Docka eller Flaska?

Sticky Monster bottles packaging design @forpackad

Hur gulliga är inte det här lilla gänget?! Detta är flaskor för olika sorters drycker, skapade av den Koreanska designstudion Sticky Monster Lab, som specialiserar sig på att skapa just monsterkaraktärer i olika slag. Flaskorna innehåller allt från tomatjuice till iskaffe, och köper man flera kan man ju roa sig med att byta hatt på de små godingarna. 

 

Källa

Principals

Fastnade direkt för de här matförpackningarna när jag såg dem. Älskar verkligen kombinationen av vanlig brun kartong och knalliga färger. Loggan och ikonerna/pictogrammen är stilrena men ändå lekfulla och hela identiteten känns väldigt modern och välgjord.

När jag först såg bilderna trodde jag det var nån trendig restaurang och blev faktiskt lite förvånad när jag läste att Principals är en cateringfirma som levererar mat till skolkök. Kul när ett sådant företag vågar satsa på en lite kaxig och rolig identitet! Byrån Spy Studio ligger bakom designen.

Principals @forpackad

Fint i köket

Att jag gillar inredning nästan lika mycket som förpackningar har väl ingen som läser bloggen missat, och jag tycker ju om att ge förpackningarna en plats där de syns hemma. De snygga förpackningarna det vill säga... För jag måste erkänna att jag är rätt snobbig när det kommer till vad som får stå framme och vad som göms undan i skåpen. I köket tycker jag det är skönt när sådant man använder ofta står framme, lättåtkomligt, men jag tycker det är svårt att hitta förpackningar som är tillräckligt snygga (snobbig som sagt, jag vet!). 

Den här olivoljan, El Cantizal, skulle jag däremot inte tveka en sekund att ställa fram på köksbänken. Urtjusig ju!

Mer sommarkänslor

Alltså denna April måste ju gå till historien som kallast och jävligast, i alla fall vädermässigt! För att överleva hagel, snö och regn spanar jag vidare på somriga förpackningar och drömmer mig bort till värme, sol och bad.

Tyckte dessa juiceförpackningarna av Paweł Jaczewski med lite 90's feeling på illustrationen och härliga färger var en riktig ljusglimt!

SIA Glass lyfter fram unga designers

Jag är en av många som ofta använder gamla glassförpackningar som matlåda. Sia Glass halvlitersburkar är perfekt storlek för ändamålet och får därför hänga med till jobbet då och då.

Att burkarna har ett andra-liv efter glassen förbrukats är ju toppen och något som SIA själva har tagit fasta på i sin senaste kampanj där de under några veckor byter ut den vanliga, vita designen mot något lite mer vågat att visa upp på lunchen. Men kampanjen är även ett sätt att hjälpa unga designers att nå ut med sina alster. Det är designstudenterna Ebba Grahn på Konstfack och Mathilda Karlsson på Göteborgs Konstskola som fått äran att skapa dessa burkar i begränsad upplaga.

Jag tycker tanken med denna kampanj är fantastisk både ur ett hållbarhetsperspektiv och för att den lyfter fram nya talanger. Men. Jag tycker inte riktigt SIA når ända fram här. Designen känns lite malplacé på burken när de behållt sin vanliga Typografi/produktnamn och bara lagt det ovanpå den fina illustrationen med ett vitt ludd bakom. Och den här produktbilden känns rätt risig, som att de bara klippt in burkarna i en Stock-foto bild med bestick. Idéen och tjejernas design är verkligen toppen tycker bara att det kunde gjort med lite fingertoppskänsla.

Läs mer om Ebbas design här

Steka och Mjöl

Ännu en gullig och fin japansk förpackning. Denna gången var det ju lite roligt att den heter Steka & Mjol (vilket jag antar ska vara mjöl) och är en presentbox för den japanska kak(!)-webbshoppen med samma namn. Väldigt kurbits inspirerad i retrostil, gillar att den bara är blå och röd!

Det märks att Steka & Mjol verkar vara lite pepp på Skandinavien, kolla in dessa kakor liksom:

Sydafrikansk salt

Just hemkommen från en helt underbar långresa till Kapstaden! Dåligt med internet där så jag ber verkligen om ursäkt för den dåliga uppdateringen :(

En förpackning jag blev lite kär i under resan var det här vanliga bordssaltet man såg precis överallt:

Gillar retro-stilen och den lite cheesy illustrationen på pojken som saltar (!) en stackars kyckling. Blev såklart lite nyfiken på vem pojken är (jag gillar ju när det finns en historia bakom människorna på förpackningen) och efter lite googlande hittade jag denna artikel där jag fick lära mig lite mer om saltet och hur förpackningen sett ut genom tiden.

En sprillans ny klassiker

Efter det här inlägget kan man kanske tro att mina kolleger på Amore blivit någon slags mjöl-designbyrå medan jag är på mammaledighet :) Så är som tur var inte fallet, men på senaste tiden har det blivit några fina mjölpåsar på byrån. Senaste projektet är dessa snyggingar för Sydkronan.

Älskar när ny design känns självklar och som att den alltid har sett ut så och detta tycker jag mina kolleger verkligen har lyckats med.  Designen bygger faktiskt på hur mjölet såg ut för 70 år sedan och ni kan läsa mer om projektet här

Tema: Färgfläckar

Jag hade lite svårt att hitta på ett namn för det här temat. Men jag antar att färgfläckar summerar ganska bra. Känns som många förpackningar just nu är inspirerade av naivistiskt och abstrakt konst och vi har sett oändligt många förpackningar med "fläckar" och fält i olika färger, ofta i kombination med lite streck och prickar. 

Biggans

Förutom ett underbart namn så har Biggans Böcklingspastej fått en väldigt fin förpackning tycker jag!

Tuben har en snygg petrolblå färg och lekfull illustration som går jättebra ihop med loggan och typon som känns lite retro. Gillar att man använt sig av tubens egna material och silvret passar ju verkligen som färg på en fisk!

Som jag tidigare nämt tycker jag att det är sällan man gör ekundärförpackningen lika spännande som primärförpackningen men här har man verkligen lagt krut på den och trots att det bara är vanlig kartong med svart tryck känns det genomarbetat och harmonierar fint med tuberna som ligger i. Man har till och med ett tryck i botten av kartongen så även om du köper den sista tuben får du en visuell upplevelse. Önskar fler tänkte såhär! Designen står Bedow för.

That's Amore

Tänkte att vi skulle ta en titt på vad jag och mina vänner på Amore har haft för oss på senare tid. På vår hemsida hittar ni massa finfina projekt som vi gjort!

Mitt sista projekt innan jag försvann iväg på mammaledighet igen var det här för Absolut, kallat Absolut Gift Pack. Denna typ av förpackning får inte säljas här på Systembolaget men internationellt och på taxfree säljs Absolut ibland i "giftbox" och den smaksatta vodkan är väldigt populär. Designen på boxarna bygger på Absoluts ikoniska flaskform och ett geometriskt mönster för att skapa ett dynamiskt men tydligt blickfång i hyllan.

Ett annat av de sista projekt jag jobbade med var Finax Urkraft. Urkraft är ett helt nytt sortiment av müsli, granola och mjöl där basen är forntida sädesslag och andra nyttigheter.

Varje produkt har en illustration av en magisk planta, målad för hand i akvarell av den jätteduktiga illustratören Ingela Backman.

Jag är väldigt stolt över att ha varit med i det här projektet då jag tycker förpackningarna blev SÅ fina! De vann till och med pris i Pentawards 2016!

Sist men inte minst ett projekt som jag inte haft ett dugg med att göra men som jag tycker mina kolleger gjorde så otroligt bra; de urtjusiga mjölerna för Ramlösa Kvarn! Dessa stilfulla påsar vann faktiskt Månadens Design i tidningen Resumé! 

Nedan ser du Pâtisserie-påsen i användning hemma hos inspirerande Instagrammaren Ida Hansson/nordic_Remake. Snyggt va!

Två finfina förpackningar i en

Ritual Chocolate har en riktigt snygg ytterförpackning med stilrena illustrationer i foliering på matt papper. Stiligt bara det. Men ännu bättre blir det när man öppnar förpackningen och ser att det är minst lika fint inuti! Ytterförpackningen vecklas upp och själva chokladen är sedan förpackad i ett enkelt oblekt pappersomslag. Sånt här älskar jag! Det tillför verkligen produkten nånting, upplevelsen blir unik och gör att Rituals förpackning står ut i mängden.

Källa: The Dieline

Pressbyråns nya förpackningsdesign, underbar!

Vad tycker ni om Pressbyråns nya färgstarka förpackningar? Jag gillar dem skarpt! Det är designbyrån Bold som jobbat ihop med en belgisk designer som heter Tim Colmant för att skapa påsar, bägare, papper och massa annat. Jag tycker dessa lekfulla mönster och illustrationer verkligen ger Pressbyrån en ny mer lättsam karaktär än den trista loggan. Min favorit är helt klart korvpappret med ketchup och senap, så fint!

Källa

Att inreda med förpackningar

Ett inlägg med bilder från hur jag inreder hemma med förpackningar var det många som efterfrågade för lääänge sedan, efter att jag skrev det här inlägget. Och jag ber om ursäkt att det låtit vänta på sig. Dels är jag inte någon mästerfotograf och dels visste jag inte riktigt hur jag kände för att visa upp mitt hem i bloggen. Men, nu efter lite (eller rättare sagt mycket) betänketid känner jag ändå att det är lugnt, det är ju inte som att ni får se in i min garderob (kaos) eller andra mer privata delar av lägenheten. Så här är lite bilder från mitt hem. Vi börjar med min sons rum:

I hyllan har jag piffat med tre fina plåtburkar i retrostil och istället för blomkruka har jag planterat i en gammal konservburk från Bullens. Inte den vackraste förpackningen kanske men jag gillade färgerna och tycker att den är lite rolig.

Den gröna gamla läskbacken har jag köpt på loppis, perfekt förvaring för böcker, pussel och annat stök. De fina pappersskulpturerna kommer från designstudion Future Days

På sista bilden måste jag bara visa den underbara trälådan som jag hittade på loppis för en tia! Den har innehållit en miniatyrjärnväg från Brio men nu får den vara hem för August alla småpryttlar.

Vidare till köket:

I köket är det verkligen förpackningar overload! De flesta har jag köpt på olika resor och framförallt sardinburkar är något jag alltid faller pladask för. En och annan förpackningsklassiker har smygit sig in som bullens Pilsnerkorv och Heinz bönor. 

Jag tycker det är kul att en så vardaglig sak som en förpackning kan sätta färg i hyllan och att man kan använda sig både av gamla loppisfynd och nya förpackningar. Hoppas ni fått lite inspiration till hur ni kan låta era förpackningar bli en del av inredningen!

 

 

Tema: Förpackningar med välkända ansikten

Förpackningar med bilder eller illustrationer av riktiga människor är inte helt ovanligt. Att sätta ett ansikte på en produkt skapar ett igenkännande för konsumenter och ger varumärket en personlighet. Men det kan också bli helt fel. Ni kommer väl ihåg skandalen med turken på yoghurten som visade sig vara grek? 

Jag tycker det är roligt med de klassiska förpacknings-personligheterna, de känns kitchiga och kul. I dagens tema har jag samlat några av de mest ikoniska förpackningarna där man använt sig av en bild av en person. Jag har även försökt hitta lite info om de här personerna, vem är Kalles Kaviar Kalle egentligen? Mer info nedan!

Chiquita Banana
Miss Chiquita skapades 1944 som ansiktet utåt för världens första bananvarumärke. I början var hon en banan som var väldigt populär och medverkade i radio, tv och film. 1987 blev "the first lady of fruit" en kvinna istället för en banan och hon är fortfarande en av Amerikas mest välkända och omtyckta ikoner och man har under årens gång använt sig av många olika kända kvinnor som förebilder för Miss Chiquita.

Brandt Skorpor
Detta kitchiga och välretuscherade flickebarn kallas "The Brandtkind" och skapades redan 1937 och har sedan dess ändrats ett antal gånger. Dagens bild kom 1983.

Kalles Kaviar
Ett av Sveriges absolut mest älskade och välkända varumärken, Kalles Kaviar, har också ett barn som ansikte utåt, nämligen den blonda sexåringen Carl Almen. Carl är son till Abbas chef och som tack för att tuberna fått låna hans ansikte får Carl gratis kaviar i resten av livet och än idag levereras kaviar till hans dörr!

Uncle Bens
Uncle Ben måste nästan vara världens mest kända ansikte för ett varumärke! Ucnle Ben var en risodlare från Texas som var känd för att producera högkvalitativt ris. "Uncle" var tidigare en vanlig benämning på äldre svarta tjänare eller slavar i Södra USA och Mars, som äger Uncle Ben's, har fått mycket kritik för att bibehålla rasistiska stereotyper.

Sun Maids Russin
Den ljuva kvinnan på russinförpackningarna från Sun Maid var inspirerad av Lorraine Collet Petersen som levde i Californien. Hon upptäcktes när hon torkade sitt långa svarta hår och blev tillfrågad att posera för en målning medan hon höll en korg med vindruvor. 1916 blev målningen en del av Sun Maids förpackningar och originalmålningen är idag under säkert förvar i Sun Maids huvudkvarter. 

Bullens Pilsnerkorv
En riktigt kultförpackning! Bullen, eller Erik Berglund som han egentligen hette, var en omtyckt skådis från diverse pilsnerfilmer och burkdesignen med hans ansikte är fortfarande oförändrad sedan lanseringen 1953.

 

Favorit i repris

Loving Earth är ett företag som producerar organiska livsmedel och jag har skrivit om deras snygga förpackningar tidigare i det här inlägget.

Nu såg jag att de även har ny design på deras chokladkakor, och jag bara älskar den! Först en bild på hur deras gamla design såg ut:

Och här har vi den nya:

Och vad är det då som jag gillar så mycket? Först och främst: Färgerna! Älskar att de vågat gå all in med starka färger och lite annorlunda färgkombinationer. Tycker även att typografin är snygg och tydlig och precis lagom mycket text.

Loggan kanske inte är den snyggaste och mest moderna men jag kan tänka mig att de var tvungna och behålla den och jag gillar att de minskat den så mycket att den blir underordnad illustrationen och namnet. De har även behållit droppen som är lite av deras signum men även den är väldigt diskret får en liten del av förpackningen.

Och slutligen, det finaste av allt, Illustrationen! Jag fattar inte riktigt hur de har gjort den men det ser så jäkla välarbetat och dynamiskt ut med de olika strukturerna och präglingarna och det är ju underbart med en taktil detalj. Påkostat och väldigt stiligt, de här förpackningarna får full pott av mig!

Källa

Gulligt men inte för gulligt

Den här sojamjölken skapad av Tom Jueris från Kina tycker jag var rolig. Han har lyckats göra en lite gullig design men utan att det blir cheesy liksom. Tycker det är kul att designen till största del består av små punkter som bildar en droppe men att punkterna här och där bytts ut mot ett litet hjärta. Det lilla hjärtat återkommer här och där i designen och jag tycker speciellt om hur det ligger helt självt på toppen. Designen känns lekfull trots att den bara består av två färger.

Julchoklad mitt i sommaren

25 AH är en duktig designbyrå som vi på Amore har jobbat tillsammans med många gånger. Kom på nu att jag inte skrivit om deras egendesignade chokladkakor som de gjorde tillsammans med Chokladfabriken som julklapp till sina kunder och samarbetspartners förra året. Väldigt tjusiga och ett perfekt litet "kit". Visst inte helt nyskapande att göra en mönstrad bakgrund med en "etikett" (skrev bland annat om det här) men tjusigt är det ju onekligen!