Spaning: Förpackningstrender 2018

Japp, nu har jag ju listat vilka trender jag såg som starkast förra året. Men låt oss nu blicka framåt och sia lite om vad jag tror kommer blir hett i år!

1. Ett roligare sätt att visa ursprung
Det har länge varit viktigt att tydligt visa varifrån en produkt härstammar. Lokalproducerat är högstatus och man stoltserar gärna med budskap om vilken liten by produkten odlades i, eller varifrån en kryddblandning kommer. Jag, som själv jobbar med förpackningsdesign, är riktigt trött på stämplar i blått och gult, med budskap som "Svenskt kött" och "Mjölk från Sverige". Men nu tycker jag mig se ett annat, både roligare och finare, sätt att visa ursprung på. Ett sätt där ursprunget är mer integrerat i designen i form av illustrationer och bilder som knyter an till kulturen i ett land och tydligt visar varifrån en vara kommer utan att skriva konsumenterna på näsan.

 Andina, Colombianskt öl. Läs mer  här

Andina, Colombianskt öl. Läs mer här

 Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

Picklade grönsaker från olika håll i världen. Läs mer här

 Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer  här

Studentprojekt för kryddblandningar, med illustrationer som tydligt visar kryddornas ursprung. Läs mer här

2. Förpackningens nya scen
Vi köper mer och mer varor online, allt från mat till elektronik. Förpackningarna syns också mer i våra sociala medier genom bland annat fenomen som "Unboxing" och "Mukbang".  Detta ställer nya krav på förpackningar både vad gäller hållbarhet, logistik och inte minst utseende. En förpackning måste se bra ut och spegla varumärket både i webbshoppen, i posten och när du öppnar den, särskilt om man vill ha trogna och återkommande kunder. Än så länge tycker jag att det är få varumärken som lyckas, men eftersom e-handeln bara ökar så tror jag att detta snart kommer att vara en hygienfaktor.

 Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer  här.

Dollar Shave Club, en prenumerationstjänst på rakhyvlar, var tidiga med att förstå vikten av "The Unboxing Experience" Läs mer här.

 instagramad förpackning från  Need Supply

instagramad förpackning från Need Supply

3. Förpackningen som budskapsbärare
Att förpackningen är en viktig varumärkesbärare och kommunikationskanal är ju allmänt känt. Nu tycker jag mig även se att varumärken börjar våga använda sina förpackningar för att kommunicera värden och budskap som inte är direkt kopplade till produkten. Med dagens trycktekniker är det lätt att skapa tillfälliga budskap och dynamisk design men istället för att pumpa ut namn eller kundens hälsningar så vågar varumärken ta ställning i större frågor. Likt annan marknadsföring tror jag att vi kommer få se ännu mer vågade och värderingsstyrda budskap även på förpackningar.

a31b88f0e8b9c150_org.jpg
 Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer  här

Ett solklart exempel är Järnaglass som helt sonika döpte om sina populäraste glassar till budskap. Läs mer här

 Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer  här

Skittles omtalade kampanj där de inför Pride månaden bytte ut allt sitt godis och sina färggranna förpackningar till vita. “During Pride, only one rainbow matters. So we’ve given up ours to show support.” Lär mer här

4. Samarbeten
Samarbeten mellan varumärken är ju ingen nyhet i sig men senaste tiden tycker jag mig se nya och mer oväntade mixar ploppa upp precis hela tiden och förpackningarna blir ofta konsumenternas första upplevelse av samarbetet. Tidigare var det ofta mer exklusiva märken som kollaborerade men jag tror helt klart vi kommer få se mer vardagliga varumärken slå sina påsar ihop i framtiden. 2018 har precis börjat och Clinique och Marimekko har redan lanserat ett oväntat samarbete. Vad blir nästa?

 Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer  här

Förra årets snygga samarbete mellan Maison Kitsuné och Koreanska 3CE. Läs mer här

 Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer  här

Dolce & Gabbanas retrodoftande samarbete med pastaföretaget Pastificio di Martino. Läs mer här