Paolo i trubbel för nya förpackningarna

Kommer ni ihåg de fina förpackningarna som Paolo Roberto ligger bakom som jag skrev om för ett tag sedan? En läsare tipsade mig om att Paolo hamnat i blåsväder och att hans nya produkter har anmälts till Livsmedelsverket. Anledningen är textraden "Äkta råvaror från Paolo Robertos bakgård".

En person anmälde förpackningarna med hänvisning till texten”Ursprunget ska anges om konsumenten annars blir vilseledd. En konsument får aldrig luras att tro att livsmedlet kommer från ett annat land, en annan stad eller annan region än vad det faktiskt gör.” som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Anmälaren ställde också frågan vad som menas med äkta råvaror?

Intressant det här tycker jag, med tanke på den debatt som just nu pågår angående matens ursprungsland. Konsumenter blir mer och mer noga med varifrån varor kommer. Man vill inte köpa fiskpinnar som fiskats i Kina, rensats i Irland, panerats i Italien och packats i Finland. För miljöns och vår egen skull tycker jag det är bra att det ställs högre krav på producenter att redovisa var det vi äter kommer ifrån. Detta blir ju också mer och mer en marknadsföringsteknik eller USP, att på förpackningen visa på ursprunget och äktheten, och att något är lokalproducerat smäller ju högre än nåt annat. Ibland lyckas man, ibland känns det bara fejkat när man vet att innehållet är massproducerat.

Paolo hävdar att råvarorna till såserna kommer från Italien och Sverige. "Vi trodde väl att folk skulle förstå att jag inte står här på bakgården och rör ihop dem. Det är en metafor för att det kommer från mina fastrar och deras recept."

Vad Paolo (och hans designbyrå) har gjort är just att försöka få in den där känslan av närhet och äkthet genom att hävda att innehållet kommer från hans bakgård. Visst kan man tycka att han har rätt i att "folk skulle förstå" att det bara var en metafor, men i dagens tider kanske man måste vara tydligare än så. Eller vagare, beroende på hur man väljer att uttrycka sig. Det hela handlar ju om att inte säga nåt som inte är sant, inte lova för mycket.

Egentligen tycker jag texten är lite överflödig, de lyckas bra att förmedla den känslan även utan den med de små "Stämplarna" med Syditaliensk Matkultur och texten "Citronzest från Sicilien" etc.Om det är som han säger, att alla råvaror kommer från Italien och Sverige (frågan är då bara i vilket land bakgården ligger :)), så är ju det en tillräckligt stark USP som de kan använda i den nya copyn, om Livsmedelsverket väljer att ge anmälaren rätt i detta fallet.

Källa: Packnyheter