Den yttre förpackningen

Något som fortfarande är lite försummat och bortglömt är ytteremballage/sekundärförpackningar. När man pratar om förpackningsdesign är det ju ofta konsumentförpackningen alltså primärförpackningen som man pratar om och som är mest påkostad. Inget konstigt med det, det är ju den som syns mest och ska sälja. Emballaget som primärförpackningen fraktas i från fabrik till butik får inte alls lika mycket budget och kärlek. Här är det oftast ofärgad kartong, en- eller på sin höjd tvåfärgstryck och taskig tryckteknik som gäller. Det tycker jag är synd! Vore kul om man satasade på ytteremballaget och gjorde det mer jämförbart med primärförpackningen! Det är trots allt också en varumärkesbärare och de som arbetar i butik ser ju dessa varje dag. Här har jag samlat några bilder på sekundärförpackningar som gör primärförpackningen rättvisa och som jag tycker har en spännande och fin design trots begränsningar i tryck och material: