Norsk stuga på Nya Zeeländskt cider

Lillevik kan tyckas låta väldigt skandinaviskt men är i själva verket ett Nya Zeeländskt cider. Men namnet syftar faktiskt till en stuga i Norge där familjen bakom cidern brukade spendera sina somrar, och det är denna stuga man ser i loggan. Väldigt snyggt illustrerat tycker jag, det är avskalat och minimalistiskt men ändå trevligt och gemytligt. Dessa flaskor sticker verkligen ut i Cider-segmentet och jag blir riktigt sugen på att prova den!

Byrån bakom dessa snygga flaskor heter Makebardo

Med risk för att upprepa mig...

Lite roligt när man bloggat så länge att man inte själv har koll på vad man skrivit om! För några veckor sedan hade jag ju trä som tema och det visade sig att jag helt hade glömt bort att jag redan gjort ett tema med träförpackningar way back in 2012. Sjukt nog dök detta inlägg upp i min Pintrest-feed och det tog faktiskt ett tag innan jag fattade att det var MITT inlägg. Så kan det vara, hoppas ni gillar trä :)

Sydafrikansk salt

Just hemkommen från en helt underbar långresa till Kapstaden! Dåligt med internet där så jag ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen :(

En förpackning jag blev lite kär i under resan var det här vanliga bordssaltet man såg precis överallt:

Gillar retro-stilen och den lite cheesy illustrationen på pojken som saltar (!) en stackars kyckling. Blev såklart lite nyfiken på vem pojken är (jag gillar ju när det finns en historia bakom människorna på förpackningen) och efter lite googlande hittade jag denna artikel där jag fick lära mig lite mer om saltet och hur förpackningen sett ut genom tiden.

Tema: Färgfläckar

Jag hade lite svårt att hitta på ett namn för det här temat. Men jag antar att färgfläckar summerar ganska bra. Känns som många förpackningar just nu är inspirerade av naivistiskt och abstrakt konst och vi har sett oändligt många förpackningar med "fläckar" och fält i olika färger, ofta i kombination med lite streck och prickar. 

Berså, ny skönhetsserie med finfina förpackningar hos Åhlens

Berså by Åhlens at Förpackad

Såg att Åhlens lanserat en Fairtrade-certifierad skönhetsserie med 95% naturliga ingredienser som går under deras egen guide Bra Val, dvs produkter som tar extra hänsyn till människor och miljön.

Bruna glasförpackningar i apotekarstil är ju ingen nyhet men jag tycker verkligen Åhlens lyckas sätta sin egen twist på dem med de glada färgerna och det fina mönstret. Detta är verkligen produkter som ser dyrare ut än vad de är och som gör sig fint på badrumshyllan. Jag har inte hunnit dofta på dem än (så handlar jag när jag väljer tvål, i första hand kommer förpackningen, sedan doften :) ) men luktar de gott blir det nog ett köp för dessa gillade jag väldigt mycket!

Effekt med bara en färg

Burkarna till Jeni´s frozen yoghurt har en tydlig färgkodning och lekfull typografi vilket gör att de inte känns tråkiga trots att de är gjorda med endast en färg (eller två då, om man vill räkna vitt som en färg). Det enkla är oftast det bästa och i det här fallet spar man ju även in en hel del i tryckkostnad då man endast använt en tryckfärg. 

Det lilla extra

Den här hundmatsburken har väl kanske inte den snyggaste designen jag sett, men en sak föll jag pladask för: flärpen man använder för att öppna locket med är utformad som en tunga! Denna lilla detalj för tankarna till tungan hos en glad hund och ger förpackningen det där lilla extra.  

Detta fick mig att tänka på en annan gammal favoritförpackning, nämligen denna. Båda dessa förpackningar är ett bra exempel på hur man kan utnyttja "tråkiga" delar av förpackningen som måste vara där för konstruktionens skull, och gör dem till en spännande och rolig detalj som lyfter hela designen!

Källa

Att inreda med förpackningar

Ett inlägg med bilder från hur jag inreder hemma med förpackningar var det många som efterfrågade för lääänge sedan, efter att jag skrev det här inlägget. Och jag ber om ursäkt att det låtit vänta på sig. Dels är jag inte någon mästerfotograf och dels visste jag inte riktigt hur jag kände för att visa upp mitt hem i bloggen. Men, nu efter lite (eller rättare sagt mycket) betänketid känner jag ändå att det är lugnt, det är ju inte som att ni får se in i min garderob (kaos) eller andra mer privata delar av lägenheten. Så här är lite bilder från mitt hem. Vi börjar med min sons rum:

I hyllan har jag piffat med tre fina plåtburkar i retrostil och istället för blomkruka har jag planterat i en gammal konservburk från Bullens. Inte den vackraste förpackningen kanske men jag gillade färgerna och tycker att den är lite rolig.

Den gröna gamla läskbacken har jag köpt på loppis, perfekt förvaring för böcker, pussel och annat stök. De fina pappersskulpturerna kommer från designstudion Future Days

På sista bilden måste jag bara visa den underbara trälådan som jag hittade på loppis för en tia! Den har innehållit en miniatyrjärnväg från Brio men nu får den vara hem för August alla småpryttlar.

Vidare till köket:

I köket är det verkligen förpackningar overload! De flesta har jag köpt på olika resor och framförallt sardinburkar är något jag alltid faller pladask för. En och annan förpackningsklassiker har smygit sig in som bullens Pilsnerkorv och Heinz bönor. 

Jag tycker det är kul att en så vardaglig sak som en förpackning kan sätta färg i hyllan och att man kan använda sig både av gamla loppisfynd och nya förpackningar. Hoppas ni fått lite inspiration till hur ni kan låta era förpackningar bli en del av inredningen!

 

 

Tema: Förpackningar med välkända ansikten

Förpackningar med bilder eller illustrationer av riktiga människor är inte helt ovanligt. Att sätta ett ansikte på en produkt skapar ett igenkännande för konsumenter och ger varumärket en personlighet. Men det kan också bli helt fel. Ni kommer väl ihåg skandalen med turken på yoghurten som visade sig vara grek? 

Jag tycker det är roligt med de klassiska förpacknings-personligheterna, de känns kitchiga och kul. I dagens tema har jag samlat några av de mest ikoniska förpackningarna där man använt sig av en bild av en person. Jag har även försökt hitta lite info om de här personerna, vem är Kalles Kaviar Kalle egentligen? Mer info nedan!

Chiquita Banana
Miss Chiquita skapades 1944 som ansiktet utåt för världens första bananvarumärke. I början var hon en banan som var väldigt populär och medverkade i radio, tv och film. 1987 blev "the first lady of fruit" en kvinna istället för en banan och hon är fortfarande en av Amerikas mest välkända och omtyckta ikoner och man har under årens gång använt sig av många olika kända kvinnor som förebilder för Miss Chiquita.

Brandt Skorpor
Detta kitchiga och välretuscherade flickebarn kallas "The Brandtkind" och skapades redan 1937 och har sedan dess ändrats ett antal gånger. Dagens bild kom 1983.

Kalles Kaviar
Ett av Sveriges absolut mest älskade och välkända varumärken, Kalles Kaviar, har också ett barn som ansikte utåt, nämligen den blonda sexåringen Carl Almen. Carl är son till Abbas chef och som tack för att tuberna fått låna hans ansikte får Carl gratis kaviar i resten av livet och än idag levereras kaviar till hans dörr!

Uncle Bens
Uncle Ben måste nästan vara världens mest kända ansikte för ett varumärke! Ucnle Ben var en risodlare från Texas som var känd för att producera högkvalitativt ris. "Uncle" var tidigare en vanlig benämning på äldre svarta tjänare eller slavar i Södra USA och Mars, som äger Uncle Ben's, har fått mycket kritik för att bibehålla rasistiska stereotyper.

Sun Maids Russin
Den ljuva kvinnan på russinförpackningarna från Sun Maid var inspirerad av Lorraine Collet Petersen som levde i Californien. Hon upptäcktes när hon torkade sitt långa svarta hår och blev tillfrågad att posera för en målning medan hon höll en korg med vindruvor. 1916 blev målningen en del av Sun Maids förpackningar och originalmålningen är idag under säkert förvar i Sun Maids huvudkvarter. 

Bullens Pilsnerkorv
En riktigt kultförpackning! Bullen, eller Erik Berglund som han egentligen hette, var en omtyckt skådis från diverse pilsnerfilmer och burkdesignen med hans ansikte är fortfarande oförändrad sedan lanseringen 1953.

 

Pastellig läsk

Ännu ett snyggt studentprojekt. Dose är ett imaginärt läskvarumärke av ungerska studentenNora Kaszanyi som verkligen har en design som känns väldigt "nu" återigen ser vi minimalism, pasteller och en lite utspridd typografi. 

Jag tycker flaskorna är jättesnygga, gillar formen på dem också. Nu är ju detta en påhittad produkt, men jag tycker om den lite "vetenskapliga" känslan, den väcker min nyfikenhet och jag vill genast veta mer om produkten.

 

Knalliga färger och illustrationer hos Sephora

Skönhetsbutiken Sephora har just nu ett samarbete med illustratörerna Craig & Karl och säljer under en begränsad tid knallliga läppstift och annan make up i färgstarka illustrerade förpackningar. 

Snyggt men känns ju liiite som en efterapning av Kiehl's samarbete med samma duo tidigare i år. Eller vad säger ni?

Källa

Grekisk förpackningsdesign

Jag är just hemkommen från en ljuuuvlig vecka i på den vackra ön Skopelos i Grekland! Tog en liten semester från semestern kan man säga :) 

Något av det bästa jag vet att göra när jag reser utomlands är att spana efter fina förpackningar på supermarkets och framförallt apotek. Och jag köper alltid med mig någon förpackning till min samling, bästa souveniren om ni frågar mig! Den här gången blev det fyra burkar tomatpuré. Inte för att jag tycker SÅ mycket om just tomatpuré men burkarna från Kyknos var så tjusiga och kostade bara några kronor!

På apoteket fyndade jag väldoftande och fina produkter från favoritmärket Korres, som kostade mycket mindre än här hemma!

Ett annat märke som jag upptäckte var Apivita, som likt Korres, gör kroppsvård med naturliga ingredienser. Apivita hade ett sjukt stort sortiment och mycket fina förpackningar.

Lugard, ett varumärke som satsar på förpackningar

Lugard är en gourmetbutik som startade i Hon Kong 2014 och numera även finns på nätet. De säljer sötsaker med naturliga och organiska ingredienser från hela världen och stödjer samtidigt skyddandet av utrotningshotade djur i Sydafrika.

Så kul att se ett varumärke som verkligen lägger mycket krut på förpackningarna! Deras färglada och barnsliga mönster och djurillustrationer får mig absolut att tänka på Sydafrika och safari och man blir verkligen glad av dem!

Såg även lite likheter med de här påsarna för skomärket Mamut...