Parfymflaska gjord i papp

Älskar det här projektet! Det är studenterna Julie Ferrieux, Mathilde Laffron och Marine Giraud som som skapat förpackningar för Paper Tigre (spana in deras webbshop, så sjukt mycket fint!) när de lanserar en kosmetikakollektion! Förpackningarna är inspirerade av origami och gjort helt och hållet av återanvänt papper. Tycker verkligen det här var så himla fint, och häftigt med en parfymflaska i papper!

Källa: Packaging of the World

Återanvändning av Hendrick's Gin

Att Hendrick's Gin har en väldigt fin flaska har jag skrivit om förr, men inte visste jag att den var så populär att den återanvänds och säljs igen i ny skepnad! Av en händelse hittade jag en lampfot gjord av Hendricks's flaskan på Etsy, och efter lite googlande inser jag att det finns en hel del bra exempel där denna fina flaska fått nytt liv, eller vad sägs om oljelampor, blomkrukor och tvålpumpar. Jättekul tycker jag, för det är verkligen en snygg förpackning!



Förpackningar för en bättre värld

Tomorrow Machine är en svensk designbyrå med en vision att skapa en bättre värld genom forskning, teknologi och intelligenta material. De skapar kreativa förpackningar för livsmedel i miljösmarta material som är ekologiskt hållbara . Jag är så imponerad av deras påhittighet och otroligt smarta produkter! Se bara själva:

Tomorrowmachine ifrågasätter varför det tar flera år för mjölkkartongen att komposteras när mjölken blir dålig efter bara en vecka och i projektet This Too Shall Pass har de skapat förpackningar för livsmedel som håller lika länge som maten de innehåller.

Den här oljeförpackningen är gjord i karameliserat socker med ett lager av vax. Du öppnar förpackningen genom att knäcka den som ett ägg och förapckningen smälter i kontakt med vatten.

Smoothieförpackning gjord av endast sjögräset agar-agar. Denna förpackning försvinner lika snabbt som innehållet och är till för kylvaror med kort livslängd som juicer och smoothies etc.

Risförpackning gjord av bivax. Du öppnar den genom att skala den som en frukt!


Coca Cola, ett grönt företag?

Ni kanske har sett den här filmen som cirkulerat i sociala medier ett tag nu. Jag har sett att den fått många likes och hyllningar men jag känner mig väldigt tveksam.

Först och främst undrar jag hur de tänkt att man ska minska plastavfall genom att tillverka nya plastprylar? Det framgår inte om de nya korkarna är gjorda i plast men det ser ju så ut. Känns ju också galet att man ska köpa såpbubblor eller tvål i en förpackning, som oftast är gjord i plast, för att sen hälla över i en tom colaflaska, på vilket sätt minskar det avfallsmängden? Också lite farligt att ha typ tvål i en colaflaska om du har barn som känner igen etiketten och blir sugna på Cola...

Nä, det här luktar PR-trick som ska få Coca Cola att framstå som ett företag som bryr sig om miljön genom att uppmuntra folk att spara deras flaskor istället för att återvinna dem, och därmed se till att deras logga/flaska syns på ännu fler ställen, även hemma hos folk.

"Tänk om Colaflaskor aldrig kastades bort?" Ja tänk om, då skulle Coca Cola få tillverka ännu fler flaskor och sälja nya plastkorkar och alltså använda ännu mer plast! Låter det verkligen smart?

En kreativ och välgjord kampanj, absolut, men känns vilseledande och falsk tycker jag. Vad tycker ni?

 

Fint förpackade blommor till din dörr

Jag har alltid hävdat att det är lite roligare att få en present som är fint förpackad. Några som delar den åsikten är nystartade Eligobox som levererar blombuketter i förpackningar som är både snygga och genomtänkta. Boxen och pappret runt blommorna är luftfuktighetsneutrala och 100% återvinningsbara, framtagna av ingenjörer för att klara alla årstider och blomsorter.

Förpackningarna och buketterna kommer ändras varje säsong och först ut att designa boxarna är den kända illustratören Lovisa Burfitt!

Spännande idé tycker jag och buketterna ser jättefina ut!

Påsen som blir emballage för återbruk

Det svenska modemärket Uniforms for the Dedicated lanserade i höstas en biologiskt nedbrytbar shoppingpåse som som de kallar Rag Bag. Idén är att hjälpa deras kunder att leva efter devisen "en in, en ut" dvs varje gång man köper något nytt skänker man bort något gammalt. Gamla plagg läggs i kassen som man vänt ut och in där det finns förtryckta adresser till flera välgörenhetsorganisationer, sen är det bara att lägga paketet på lådan för portot är betalt. Riktigt smart!

Silver till Amore och Föllinge

Nu kära vänner ska jag passa på att skryta om ett nytt fint projekt som vi på Amore just avslutat och precis fått silver för i Tidningen Resumés tävling Månadens Design! Det är det norrländska hudvårdsföretaget Föllinge som vi gjort en helt ny förpackningsdesign för. Vårt uppdrag var att skapa en sammanhållen förpackningsdesign som samtidigt kommunicerar företagets expertis och ursprung och får fler att upptäcka Föllinges produkter. Vi ville betona det norrländska och skandinaviska men utan att det blev avskalat och tråkigt som ekologiska produkter ibland blir. Resultat blev en brun basförpackning med knalliga kontrastfärger som gör det lätt att särskilja produkterna och ger en stark helhet i hyllan. Tycker väldigt mycket om den fyndiga loggan, bergstoppar eller ett F?

Föllinges förpackningar innan vår design:

Föllinge nu:

Bilder: Michael Olsson

 

 

 

Gårdsis

Här ser ni en norsk glass som bara är gjord med lokala råvaror! Företaget startades av ägg-bönder som varit i ägg branchen sedan 1865 och nu ville prova nåt nytt. Resultatet ser ni här; Bamsrudlåvens Gårdsis.

Jag tycker verkligen de lyckas fömedla småskaligheten och den lokala känslan i förpackningarna. Härliga färger, fin typografi med både linjärer och "handskrift". Pricken över i:et tycker jag är det rutiga pappret runt korken och "sigillet" på ovansidan, det tillför en känsla av tradition till en annars väldigt modern förpackning.

Nike Air i luftkudde

Hm. De här bilderna på Nike's skolådor i form av en luftfylld kudde har cirkulerat på nätet ett tag. Jag har letat efter mer info om denna speciella skolåda, men hittar inte mycket mer än att den är designad av Berlinbyrån Scholz & Friends och ska återspegla just "air-kuddarna" i Nikes sneakers.

Visst, det kan vara dags för nytänkande design vad det gäller skokartonger (även om jag kan tycka att det finns en charm i rektangulära papplådor också) och att förpacka skor i luftkuddar är ju minst sagt innovativt. Men jag blir liksom inte klok på hur det fungerar? Blåser man upp kudden i butiken efter att man provat skorna, eller levereras skorna redan inpackade i luft? Och i så fall; hur provar man dem utan att förstöra kudden och framförallt; det känns ju inte särskilt miljövänligt att transportera massa luft! Om de däremot kommer vakumförpackade (och inte med en extra låda runt) direkt i kudden och att man sen på nåt sätt blåser upp kudden i butik när man väl köpt skorna så sparar man ju massa pallplats och material och det känns helt plötsligt mer miljövänligt. Också en kul "extra bonus" och mervärde för kunden att få "poppa"/smälla påsen när man kommer hem och ska ta fram sina nya skor.

Känner att jag behöver lite mer info om dessa luftkuddar innan jag kan bestämma mig för vad jag egentligen tycker! Nån av er läsare som sitter på nån mer info?

Källa: Hypebeast

Paolo i trubbel för nya förpackningarna

Kommer ni ihåg de fina förpackningarna som Paolo Roberto ligger bakom som jag skrev om för ett tag sedan? En läsare tipsade mig om att Paolo hamnat i blåsväder och att hans nya produkter har anmälts till Livsmedelsverket. Anledningen är textraden "Äkta råvaror från Paolo Robertos bakgård".

En person anmälde förpackningarna med hänvisning till texten”Ursprunget ska anges om konsumenten annars blir vilseledd. En konsument får aldrig luras att tro att livsmedlet kommer från ett annat land, en annan stad eller annan region än vad det faktiskt gör.” som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Anmälaren ställde också frågan vad som menas med äkta råvaror?

Intressant det här tycker jag, med tanke på den debatt som just nu pågår angående matens ursprungsland. Konsumenter blir mer och mer noga med varifrån varor kommer. Man vill inte köpa fiskpinnar som fiskats i Kina, rensats i Irland, panerats i Italien och packats i Finland. För miljöns och vår egen skull tycker jag det är bra att det ställs högre krav på producenter att redovisa var det vi äter kommer ifrån. Detta blir ju också mer och mer en marknadsföringsteknik eller USP, att på förpackningen visa på ursprunget och äktheten, och att något är lokalproducerat smäller ju högre än nåt annat. Ibland lyckas man, ibland känns det bara fejkat när man vet att innehållet är massproducerat.

Paolo hävdar att råvarorna till såserna kommer från Italien och Sverige. "Vi trodde väl att folk skulle förstå att jag inte står här på bakgården och rör ihop dem. Det är en metafor för att det kommer från mina fastrar och deras recept."

Vad Paolo (och hans designbyrå) har gjort är just att försöka få in den där känslan av närhet och äkthet genom att hävda att innehållet kommer från hans bakgård. Visst kan man tycka att han har rätt i att "folk skulle förstå" att det bara var en metafor, men i dagens tider kanske man måste vara tydligare än så. Eller vagare, beroende på hur man väljer att uttrycka sig. Det hela handlar ju om att inte säga nåt som inte är sant, inte lova för mycket.

Egentligen tycker jag texten är lite överflödig, de lyckas bra att förmedla den känslan även utan den med de små "Stämplarna" med Syditaliensk Matkultur och texten "Citronzest från Sicilien" etc.Om det är som han säger, att alla råvaror kommer från Italien och Sverige (frågan är då bara i vilket land bakgården ligger :)), så är ju det en tillräckligt stark USP som de kan använda i den nya copyn, om Livsmedelsverket väljer att ge anmälaren rätt i detta fallet.

Källa: Packnyheter

Färgglada droppar

Loving Earth är ett australiensiskt företag som specialiserar sig på nyttiga och organiska livsmedel. De använder droppformen som en återkommande symbol på alla sina förpackningar och jag tycker speciellt om hur dom integrerat den tillsammans med produktbilden på chipsen. Riktigt snyggt och annorlunda!

Källa: TheDieline

Radiance

Jag har ju både en och två gånger skrivit om hur mycket jag tycker om förpackningar som låter innehållet tala för sig själv. Har man en vacker färgad juice så är det klart man ska visa upp den! Och det är precis vad flaskorna för det  engelska, organiska "cleansing"-juicemärket Radiance gör. Detta är juicer som man dricker under en detox, tydligen jättenyttiga. Om detta kan jag inte uttala mig, men jag kan i alla fall konstatera att jag tycker flaskorna och den subtila svarta typografin och logon är mycket fina. Det enda jag tycker förtar en del av intrycket är den vita lite tråkiga plastkorken, här hade det varit finare med en lite stiligare kork.

 

 

Minska matsvinnet!

När miljön diskuteras och speciellt avfall får förpackningen ofta mycket skäll. Människor tycker att det är onödigt mycket förpackningsmaterial som ger mycket sopor. Men detta är ju inte riktigt sant. Som jag skrivit om tidigare så utgör förpackningar bara 1% av samhällets totala avfallsmängd. Bra utformade förpackningar kan tvärtom rädda mycket av den mat som går till spillo, vilket är en jätte miljöbov. 40% av all mat som produceras förstörs innan den ens når konsumenten. Om dessa livsmedel togs till vara på skulle vi kunna försörja den del av jordens befolkning som svälter, trefaldigt! Här har ju förpackningen en jätteviktig roll i att minska detta slöseri. Ju bättre vi kan förpacka livsmedel (eller egentligen alla varor) desto mindre behöver gå till spillo. Cirka 30% av de livsmedel vi köper kastar vi dessutom själva bort.

Kanske har ni läst om Arlas nya förpackning, med avtagbar topp, som ska underlätta att få ut det sista ur fil- och yoghurtförpackningen? Mycket smart tycker jag!

Nu såg jag även den här häftiga idéen där förpackningen försvinner vid första användningen! Än så länge bara på konceptstadiet men detta tror jag absolut inte ligger långt in i framtiden. Snacka om att inte producera något onödigt avfall!

En tvål där omslaget försvinner i duschen!

Matlådor som säljs precis som dem är, utan emballage, trycket försvinner i första disken!

Fyra nyanser av brunt

Bruna flaskor i "apotekarstil" har det ju numera gått inflation i inom skönhetsbranschen. Aesop, Lilla Bruket och Sachajuan är bara några av alla märken som hakat på denna trend de senaste året. Även jag har fallit och tycker dessa tvålar gör sig fint hemma på badkarskanten, men som allt annat så kan det ju bli lite för mycket av det goda. Men så stötte jag på det australiensiska märket Jacqueline Evans och fick lite nytändning!

Kul att de använt den klassiska bruna medicinflaskans estetik men blandat upp den med härliga pasteller. En matt etikett med enkel typgrafi och ett litet emblem är de enda grafiska elementen och det räcker tycker jag, här är det kontrasten mellan det bruna och pastellen som gör jobbet!

 

 

Tema: Te

Te är ju en typisk sån produkt där det faktiskt läggs ner en hel del krut på förpackningarna. Kul tycker jag som dricker sjukt mycket te! Här kommer en hel bunt fina teer att inspireras av:

Bilder hittade på Pinterest