt vackert! Så, hatten av för några av de snyggaste förpackningarna jag sett i år!

Puttinutt

Den handritade lite slarviga trenden bara fortsätter att dominera på förpackningar! Senaste exemplet här i bloggen blir dessa skönhetsprodukter från Pretty Sugar. Kanske lite för pluttenuttigt för min smak men ett tydligt exempel på hur kombinationen av olika tekniker som vattenfärg och handskrift blandas har blivit en stor trend de senaste åren!

 

Ännu mera Flora och Fauna

2012 gjorde jag en spaning här på bloggen om illustrationer som påminner om gamla skolplancher och flora-faunaböcker. Och denna trend verkar inte ha avtagit sedan dess, tvärtom! Överallt ser jag förpackningar med vackra gammeldags illustrationer av frukt, blommor och djur. Och ja, jag gillar det fortfarande! Senaste fina exemplet jag hittade är vin- och matmärket Pure Dops förpackningar. Etiketten i form av en droppe är en subtil visualisering av produktnamnet och illustrationerna inuti droppen ger en hint om innehållet/smaken av vinet. Olivoljan är ännu mer avskalad och jag gillar den utspärrade texten, ett rent och stiligt sans-seriff typsnitt som också står i fin kontrast till de detaljerade illustrationerna.

Sen är det ju ingen nyhet att jag ÄLSKAR när man slår in vin i papper!

Jag tycker Pure Drops är ett jättefin koncept som verkligen skapar köplust. Tänk att ge bort en av de där fina inslagna vinflaskorna i present!

Bakom designen står brittiska Bob Studio.

Gårdsis

Här ser ni en norsk glass som bara är gjord med lokala råvaror! Företaget startades av ägg-bönder som varit i ägg branchen sedan 1865 och nu ville prova nåt nytt. Resultatet ser ni här; Bamsrudlåvens Gårdsis.

Jag tycker verkligen de lyckas fömedla småskaligheten och den lokala känslan i förpackningarna. Härliga färger, fin typografi med både linjärer och "handskrift". Pricken över i:et tycker jag är det rutiga pappret runt korken och "sigillet" på ovansidan, det tillför en känsla av tradition till en annars väldigt modern förpackning.

Zzzzzzz

Ja, nyheten om att Filippa K lanserar ett tvättmedel har ju cirkulerat ett tag på nätet och jag känner så klart att den här bloggen också måste skriva om det, det är ju ändå förpackningar för guds skull! Filippa K har alltså tillsammans med Tangent GC, som gör miljövänlig tvättvård, tagit fram ett tvättmedel som ska hjälpa plagg att hålla sig fina och fräsha.

Som ni kanske redan gissat av rubriken så är jag inte jättepeppad. Inte så att de är fula, tvärtom det är snyggt och prydligt precis i Tangents vanliga stil. I tvätmedel-segementet är ju det här snyggare än 99% av de andra varor som finns just nu! Så, visst det här är en snygg produkt som du kan ha framme hemma utan att skämmas (lite som Lilla Bruket, Byredo eller alla andra "högstatus" förpackningar vi ser i inredningsreportage och bloggar). Men... börjar vi inte tröttna på den här apotekar-looken nu? Känns som vi sett precis den här förpackningen tusen gånger tidigare. Filippa K's kläder har väl aldrig varit kända för att sticka ut, det är ju rätt stilrent och slätstruket, precis som denna. Men jag tycker det är synd att en av Sveriges största modeskapare inte gör något mer unikt och mer banbrytande. Jag tror  att kvoten för bruna medicinflaskor vi vill ha hemma snart är fylld. Eller så är det bara jag som är en nördig förpackningspessimist som ständigt letar nyheter :)

Fredags Typo

Hej allihopa! Förlåt för risig uppdatering i veckan, ibland går livet lite för fort! Som ursäkt får ni dessa fina juiceflaskor att dreggla över! Juice Served Here gör färska kallpressade juicer av alla dess slag, med både frukt och grönsaker. Väldigt rätt i tiden och även den fina förpackningen känns väldigt modern; sparsmakad med endast typografi och där juicernas fina färg får synas så mycket som möjligt. Varje juice är numrerad och har lite småroliga namn. Jag tycker de är jättefina!

Trevlig helg allihopa!

Kärlek vid första ögonkastet

Plötsligt händer det! Har haft en lite tråkig förpacknings-period där jag tycker att det mesta jag ser är lite småtråkigt och ser ungefär likadant ut. Inte så att jag aldrig ser några fina förpackningar, det kryllar ju av dem, men ingen som liksom tar mig med storm. Tills nu! J fullkomligt älskar de här pastelliga vinflaskorna från Nimb Copenhagen (ett hotel som ligger på Tivoli i Köpenhamn)! Så härligt kitchiga med sina pasteller, guld- och silverfoliering och delfinillustrationer och samtidigt ganska avskalade och stiliga med sin Art Deco inspirerade typo och ornament. Jag tycker de här flaskorna andas sommar och balkong-häng och får mig att drömma om varmare tider. Härligt! Jobbigt stavfel på baksidesetiketten dock...

Källa: TheDieline

Oljigt

LuLulu & Marula är ett Sydafrikanskt hudvårdsmärke med handgjorda oljor, fria från kemikalier och inte testade på djur. Förpackningarna känns fräscha och moderna med en klassisk brun glas bas och etiketter med en avskalad design. Jag gillar verkligen typografin, och det svartvita mixat med blom-möstret i trianglar. Verkligen fint!