Längtan?

Såg att det kommer fyra nya juicer från Kiviks Musteri; Apelsin, Äpple, Apelsin & Röd Grapefruktjuice och Äpple Apelsin Mandarin. De nya juicerna kallas Längtan. Så här ser de ut:

Bild 5.png

Det första jag reagerar på är att namnet Längtan känns så mjukt och sinnligt men att förpackningarna känns ganska hårda och tuffa. När jag hör ordet längtan förväntar jag mig att se något väldigt inbjudande i mjuka färger och former, vilket jag också tycker passar bättre för Kivik som varumärke.

Designbyrån Idego i Helsingborg, som har utvecklat förpacknings- och varumärkeskonceptet, menar att det bygger på Kiviks kärnvärden:  glädje och njutning, äkthet och ärlighet.

"Vår strävan har varit att skapa ett koncept,som fungerar hela vägen från förpackning till kommunikation, och som ger en härlig känsla av värme och närhet tillsammans med det genuina och äkta", säger Kerstin Dahl, VD på Idego.

Här tycker jag de har misslyckats lite då jag inte alls får känsla av närhet och jag tycker absolut inte de ser genuina och äkta ut! Jag har personligen lite svårt för så här överdivna produktbilder där det ser ut som man hamnat mitt i en regnskog. För mig är dessa förpackningar väldigt "osvenska" (hemskt ord) och mer i stil med amerikanska juicer som Tropicana. Det ska bli intressant att se hur de känns när man ser dem i hyllan i butik!

Look-a-like?
Bild 6.png