Coca Colas backar ger lift till livräddare

Coca Cola är kanske världens kändaste varumärke och deras flaskor säljs precis överallt i världen. Alltså har dom ett distributionsnät större än de flesta andras, och når dit många andra inte når. Detta vill Cola Life utnyttja och tillsammans med varumärkesbyrån pi öppnade de sina distributionskanaler och skapade de den unika medicinförpackningen Airpod, i ett projekt som de kallar Kit Yamoyo (För livet). Genom att utnyttja mellanrummen mellan flaskorna i Coca-Cola-backar kan den kilformade medicinenförpackningen, tillverkad av 80 återvunnen PET, distribueras ut till behövande på landsbygden i Zambia tillsammans med Coca Colas flaskor.

I utvecklingsländer dör 1 av 8 barn innan dom fyllt 5 år, ofta av uttorkning från diarré. Airpod kommer till en början vara ett anti-diarré kit, innehållande bland annat vätskeersättning salter och zinktillskott. Produkten är utformad som en kopp med lock, där man både blandar medicinen och använder koppen för dosering. Om projektet fungerar framgångsrikt kan det komma att användas i hela världen för att utöka räckvidden för andra livräddande medicinska utrustningar.

En fantastisk produkt tycker jag! Älskar att man utnyttjat Cocoa Colas distributionskedja och skapat något helt nytt och livsviktigt t utifrån befintliga förutsättningar. Sånt här gör mig så imponerad, och också glad att ett superkommersiellt företag som Cocoa Cola använder sina resurser för något större . Självklart är det bra PR för dem, men vem bryr sig, det är ju en win win situation!

The Design Museum utnämde Airpoden till " Product Design of the Year 2013"

läs mer här!