Barilla stod för en av ljusglimtarna 2018

Vi var många som valde bort Barilla efter skandalen 2013 där deras VD Guido Barilla gick ut med att han aldrig skulle kunna tänka sig att göra en annons med en homosexuell familj. 

Det verkar som bojkottande har funkat för efter det har Barilla radikalt ändrat sin etiska kod och interna politik och stärkt sitt arbete för jämställdhet. De arbetar med ökad respekt för olika sexuella orienteringar,  funktionshindrades rättigheter och multikulturella frågor. De stöder föreningar som främjar HBT-rättigheter och deltar i lokala möten med HBT-grupper. Arbetet har lett till att Barilla har efter 2015 och fram tills 2018 fått högsta poäng i ”Human Rights Campaign Annual Corporate Equality Index”.

Stärkande att se att konsumentinflytande funkar och att våra val verkligen kan leda till förändring. Makten ligger hos konsumenterna!

Detta visar sig inte minst i deras limited edition förpackningar som gjordes för deltagare vid Pasta World Championshi. Asken pryds av en illustration av ett kvinnligt par som slurpar på en spagetti. Illustrationen är gjord av den grymma illustratören Olimpia Zanoli och det glo mig så glad att se att ett så stort och tidigare så konservativt företag som Barilla lär sig av sina misstag, lyssnar på konsumenterna och vågar pusha på sina gränser!