Äntligen!

Fler bilder längre ned

Fler bilder längre ned

Blev så glad när jag såg att Kinesiska Yoai tillsammans med Pearlfisher skapat ett tampongmärke som för en gångs skull ser snyggt ut!

Tydligen är tamponganvändandet väldigt stigmatiserat i Kina pga kulturella missuppfattningar och fördomar och endast 2% av Kinesiska kvinnor (jämfört med 70% i väst) använder tampong. Men med inspiration från västlig feminism har det kommersiella intresset för tamponger börjat växa.

Yoai vill förändra synen på tamponger och jag tycker det syns i designen! Istället för ett klyschigt "feminint" utseende är dessa förpackningar eleganta och diskreta, jag skulle nog snarare tro att det var en hudvårdsprodukt om jag bara såg boxen. Designen andas exklusivitet och premiumkänsla snarare än något man köper på apotek eller i mataffären. Pearlfisher säger själva att de ville skapa en produkt som kvinnor bär med sig med självförtroende och stolthet istället för ursäktande gömmer undan.

Logotypen är sammansatt av den Kinesiska symbolen för kvinna och en cirkel och är präglad och folierad för mer premiumkänsla. Den röda färgen i loggan symboliserar "positivitet och lycka" i Kina och kontrasterar mot de dova pastellerna.

Jag gillar verkligen att man inte har försökt ta efter västerländsk design på sanitetsprodukter utan gjort en modern tolkning av traditionell Kinesisk design. Hoppas verkligen att detta fungerar för att ge Kinesiska kvinnor mer valmöjlighet när de köper mensskydd!

Fémme tampons packaging design @forpackad

 

 

Rose på burk

Sorry, ännu mer rosa, men jag tyckte den var lite roligt med vin på burk! Sommarfavoriten Rose är ju en given dryck på picknick etc men om man bara vill ha sig ett glas kan det ju kännas lite onödigt att släpa med sig en glasflaska. Då är ju en burk Una Lou Rosé perfekt, och snygg är den också!

Una Lou Rosé @forpackad

Tema: Millennial Pink?

Galet hur länge den rosa trenden har hållit i sig! Men det känns väl som den håller på att peaka, ALLT är ju för sjutton rosa just nu! Modevärlden och inredningen kom som vanligt först men även förpackningsvärlden går såklart i skära toner just nu.

2014 gjorde jag det här rosa temat och skrev om när Acne lanserade sina rosa förpackningar och sedan dess har trenden bara växt inom förpackningsvärlden. Vi har väl alla hört begreppet Millennial Pink, men det verkar inte riktigt finnas någon som vet exakt vilken rosa ton det är man syftar på, numera verkar allt från grisskärt till magenta anses som Millennial.  

Här har jag har satt ihop ett litet tema med förpackningar som jag (alltså helt subjektivt) associerar med Millennial Pink:

pink packaging @förpackad förpackningsdesign

SIA Glass lyfter fram unga designers

Jag är en av många som ofta använder gamla glassförpackningar som matlåda. Sia Glass halvlitersburkar är perfekt storlek för ändamålet och får därför hänga med till jobbet då och då.

Att burkarna har ett andra-liv efter glassen förbrukats är ju toppen och något som SIA själva har tagit fasta på i sin senaste kampanj där de under några veckor byter ut den vanliga, vita designen mot något lite mer vågat att visa upp på lunchen. Men kampanjen är även ett sätt att hjälpa unga designers att nå ut med sina alster. Det är designstudenterna Ebba Grahn på Konstfack och Mathilda Karlsson på Göteborgs Konstskola som fått äran att skapa dessa burkar i begränsad upplaga.

Jag tycker tanken med denna kampanj är fantastisk både ur ett hållbarhetsperspektiv och för att den lyfter fram nya talanger. Men. Jag tycker inte riktigt SIA når ända fram här. Designen känns lite malplacé på burken när de behållt sin vanliga Typografi/produktnamn och bara lagt det ovanpå den fina illustrationen med ett vitt ludd bakom. Och den här produktbilden känns rätt risig, som att de bara klippt in burkarna i en Stock-foto bild med bestick. Idéen och tjejernas design är verkligen toppen tycker bara att det kunde gjort med lite fingertoppskänsla.

Läs mer om Ebbas design här

Solglasögon med en förpackning jag kände igen...

Nä jag såg de snygga förpackningarna för solglasögonmärket Abe & Sara tyckte jag mig känna igen designen. Och mycket riktigt skrev jag 2014 om den här ölen, av Philip Arvidson. Visst är de slående lika med den koboltblå bakgrunden och de lekfulla figurerna? Riktigt snygga båda två!

Källa: Faberandlo

 

Sydafrikansk salt

Just hemkommen från en helt underbar långresa till Kapstaden! Dåligt med internet där så jag ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen :(

En förpackning jag blev lite kär i under resan var det här vanliga bordssaltet man såg precis överallt:

Gillar retro-stilen och den lite cheesy illustrationen på pojken som saltar (!) en stackars kyckling. Blev såklart lite nyfiken på vem pojken är (jag gillar ju när det finns en historia bakom människorna på förpackningen) och efter lite googlande hittade jag denna artikel där jag fick lära mig lite mer om saltet och hur förpackningen sett ut genom tiden.

En sprillans ny klassiker

Efter det här inlägget kan man kanske tro att mina kolleger på Amore blivit någon slags mjöl-designbyrå medan jag är på mammaledighet :) Så är som tur var inte fallet, men på senaste tiden har det blivit några fina mjölpåsar på byrån. Senaste projektet är dessa snyggingar för Sydkronan.

Älskar när ny design känns självklar och som att den alltid har sett ut så och detta tycker jag mina kolleger verkligen har lyckats med.  Designen bygger faktiskt på hur mjölet såg ut för 70 år sedan och ni kan läsa mer om projektet här

Pepp på Pep

Online portfolio-sajten Behance är verkligen bästa stället att hitta inspiration på! Jag blev väldigt imponerad av den brittiske designern Pep Bernat Vizcaya och hans dryckesförpackningar. Jäklar vad välarbetade och vilken känsla för typografi. Sjukt fina flaskor! Vi tar en titt:

Först ut har vi denna sjukt detaljrika ginflaska. Så snyggt med det matta pappret, de lite vetenskapliga illustrationerna och den felfria typon.

Näst ut är dessa flaskor med tonic water. Väldigt fin, dämpad färgskala, alla fyra etikettfärgerna gör sig så bra mot den blå flaskan. Även här är typografin helt perfekt och flaskorna känns både moderna och lite retro på samma gång.

Sist men absolut inte minst, min personliga favorit, Vermouthflaskan Morini! Älskar den klassiska retrodesignen helt i stil med äldre flaskor för Martini och Cinzano. Folieringen i rött och guld tillsammans med det benvita matta pappret gör verkligen att produkten känns exklusiv och även formen på flaskan känns lyxig. Självklart är typografin helt klanderfri och mitt i prick även här. 

Tre väldigt fina portfolioprojekt som jag önskar vore riktiga produkter, otroligt fina 3D-renderingar också. 

Wow!

Ibland ser man nåt som man bara älskar från första ögonkastet, så var det för mig med de här sminkförpackningarna! Färgkombinationerna, den avskalade (ingen logga, ingen text bara färg) minimalismen och formen gör det här sminket till nåt väldigt speciellt som verkligen fångade mitt intresse!

Förpackningarna kallas Habibi och är industridesignstudenten Kim Raiman-Colombs examensarbete på konstskolan Cantonal School of Art i Lausanne, Schweiz. Helt fantastiskt fint arbete om ni frågar mig! 

Tema: Färgfläckar

Jag hade lite svårt att hitta på ett namn för det här temat. Men jag antar att färgfläckar summerar ganska bra. Känns som många förpackningar just nu är inspirerade av naivistiskt och abstrakt konst och vi har sett oändligt många förpackningar med "fläckar" och fält i olika färger, ofta i kombination med lite streck och prickar. 

Biggans

Förutom ett underbart namn så har Biggans Böcklingspastej fått en väldigt fin förpackning tycker jag!

Tuben har en snygg petrolblå färg och lekfull illustration som går jättebra ihop med loggan och typon som känns lite retro. Gillar att man använt sig av tubens egna material och silvret passar ju verkligen som färg på en fisk!

Som jag tidigare nämt tycker jag att det är sällan man gör ekundärförpackningen lika spännande som primärförpackningen men här har man verkligen lagt krut på den och trots att det bara är vanlig kartong med svart tryck känns det genomarbetat och harmonierar fint med tuberna som ligger i. Man har till och med ett tryck i botten av kartongen så även om du köper den sista tuben får du en visuell upplevelse. Önskar fler tänkte såhär! Designen står Bedow för.

Berså, ny skönhetsserie med finfina förpackningar hos Åhlens

Berså by Åhlens at Förpackad

Såg att Åhlens lanserat en Fairtrade-certifierad skönhetsserie med 95% naturliga ingredienser som går under deras egen guide Bra Val, dvs produkter som tar extra hänsyn till människor och miljön.

Bruna glasförpackningar i apotekarstil är ju ingen nyhet men jag tycker verkligen Åhlens lyckas sätta sin egen twist på dem med de glada färgerna och det fina mönstret. Detta är verkligen produkter som ser dyrare ut än vad de är och som gör sig fint på badrumshyllan. Jag har inte hunnit dofta på dem än (så handlar jag när jag väljer tvål, i första hand kommer förpackningen, sedan doften :) ) men luktar de gott blir det nog ett köp för dessa gillade jag väldigt mycket!

That's Amore

Tänkte att vi skulle ta en titt på vad jag och mina vänner på Amore har haft för oss på senare tid. På vår hemsida hittar ni massa finfina projekt som vi gjort!

Mitt sista projekt innan jag försvann iväg på mammaledighet igen var det här för Absolut, kallat Absolut Gift Pack. Denna typ av förpackning får inte säljas här på Systembolaget men internationellt och på taxfree säljs Absolut ibland i "giftbox" och den smaksatta vodkan är väldigt populär. Designen på boxarna bygger på Absoluts ikoniska flaskform och ett geometriskt mönster för att skapa ett dynamiskt men tydligt blickfång i hyllan.

Ett annat av de sista projekt jag jobbade med var Finax Urkraft. Urkraft är ett helt nytt sortiment av müsli, granola och mjöl där basen är forntida sädesslag och andra nyttigheter.

Varje produkt har en illustration av en magisk planta, målad för hand i akvarell av den jätteduktiga illustratören Ingela Backman.

Jag är väldigt stolt över att ha varit med i det här projektet då jag tycker förpackningarna blev SÅ fina! De vann till och med pris i Pentawards 2016!

Sist men inte minst ett projekt som jag inte haft ett dugg med att göra men som jag tycker mina kolleger gjorde så otroligt bra; de urtjusiga mjölerna för Ramlösa Kvarn! Dessa stilfulla påsar vann faktiskt Månadens Design i tidningen Resumé! 

Nedan ser du Pâtisserie-påsen i användning hemma hos inspirerande Instagrammaren Ida Hansson/nordic_Remake. Snyggt va!

Två finfina förpackningar i en

Ritual Chocolate har en riktigt snygg ytterförpackning med stilrena illustrationer i foliering på matt papper. Stiligt bara det. Men ännu bättre blir det när man öppnar förpackningen och ser att det är minst lika fint inuti! Ytterförpackningen vecklas upp och själva chokladen är sedan förpackad i ett enkelt oblekt pappersomslag. Sånt här älskar jag! Det tillför verkligen produkten nånting, upplevelsen blir unik och gör att Rituals förpackning står ut i mängden.

Källa: The Dieline

Förpackningsdesign för Klässbols

Vi på Amore hade för en tid sedan nöjet att ha Henrik Grill som praktikant hos oss. Henrik pluggar på Broby Grafiska och är både en duktig designer och en riktigt trevlig prick. Hans senaste projekt är förpackningsdesign för den svenska linnetillverkaren Klässbols som han gjort tillsammans med Per Nessani.

Jag gillar verkligen dessa minimalistiska förpackningar där man både kan se och ta på tyget genom en triangelformad öppning eller ha boxen helt stängd beroende på hur man sätter ihop de två delarna (se animation längst ner här). Smart och snyggt!


Mast Brothers överträffar sig själva

Mast Brothers har ju levererat snygga chokladkakor sedan dag ett och jag har skrivit om dem många gånger tidigare. De har verkligen ett förpackningskoncept som funkar och som många kopierar. En sak jag gillar är att de ständigt utvecklar sin design genom att göra små ändringar i typografin och bakgrundsmönstret men att de fortfarande behåller grundidéen med en etikett över en mönstrad bakgrund. 

Med deras senaste "kollektion" tycker jag de har överträffat sig själva, snyggaste bakgrunderna hittills, ännu mer stilren typografi och kul med influenser från konstnärer och designers som Formafantasma, Sol Le Witt och Cody Hoyt. 


Snygga förpackningar med snyggt innehåll

Kanadensiska byrån Post Projects Har gjort dessa supersnygga förpackningar till märket
Umbra Shift, som i sin tur gör supersnygg heminredning (Älskar krukorna!). 

Härliga färgkombinationer och loggan är ju skitsnygg, gillar också hur alla förpackningar är kvadratiska eller rektangulära. 

 

Gammal tonårsfavorit får nya kläder

Oj vilka tonårsminnen jag har till den här hemska (men ack så billiga) hårsprayen som man köpte på HM för en tjuga. Magentafärgad förpackning och sötsliskig doft, Proffs hårspray är allt annat än proffsig.

Men nu har designstudenterna Mimmi Nordholm, Elisabeth Twede och Marcus Råbratt på Broby Grafiska gett Proffs en ny förpackning som andas kvalitet och professionalism. Synd att det bara är ett studentprojekt, för de här produkterna hade jag gärna haft i badrumshyllan. Helt klart proffsigare!