Steka och Mjöl

Ännu en gullig och fin japansk förpackning. Denna gången var det ju lite roligt att den heter Steka & Mjol (vilket jag antar ska vara mjöl) och är en presentbox för den japanska kak(!)-webbshoppen med samma namn. Väldigt kurbits inspirerad i retrostil, gillar att den bara är blå och röd!

Det märks att Steka & Mjol verkar vara lite pepp på Skandinavien, kolla in dessa kakor liksom:

Solglasögon med en förpackning jag kände igen...

Nä jag såg de snygga förpackningarna för solglasögonmärket Abe & Sara tyckte jag mig känna igen designen. Och mycket riktigt skrev jag 2014 om den här ölen, av Philip Arvidson. Visst är de slående lika med den koboltblå bakgrunden och de lekfulla figurerna? Riktigt snygga båda två!

Källa: Faberandlo

 

Sydafrikansk salt

Just hemkommen från en helt underbar långresa till Kapstaden! Dåligt med internet där så jag ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen :(

En förpackning jag blev lite kär i under resan var det här vanliga bordssaltet man såg precis överallt:

Gillar retro-stilen och den lite cheesy illustrationen på pojken som saltar (!) en stackars kyckling. Blev såklart lite nyfiken på vem pojken är (jag gillar ju när det finns en historia bakom människorna på förpackningen) och efter lite googlande hittade jag denna artikel där jag fick lära mig lite mer om saltet och hur förpackningen sett ut genom tiden.

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

Tema: Färgfläckar

Jag hade lite svårt att hitta på ett namn för det här temat. Men jag antar att färgfläckar summerar ganska bra. Känns som många förpackningar just nu är inspirerade av naivistiskt och abstrakt konst och vi har sett oändligt många förpackningar med "fläckar" och fält i olika färger, ofta i kombination med lite streck och prickar. 

Biggans

Förutom ett underbart namn så har Biggans Böcklingspastej fått en väldigt fin förpackning tycker jag!

Tuben har en snygg petrolblå färg och lekfull illustration som går jättebra ihop med loggan och typon som känns lite retro. Gillar att man använt sig av tubens egna material och silvret passar ju verkligen som färg på en fisk!

Som jag tidigare nämt tycker jag att det är sällan man gör ekundärförpackningen lika spännande som primärförpackningen men här har man verkligen lagt krut på den och trots att det bara är vanlig kartong med svart tryck känns det genomarbetat och harmonierar fint med tuberna som ligger i. Man har till och med ett tryck i botten av kartongen så även om du köper den sista tuben får du en visuell upplevelse. Önskar fler tänkte såhär! Designen står Bedow för.

Berså, ny skönhetsserie med finfina förpackningar hos Åhlens

Berså by Åhlens at Förpackad

Såg att Åhlens lanserat en Fairtrade-certifierad skönhetsserie med 95% naturliga ingredienser som går under deras egen guide Bra Val, dvs produkter som tar extra hänsyn till människor och miljön.

Bruna glasförpackningar i apotekarstil är ju ingen nyhet men jag tycker verkligen Åhlens lyckas sätta sin egen twist på dem med de glada färgerna och det fina mönstret. Detta är verkligen produkter som ser dyrare ut än vad de är och som gör sig fint på badrumshyllan. Jag har inte hunnit dofta på dem än (så handlar jag när jag väljer tvål, i första hand kommer förpackningen, sedan doften :) ) men luktar de gott blir det nog ett köp för dessa gillade jag väldigt mycket!

That's Amore

Tänkte att vi skulle ta en titt på vad jag och mina vänner på Amore har haft för oss på senare tid. På vår hemsida hittar ni massa finfina projekt som vi gjort!

Mitt sista projekt innan jag försvann iväg på mammaledighet igen var det här för Absolut, kallat Absolut Gift Pack. Denna typ av förpackning får inte säljas här på Systembolaget men internationellt och på taxfree säljs Absolut ibland i "giftbox" och den smaksatta vodkan är väldigt populär. Designen på boxarna bygger på Absoluts ikoniska flaskform och ett geometriskt mönster för att skapa ett dynamiskt men tydligt blickfång i hyllan.

Ett annat av de sista projekt jag jobbade med var Finax Urkraft. Urkraft är ett helt nytt sortiment av müsli, granola och mjöl där basen är forntida sädesslag och andra nyttigheter.

Varje produkt har en illustration av en magisk planta, målad för hand i akvarell av den jätteduktiga illustratören Ingela Backman.

Jag är väldigt stolt över att ha varit med i det här projektet då jag tycker förpackningarna blev SÅ fina! De vann till och med pris i Pentawards 2016!

Sist men inte minst ett projekt som jag inte haft ett dugg med att göra men som jag tycker mina kolleger gjorde så otroligt bra; de urtjusiga mjölerna för Ramlösa Kvarn! Dessa stilfulla påsar vann faktiskt Månadens Design i tidningen Resumé! 

Nedan ser du Pâtisserie-påsen i användning hemma hos inspirerande Instagrammaren Ida Hansson/nordic_Remake. Snyggt va!

It's a wrap

Det ser ut som sjalar men detta är faktiskt en slags förpackning och kallas Furoshiki. Det är en traditionell japansk "trasa"som i 1300 år använts för att slå in saker med, till exempel för att bära kläder och skor i. 

Jag älskade verkligen dessa Furoshikis, designade av Cochae, där man gjort trasan till olika hängande djur som sengångare och fladdermus. Trasorna är jättefina utvecklade men djuren blir liksom ännu mer levande när man slagit in nåt i trasan och djuren hänger.

Två finfina förpackningar i en

Ritual Chocolate har en riktigt snygg ytterförpackning med stilrena illustrationer i foliering på matt papper. Stiligt bara det. Men ännu bättre blir det när man öppnar förpackningen och ser att det är minst lika fint inuti! Ytterförpackningen vecklas upp och själva chokladen är sedan förpackad i ett enkelt oblekt pappersomslag. Sånt här älskar jag! Det tillför verkligen produkten nånting, upplevelsen blir unik och gör att Rituals förpackning står ut i mängden.

Källa: The Dieline

Mast Brothers överträffar sig själva

Mast Brothers har ju levererat snygga chokladkakor sedan dag ett och jag har skrivit om dem många gånger tidigare. De har verkligen ett förpackningskoncept som funkar och som många kopierar. En sak jag gillar är att de ständigt utvecklar sin design genom att göra små ändringar i typografin och bakgrundsmönstret men att de fortfarande behåller grundidéen med en etikett över en mönstrad bakgrund. 

Med deras senaste "kollektion" tycker jag de har överträffat sig själva, snyggaste bakgrunderna hittills, ännu mer stilren typografi och kul med influenser från konstnärer och designers som Formafantasma, Sol Le Witt och Cody Hoyt. 


Pressbyråns nya förpackningsdesign, underbar!

Vad tycker ni om Pressbyråns nya färgstarka förpackningar? Jag gillar dem skarpt! Det är designbyrån Bold som jobbat ihop med en belgisk designer som heter Tim Colmant för att skapa påsar, bägare, papper och massa annat. Jag tycker dessa lekfulla mönster och illustrationer verkligen ger Pressbyrån en ny mer lättsam karaktär än den trista loggan. Min favorit är helt klart korvpappret med ketchup och senap, så fint!

Källa

Tema: Förpackningar med välkända ansikten

Förpackningar med bilder eller illustrationer av riktiga människor är inte helt ovanligt. Att sätta ett ansikte på en produkt skapar ett igenkännande för konsumenter och ger varumärket en personlighet. Men det kan också bli helt fel. Ni kommer väl ihåg skandalen med turken på yoghurten som visade sig vara grek? 

Jag tycker det är roligt med de klassiska förpacknings-personligheterna, de känns kitchiga och kul. I dagens tema har jag samlat några av de mest ikoniska förpackningarna där man använt sig av en bild av en person. Jag har även försökt hitta lite info om de här personerna, vem är Kalles Kaviar Kalle egentligen? Mer info nedan!

Chiquita Banana
Miss Chiquita skapades 1944 som ansiktet utåt för världens första bananvarumärke. I början var hon en banan som var väldigt populär och medverkade i radio, tv och film. 1987 blev "the first lady of fruit" en kvinna istället för en banan och hon är fortfarande en av Amerikas mest välkända och omtyckta ikoner och man har under årens gång använt sig av många olika kända kvinnor som förebilder för Miss Chiquita.

Brandt Skorpor
Detta kitchiga och välretuscherade flickebarn kallas "The Brandtkind" och skapades redan 1937 och har sedan dess ändrats ett antal gånger. Dagens bild kom 1983.

Kalles Kaviar
Ett av Sveriges absolut mest älskade och välkända varumärken, Kalles Kaviar, har också ett barn som ansikte utåt, nämligen den blonda sexåringen Carl Almen. Carl är son till Abbas chef och som tack för att tuberna fått låna hans ansikte får Carl gratis kaviar i resten av livet och än idag levereras kaviar till hans dörr!

Uncle Bens
Uncle Ben måste nästan vara världens mest kända ansikte för ett varumärke! Ucnle Ben var en risodlare från Texas som var känd för att producera högkvalitativt ris. "Uncle" var tidigare en vanlig benämning på äldre svarta tjänare eller slavar i Södra USA och Mars, som äger Uncle Ben's, har fått mycket kritik för att bibehålla rasistiska stereotyper.

Sun Maids Russin
Den ljuva kvinnan på russinförpackningarna från Sun Maid var inspirerad av Lorraine Collet Petersen som levde i Californien. Hon upptäcktes när hon torkade sitt långa svarta hår och blev tillfrågad att posera för en målning medan hon höll en korg med vindruvor. 1916 blev målningen en del av Sun Maids förpackningar och originalmålningen är idag under säkert förvar i Sun Maids huvudkvarter. 

Bullens Pilsnerkorv
En riktigt kultförpackning! Bullen, eller Erik Berglund som han egentligen hette, var en omtyckt skådis från diverse pilsnerfilmer och burkdesignen med hans ansikte är fortfarande oförändrad sedan lanseringen 1953.

 

Knalliga färger och illustrationer hos Sephora

Skönhetsbutiken Sephora har just nu ett samarbete med illustratörerna Craig & Karl och säljer under en begränsad tid knallliga läppstift och annan make up i färgstarka illustrerade förpackningar. 

Snyggt men känns ju liiite som en efterapning av Kiehl's samarbete med samma duo tidigare i år. Eller vad säger ni?

Källa

Sånt man vill sno med sig från hotellet

Jag älskar när hotell har fina förpackningar på sina schampon och tvålar, det känns liksom lite extra lyxigt då! 

Hotellkedjan The Hoxton har verkligen förstått detta och har skapat en kollektion av hygienprodukter som heter Pen & Ink. Hoxton har hotel i Shoreditch, Hoxton, Holborn och Amsterdam och varje stad har sina egna flaskor och egna dofter, skapade tillsammans med lokala designers och parfymmakare. 

Helt klart något som skulle slinka ner i väskan när man lämnar hotellet!

Källa